تحریم ایران به ضرر آمریکاست

۱۳۹۶/۰۸/۰۷ ۰۸:۲۸ چاپ کد خبر: 88513
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، مجلس نمایندگان آمریکا از مدت ها پیش درصدد بود برنامه موشکی ایران را تحت تحریم های خود قرار دهد. آمریکایی ها از برنامه موشکی ایران احساس نگرانی می کنند و همواره سعی دارند با برچسب هایی علیه ایران نشان دهند این موشک ها در فعالیت های تروریستی استفاده می شوند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هم در سخنرانی ای که پیرامون مسائل سیاست خارجی این کشور ایراد کرد، مساله موشک های ایران را بهانه ای قرار داد تا بتواند توافق هسته ای ایران و کشورهای 1+5 را تایید نکند.

 تحریم ایران

مجلس نمایندگان آمریکا نیز بالاخره در جلسه  پنجشنبه هفته گذشته با رای گیری شفاهی در این مجلس و با 423 رای موافق در مقابل دو رای مخالف تحریم های جدیدی علیه برنامه موشک بالستیکی ایران را تصویب کرد.

مجلس نمایندگان آمریکا مدعی شده است که با این تحریم های جدید، بنگاه های تامین کننده قطعات و مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت موشک های بالستیک ایران را در فهرست تحریم ها قرار داده است.

ادرویس، نماینده جمهوری خواهی است که طرح موسوم به «قانون موشک های بالستیک ایران و اجرای تحریم های بین المللی» را به مجلس نمایندگان آمریکا ارائه کرده است. این طرح رئیس جمهور را موظف می کند افرادی را که به برنامه موشکی ایران کمک و تحریم های موشکی و تسلیحاتی ایران را نقض کرده اند، در فهرست تحریم قرار دهد. مجلس نمایندگان آمریکا همزمان با طرح تحریم های موشکی ایران، در قالب دو طرح و یک قطعنامه حزب ا... لبنان را نیز تحریم کرده اند.

 تحریم به ضرر آمریکا

«توماس مسی»، یکی از نمایندگانی است که در جلسه اخیر مجلس نمایندگان این کشور به طرح تحریم های مرتبط با موشک های بالستیکی ایران رای منفی داد. وی در گفت وگو با «فرهیختگان» تاکید کرد: «من به این طرح رای مخالف دادم، چراکه تحریم ایران را از سوی هیات حاکمه آمریکا فعالیتی نادرست می دانم. این گونه فعالیت ها هیچ کمکی به آمریکا نمی کند و حتی باعث می شود که به اقتصاد کشور ما لطمه وارد شود.»

وی افزود: «شرکت های زیادی در آمریکا و کشورهای غربی هستند که اگر ایران تحریم نباشد می توانند توسط افراد واسطه ای با ایران تعامل کنند.»

 تنظیم تحریم های پیش رونده

طرحی که رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا علیه ایران ارائه داده، به گونه ای تنظیم شده است که راه را برای اعمال تحریم های تازه از سوی دولت آمریکا علیه ایران با ادعاهای واهی درخصوص برنامه های دفاعی و موشکی تهران باز می کند. در ابتدای این طرح، با اشاره به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که از ایران خواسته روی موشک های بالستیکی که برای داشتن توانمندی حمل کلاهک هسته ای طراحی شده اند کار نکند، آمده است: «سیاست ایالات متحده این است که از هرگونه فعالیت ایران در ارتباط با موشک های بالستیکی که برای داشتن توانمندی حمل کلاهک هسته ای طراحی شده اند، از جمله شلیک با استفاده از چنین فناوری های موشکی، جلوگیری کند.»

طرح مزبور دولت آمریکا را موظف می کند که نهایتا ظرف ۹۰ روز پس از تبدیل این طرح به قانون، گزارشی در مورد «زنجیره تامین» و افراد و شرکت هایی که «برنامه موشکی ایران را به میزان چشمگیری تسهیل و پشتیبانی کرده اند»، به کنگره ارائه دهد. بعد از آن نیز رئیس جمهور آمریکا موظف است این افراد را درفهرست تحریم ها قرار دهد.

 سریال تحریم ها

 از زمانی که دونالد ترامپ به کاخ سفید راه یافته قریب به 10 ماه می گذرد. او تلاش کرده است به کمک هیات حاکمه آمریکا طرح های تحریمی را علیه ایران تصویب کند. ابتدا تحریم 13 فرد و 12 شرکت مرتبط با ایران در دولت ترامپ در لیست تحریم ها قرار گرفته اند. پس از آن در تحریم اشخاص حقیقی بیشتری در لیست تحریم ها قرار گرفتند و به 30 نفر رسید.

وزارت خزانه داری آمریکا مسئول سومین تحریم های عمده علیه ایران بود، آنها به بهانه دیگری سازمان های قضایی تهران را تحریم کرده اند.

سریال تحریم اشخاص حقیقی و حقوقی در ماه های گذشته باز هم شتاب گرفت. آنها افرادی را که در تهیه تجهیزات و فناوری های هواپیمایی، موشکی، قایق و پهپاد برای ایران فعالیت می کردند مدام در لیست تحریم خود قرار دادند. سپس آنها با طرحی موسوم به «سیدا2017» سعی کردند ایران را کشوری ثبات زدا معرفی کنند و باز در قالب این طرح ایران را تحریم کردند.

فعالیت برای تحریم های اشخاص حقیقی و حقوقی ایران در حالی صورت می گیرد که داخل آمریکا با وجود هماهنگی برای تحریم ایران برخی افراد هستند که با این روند مخالف هستند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان