به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، سیدعباس عراقچی در توضیحات خود درخصوص روند اجرای برجام در جلسه علنی امروز مجلس (10 آبان 96) گفت: گزارشات ما درخصوص اجرای برجام در 21 ماه گذشته سعی کرده که تصویر واقعی ای را از پیشرفت های حاصل شده به گشایش های اقتصادی که برای کشور ایجاد شده و هم چالش هایی که ما با آ نها مواجه بودیم ارائه کند.

وی افزود: شاید این چالش ها از انواع مختلف بوده برخی از آ نها در خارج از چارچوب برجام است اما می توانم بگویم که بزرگترین چالش ما در اجرای برجام از زمان اجرایی شدن برجام تاکنون سوء نیت آمریکا در برجام است و این یک امر کاملا مشخص و روشنی است و این هم در دولت قبلی آ مریکا بوده و هم در دولت فعلی آمریکا.

معاون وزیر امور خارجه اظهار داشت: آمریکا در انجام تعهدات و تکالیف خود در برجام علی رغم اینکه طبق برجام موظف است با حسن نیت این تکالیف را انجام دهد همواره با سوء نیت و در تلاش برای کاهش منافع ایران از برجام بوده است و این محدود به دولت فعلی آنها نیست و در دولت قبلی آنها نیز ما با این وضعیت مواجه بودیم.

عراقچی اضافه کرد: البته واقعیت این است که در چند ماه اخیر و در دولت فعلی آمریکا این روند شدت بیشتری به خود گرفته و موارد بدعهدی و حتی نقض برجام توسط دولت جدید آمریکا افزایش قابل ملاحظه ای داشته است.

وی افزود: در گزارش هفتم وزارت امور خارجه از روند اجرای برجام به کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به طور مفصل و ویژه به مواردی که ناشی از نقض عهد، بدعهدی، تاخیر، تعلل و پیمان شکنی از طرف دولت آمریکا بوده پرداخته شده است که همه اینها را می توان در سوءنیت آمریکا و شرایط آمریکا در اجرای تعهداتش در برجام خلاصه کرد.

معاون وزیر امور خارجه اظهار داشت: تلاش هایی که آمریکایی ها کردند که نقاط ضعف خودشان در برجام و امتیازات زیادی را که در برجام به جمهوری اسلامی ایران داده بودند و کاستی هایی که برجام برای آنها دارد که الان رئیس جمهور آمریکا آن را به عنوان بدترین توافق در تاریخ آمریکا می داند سعی کردند تا در مرحله اجرا به نحوی عمل کنند که منافع ایران از برجام حتی الامکان کاهش پیدا کند.

عراقچی خاطرنشان کرد: محدودیت برای صدور روادید در دولت گذشته آمریکا، تاخیرها در صدور مجوزهای مربوط به هواپیماها، ایجاد مقررات دست و پاگیر مالی و بانکی، اصرار بر تحریم های غیرهسته ای و افزایش تحریم های غیرهسته ای، اضافه کردن افراد متعدد به لیست، اظهارات خصومت آمیز و تحریک آمیز که بویژه توسط رئیس جمهور جدید آمریکا انجام می شود، اقدامات غیرمتعارف دیپلماتیکی که صورت گرفته همانند سفر نماینده آمریکا در سازمان ملل به وین و تلاشی که برای فشار بر آژانس بین المللی انرژی اتمی اینها نه تنها با روح برجام در تعارض است بلکه با مفاد برجام و متن برجام بویژه بندهای 26، 28 و 29 ما است.

وی افزود: آمریکا تلاش کرده تا فضای منفی را ایجاد کند و نگذارد کمپانی ها، بانک ها و بنگاه های اقتصادی که به دنبال عادی سازی روابط با ایران و ایجاد رابطه اقتصادی با ایران هستند به این کار مبادرت کنند و سعی کرده تا با ایجاد فضای بی اعتمادی جلوی این کار را بگیرد.

معاون وزیر امور خارجه اظهار داشت: وزیر امور خارجه کشورمان طی 10 نامه ای که کشورمان موگرینی (هماهنگ کننده برجام، مسئول سیاست خارجی و سیاست امنیتی اتحادیه اروپا) که ضمنا هماهنگ کننده برجام و کمیسیون مشترک برجام نیز نوشته است موارد بدعهدی نقض و تاخیر و عدم پایندی آمریکا را ذکر کرده و اینها در کمیسیون مشترک سازمان ملل ثبت شده است.

عراقچی خاطرنشان کرد: حرکت های اخیر آمریکا و رئیس جمهور این کشور بر علیه برجام با یک مقابله جهانی علیه این حرکت ها مواجه شده این واقعیت هم وجود دارد که آمریکا در شرارت های خود علیه ایران و علیه برجام و در خصومت های خود با مردم ایران و مفاد توافق برجام در یک انزوا قرار گرفته است.

وی ادامه داد: سایر اعضای 1+5 روسیه و چین و بویژه کشورهای اروپایی به طور کاملا صریح و مشخص با سیاست های آمریکا و بدعهدی ها و تخلفات این کشور مخالفت کردند.

معاون وزیر امور خارجه اظهار داشت: هرگونه تلاش را برای مذاکره مجدد درخصوص برجام  توسط ما مردود است و توسط سایر اعضای 1+5 نیز کاملا مردود شناخته شده اعتبار آژانس بین المللی انرژی اتمی که آمریکا سعی کرده آن را زیر سوال ببرد توسط سایر کشورها مرتبا مورد تاکید قرار گرفته، همه دنیا معتقدند که برجام هیچ داور و قاضی دیگری غیر از آژانس بین المللی انرژی اتمی ندارد.

عراقچی خاطرنشان کرد: همه دنیا معتقد هستند که ایران به تعهدات خود پایبند بوده و این هشت بار در گزارشات آژانس مورد تایید قرار گرفته است.

وی افزود: امریکا در خصومت های خود علیه جمهوری اسلامی ایران به طور ویژه علیه برجام در یک انزوای مطلق قرار گرفته، سیاست های رئیس جمهور جدید آمریکا برای مقابله با برجام توسط همه کشورها مردود شناخته شده و یکی از موفقیت های سیاست خارجی دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران است.

معاون وزیر امور خارجه اظهار داشت: همانطور که رهبر معظم انقلاب در هفته قبل فرمودند جمهوری اسلامی ایران الان در اوج قوت و اقتدار خود قرار دارد و اقتدار منطقه ای ایران و نفوذ و تاثیرگذاری در مسائل منطقه و مسائل بین المللی و مشروعیت و مقبولیت جهانی توانمندی های دفاعی و موشکی، سپاه قدرتمند، ثبات سیاسی داخلی و گشایش های اقتصادی فراوانی که وجود دارد از این جمله است.

عراقچی خاطرنشان کرد: امروزه فروش نفت ما در بالاترین سطح ممکن جریان دارد، کانال های بانکی ما برقرار است، نفتکش های ما با بیمه کامل در حال تردد هستند و به همه بنادر جهان دسترسی دارند البته غیر از بنادر آمریکا و رژیم صهیونیستی که ما مایل به تماس با آنها نیستیم و برنامه هسته ای ما در همه ابعاد خود ادامه دارد و پشتیبانی داخلی محکم نیز توسط مردم نسبت به نظام جمهوری اسلامی برقرار است.

وی افزود: در خصومتی که آمریکا نسبت به برجام و جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد ما از قوت و استحکام کافی برخوردار هستیم، کشورهای جهان از موضع جمهوری اسلامی ایران در این حوزه حمایت می کنند.

معاون وزیر امور خارجه اظهار داشت: ما در تماس مستقیم با کشورهای اروپایی و سایر کشورها هستیم، ما در تضیمن اجرای برجام روی هیچ کشور خاصی حساب خاصی باز نکردیم و در حال انجام تعاملات خودمان هستیم در عین حال اتکای ما به خودمان و توانمندی های داخلی خودمان است، مسائل را با دقت و از نزدیک رصد می کنیم و وزارت امور خارجه تقریبا به صورت روزانه خدمت مقامات عالی نظام، رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی گزارش هایی را ارائه می دهد.

عراقچی خاطرنشان کرد: سناریوهای محتمل را برای آینده پیش بینی کرده ایم، گزینه های محتمل و قابل دسترس برای جمهوری اسلامی ایران را پیش بینی کرده ایم، به مراجع ذیربط و هیات نظارت بر اجرای برجام ارائه کردیم و برای هر شرایطی آمادگی داریم.

وی افزود: هر شرایطی که پیش بیاید و آمریکا رئیس جمهور این کشور سعی در اعمال آنها داشته باشد توسط ما پیش بینی شده و برای آن آمادگی داریم، تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

معاون وزیر امور خارجه اظهار داشت: آنچه مسلم است این است که خصومت های آمریکا با جمهوری اسلامی ایران ادامه پیدا خواهد کرد و آنچه که مسلم است این است که نبرد ما در مقابله با سلطه آمریکا و مقابله با زورگویی ها و خصومت های این کشور ادامه پیدا خواهد کرد و اجازه نخواهیم داد که یک توافق بین المللی و منتهی به شورای امنیت سازمان ملل است و منافع و دستاوردهای زیادی را برای مردم ایران به دنبال داشته با سیاست های خصومت آمیز آمریکا خدشه دار شود.

وی در پایان گفت: با همکاری سایر اعضای 1+5 در مقابل زورگویی های آمریکایی ها ایستاده ایم ولی در صورت ضرورت برای هر سناریوی دیگری نیز آمادگی داریم.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان