در طول کمپین انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا دونالد ترامپ از کشتار خانواده های بی گناه تروریست ها حمایت کرد. وی در این خصوص گفته بود:«وقتی این تروریست ها را به دام می اندازید باید خانواده هایشان را هم بکشید.» این مسئله علاوه بر این که کشتار غیر اخلاقی بی گناهان محسوب می شود، نقض حقوق غیر نظامیان بر اساس کنوانسیون ژنو هم به شمار می آید. دولت جرج دبلیو بوش به شکل غیر قانونی مظنونین به تروریست را بازداشت و شکنجه کرد.

دولت باراک اوباما قصد نداشت که مظنونین بیشتری را به گوانتانامو بفرستد اما به شکل غیر قانونی آن ها را به وسیله پهباد و دیگر روش ها مورد حمله قرار داد و غیر نظامیان بسیاری در این فرآیند کشته شدند. حالا دولت ترامپ نیز در حالِ زدن رکوردِ شمار کشتار غیر نظامیان است.

در سال 2013، دولت اوباما مجموعه ای از ملزومات و مقررات مربوط به خارج از منطقه فعال درگیری را در خصوص کشتارهای هدفمند تحت عنوان راهنمای سیاسیِ ریاست جمهوری اعلام کرد.

نیویورک تایمز در 21 سپتامبر 2017 گزارش داد که مشاورین امنیت ملی ترامپ قصد دارند پیشنهاداتی را به جای مقررات اعلام شده اوباما اعلام کنند. این پیشنهادات با عنوان اصول، رویه ها و استانداردها نامیده شد. در 29 اکتبر 2017، تایمز گزارش داد دو مقام دولتی گفته اند که ترامپ این قواعد جدید را در خصوص کشتن و یا دستگیری در عملیات های ضد تروریستی بدون تغییرات اساسی و خاصی پذیرفته است.

اوباما این قانون را با این هدف وضع کرد که تمام افراد مسلح در مناطق مظنون و فعال کشته شوند. ااین در حالی است که برخی حملات که کشتار جمعیت زیادی در آن اتفاق می افتد مشخص نیست که دقیقا چه افرادی از قبیل نظامی و یا غیر نظامی کشته می شوند. ترامپ نیز احتمالا به شیوه اوباما همین روش را ادامه خواهد داد.

بر اساس پیشنهادات مشاوران ترامپ ، برخی تهدیدات، تهدیات دائمی و دنباله دار برای افراد آمریکایی هستند. هیچ نشانه ای وجود ندارد که نشان دهد قواعد جدید ترامپ این الزامات را تغییر داده باشد.

از این رو اوباما احتمالا حساسیت کم تری در خصوص کشته شدن شهروندان غیر آمریکایی داشته است. قواعد اوباما هم چنین این اطمینان را حاکم کرده است که یک تروریست مشخص شده یا اهداف تروریستی قبل از وقوع یک حمله وجود دارد. حملات جمعی، افراد محدود را مورد هدف قرار نمی دهند. قواعد جدید ترامپ،  به تروریست های شاخص محدود نمی شود بلکه می تواند شامل سربازان عادی بدون هیچ نقش رهبری هم باشد. در دولت باراک اوباما تصمیم به هدف گیری و حمله در بالاترین سطحِ حکومت انجام می شد و رئیس جمهور حرف نهایی را در خصوص این که چه کسی باید مورد حمله قرار بگیرد، میزد.

اما بر اساس قواعد جدیدترامپ،  این تصمیمات نیاز به تایید مقامات ارشد دولتی ندارد و می تواند به وسیله فرماندهان همان زمینه تایید شود. بر اساسِ گزارش تایمز مشاوران ترامپ معتقد هستند که ملزمات قانون اوباما که قطعیت یقینی را برای یک حمله در نظر گرفته است ممکن است به کشته شدن یا زخمی شدن نینجامد و دولت نیز با این موضوع موافق بود. ولی علی رغم این قانون، دولت اوباما بسیاری از غیر نظامیان خارج از مناطق درگیری راکشت.

به گزارش «میکا زنکو» از اندیشکده شورای روابط خارجی، حتی قبل از این که قوانین ترامپ تصویب شود ، کشتار به وسیله حملات پهبادها و دیگر حملات در خارج از مناطق فعال درگیری، از هر یک کشته به ازای 5.4 روز در دولت اوباما به یک کشته به ازای 1.25 روز در دوره ترامپ افزایش یافت.

ترامپ مجوزها به سازمان سیا و پنتاگون را برای استفاده از پهباد افزایش داد. وی هم چنین قواعد مربوط به کشتار هدفمند را در مناطق وسیعی از یمن و سومالی به وسیله تعیین این مناطق به عنوان مناطق فعال درگیری تسهیل کرد.

بر اساس گزارش سازمان ایروار -که یک سازمان غیر دولتی است که کشتار غیر نظامیان را از طریق حملات هوایی رصد می کند- تنها در ماه مارس دولت ترامپ هزار غیر نطامی را در عراق و سوریه کشت. می توان این انتظار را داشت که شمار مرگ غیرنظامیان در دولت ترامپ با عنوان «جنگ علیه ترور» که او از پیشینیان به ارث برده است ادامه پیدا کرده و افزایش یابد. از زمانی که بوش جنگ علیه ترور را بعد از حوادث 11 سپتامبر آغاز کرد آمریکا به نسبت به تروریسم آسیب پذیر تر شده است وکشتار غیر نظامیان خشم را نسبت به ایالات متحده افزایش داده است.

منبع: https://www.informationclearinghouse.info/48137.htm

نویسنده:

مارجوری کوهن: استاد حقوق دانشکده توماس جفرسون

مترجم: مریم فتاحی

انتهای متن/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان