به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، «سیدعبدالله متولیان» در روزنامه «جوان» نوشت:

صد روز پیش جناب آقای روحانی در بهارستان و در حضور نمایندگان ملت برای دومین بار سوگند یاد کرد که به وعده های انتخاباتی خود عمل کند. او قول داد که سالانه بیش از 900 هزار شغل ایجاد کند، فقر و کارتن خوابی و کودکانِ کار را به کلی برچیند و د هها وعده دیگر.
روحانی در مراسم تنفیذش نیز از انقلاب اقتصادی سخن گفت تا فقر را به طور کامل از جامعه ایران ریشه کن کند. او گفت: «تلاش دولت بر آن است تا مردم به حقوق خود دست یابند. ریشه کن شدن فقر و از بین رفتن فساد حق مردم است؛ مهار تورم، رشد اقتصادی و سربلند شدن ایران در محافل بین المللی، دستیابی به بازارهای منطقه و جهان، رشد فضای آزاد و معنوی، دسترسی آسان به اطلاعات، برابری در مقابل قانون، داشتن آینده ای مطمئن، اظهار نظر و گفت وگو، دانستن و در جریان امور کشور قرار گرفتن، همه حق مردم است. ». در صدمین روزِ آغاز به کار رسمی دولت دوازدهم و در آستانه گزارش 100 روزه رئیس جمهور، بجاست مروری بر برخی از مهم ترین وعده های انتخاباتی ایشان منطبق با مشکلات اصلی جامعه و انتظارات به حق مردم داشته باشیم:
1 - فقرزدایی؛ «به مردم قول می دهم که در دولت دوازدهم فقر مطلق در ایران برای همیشه رخت بر بندد! » (سفر انتخاباتی به خرم آباد - 24/2/96)
2 - بهبود وضعیت رفاهی و افزایش سه مرحله ای درآمد 8 تا 10 میلیون نفر از دهک های پایین کشور. !
(بیانیه برنامه های اقتصادی دولت یازدهم برای چهار سال آتی. )
3 - توانمندسازی و حمایت از روستاییان در سرفصل های مسکن، درآمد و اشتغال!. (بیانیه برنامه های اقتصادی دولت یازدهم برای چهار سال آتی. )
4 - افزایش یارانه دهک های پایین: «...یارانه دهک های پایین باید بیشتر شود. نظام تأمین اجتماعی عادلانه باید برقرار شود. » (سفر انتخاباتی به اهواز - 26/2/96)
5 - توسعه بیمه و افزایش مستمری مددجویان و حقوق بازنشستگان و کارمندان با توسعه بیمه برای مردم!. (سفر انتخاباتی به خرم آباد - 24/2/96)
6 - مقابله با افزایش تحریم ها؛ «برخی ناراحتند که تحریم ها لغو شده، ما اجازه نمی دهیم تحریم  به کشور برگردد!. » (سفر انتخاباتی به اردبیل - 27/2/96)
7 - افزایش صادرات ایران: «آنچه در گذشته بود، بازار واردات برای دنیا بود. اگر می خواهید ایران بازار واردات برای جهان باشد، به دیگران رأی بدهید! اگر می خواهید مرکز صادرات باشیم، راه اعتدال را برگزینید !» (سفر انتخاباتی به ساری- 256/2/96)
8 - بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع اشتغال مردم ! (سفر انتخاباتی به ساری- 25/2/96)
9 - ایجاد و توسعه زنجیره تولید و اشتغال از طریق توسعه گردشگردی و جذب 9 میلیون گردشگر در حوزه های سلامت، تفریحی، مذهبی و... !!(بیانیه برنامه های اقتصادی دولت یازدهم برای چهار سال آتی. )
10 - طرح کارورزی و اشتغال جوانان (کاج)!. (بیانیه برنامه های اقتصادی دولت یازدهم برای چهار سال آتی. )
11 - تعامل سازنده با جهان و رفع کلیه تحریم ها! (سخنان روحانی در ورزشگاه آزادی- 23/2/96)
12 - آزادی بیان و انتقادپذیری؛ «باید شفاف سازی شود، رسانه ها باید حرف بزنند و جلوی آنها را نگیریم. باید بگذاریم رسانه ها حرف بزنند !» (مناظره سوم انتخاباتی- 22/2/96)
13 - نوسازی و بهینه سازی حمل و نقل و استفاده بیشتر از خطوط ریلی و بهسازی خودرو های ناوگان حمل و نقل کشور و... (سخنان روحانی در گفت و گوی ویژه خبری - 14/2/96)
14 - فراجناحی عمل کردن و انتخاب همکاران خود از میان احزاب و گروه ها و جناح های مختلف!
15 - پایین آوردن سن مدیریت و جوانگرایی در دولت و به کارگیری زنان در جایگاه وزارت و... ! (سخنان روحانی پس از ثبت نام- 25/1/96)
16 - توزیع سهام عدالت به 50 میلیون ایرانی، که برای دو دهک اول، معادل ارزش 2 میلیون تومان! و برای بقیه حدود یک میلیون تومان! ثروت اولیه ایجاد می کند و ارزش آتی آن تابع عملکرد اقتصاد است. (بیانیه برنامه های اقتصادی دولت یازدهم برای چهار سال آتی. )
17 - ایجاد نظام جامع تأمین اجتماعی؛ «یکی از اهداف دولت دوازدهم ایجاد نظام جامع تأمین اجتماعی است !» (مراسم تنفیذ 12/5/96)
18 - ریشه کن کردن فقر مطلق؛ «دولت دوازدهم اولویت اصلی خود را ریشه کن کردن کامل فقر مطلق از جامعه ایران می داند. » (مراسم تنفیذ 12/5/96)
19 - تولید و اشتغال: «اولویت اصلی دولت دوازدهم افزایش تولید و اشتغال است. » (مراسم تنفید 12/5/96)
20 - ایجاد یک انقلاب اقتصادی؛ بر مبنای سیاست های کلی نظام به ویژه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و اصل 44 قانون اساسی. (مراسم تنفیذ 12 / 5 / 96)
البته آقای رئیس جمهور علاوه بر وعده های فوق، دهها وعده مهم دیگر نظیر «محیط امن و آزادی برای اینکه منتقدان بتوانند حرف خود را بزنند»، «مبارزه با فساد و قبول نداشتن هیچ خط قرمزی جز مبارزه با فساد»، «حفظ وحدت ملی و انسجام اسلامی»، «پاسخگویی را وظیفه خود دانستن»، «فراخوانی مدیران لایق برای اداره کشور»، «عذرخواهی صریح از مردم به خاطر اشتباهات»، «رعایت شایسته سالاری در انتخاب وزیران و مدیران»، «تشکیل دولت ادب و اخلاق»، «پرهیز از دولت خودشیفته و تمرکزگرا»، «باور به ناتوی فرهنگی و داشتن برنامه برای مقابله با آن»، «حل چالش های اشتغال و نابرابری استان ها»، «افزایش قدرت خرید مردم»، «ایجاد امنیت روانی برای مردم»، «حل مشکلات صندوق های بازنشستگی»، «رفع آسیب های اجتماعی و تهدیدهای امنیتی» و «جلوگیری از فرسایش سرمایه اجتماعی» به مردم داده است.
و اینک اگر چه هر یک از وعده های رئیس جمهور بر اساس آمارها و شواهد و قرائن قابل تحلیل و ارزش گذاری است اما به دور از هر گونه تحلیل و پیش داوری در باره هر یک از وعده های ایشان (که 35 مورد از آنها در این نوشتار آمده) در کنار مردم، بی صبرانه و مشتاقانه در انتظار استماع گزارش 100 روزه رئیس جمهور از میزان تحقق این وعده ها بوده و بررسی و قضاوت دقیق را به بعد از گزارش ایشان موکول کرده و معتقدیم مردم به عنوان صاحبان اصلی کشور و انقلاب بهترین داوران در این زمینه هستند.


انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان