به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، محسن بهرامی ارض اقدس در گفت وگو با خبرنگار بازرگانی خبرگزاری فارس، در مورد افزایش قیمت نان و یکسان سازی نرخ آرد، گفت: افزایش حداکثر 15 درصدی قیمت نان از اول آذرماه اجرایی می شود.

وی در مورد یکسان سازی نرخ آرد، اظهار داشت: آرد برای مصارف صنفی صنعتی و نانوایی های آزادپز با گندم 900 تومانی عرضه می شود و در ارتباط با نانوائیان سنتی آرد با گندم 600 تومانی عرضه می شود.

دبیر ستاد تنظیم بازار افزود: بحث یکسان سازی نرخ آرد با تصویب طرح جامع گندم، آرد و نان در کارگروه ملی گندم و آرد و نان در دست بررسی است و در حال نهایی شدن است که بعد از تصویب دولت و متناسب با تصمیم دولت اتخاذ می شود.

بهرامی ارض اقدس اظهار داشت: یکسان سازی نرخ آرد دارای ملاحظاتی خواهد بود.

*تلاش می کنیم هزینه های ناشی از افزایش قیمت نان به نوعی بازپرداخت شود

وی گفت: یکی از پیشنهادات چهارگانه پیش بینی شده در طرح جامع گندم و آرد آزادسازی و یا یکسان سازی نرخ آرد است که البته بحث های آن درحوزه گندم و خرید گندم تضمینی ملاحظاتی دارد.

وی با بیان اینکه در سیاست های جبرانی یکسان سازی نرخ آرد، ملاحظاتی خواهیم داشت، گفت: بعضی از دهک ها ممکن است با افزایش قیمت نان هزینه خانوارشان افزایش یابد به طوری که با سیاست های جبرانی دولت بخشی از هزینه ها حتی المقدور از محل درآمدهای ناشی از آزادسازی ترمیم و جبران شود که بعد از تصویب جزئیات آن به اطلاع عموم می رسد.

بهرامی ارض اقدس در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه با افزایش قیمت نان اقشار کم درآمد دچار آسیب می شوند و برای جلوگیری از آسیب به آنها چه برنامه ای پیش بینی شده اضافه کرد: این امر را به عنوان آسیب در نظر بگیریم، به هر حال هر اصلاح اقتصادی، هزینه ها و فایده هایی دارد. ما باید تلاش کنیم تا تصمیمات اقتصادی مان، مزایای بیشتری نسبت به مضرات آن داشته باشد و با توجه به اهمیت موضوع گندم و آرد و نان و حجم بالای یارانه دولت که به صورت مستقیم و غیرمستقیم بالغ بر 15 هزار میلیارد تومان در سال به این بخش می پردازد، بازیافت مبلغ یارانه ای و مابه ازای آن خوب نیست، به طوری که هم گندمکاران و هم آسیابانان و هم نانوایان در سراسر کشور ناراضی هستند و همچنین مردم به عنوان مصرف کننده اصلی که این 15 هزار میلیارد تومان به عنوان جلب رضایت آنها هزینه می شود، ناراضی هستند و کمتر کسی پیدا می شود که از وضعیت موجود عرضه نان در کشور راضی باشد.

* آزادسازی قیمت آرد جلوی مفاسد زنجیره تولید گندم تا توزیع نان را می گیرد

دبیر ستاد تنظیم بازار بیان داشت: درحالی که 15 هزار میلیارد تومان از منابع ملی برای این موضوع هزینه می شود نباید این نارضایتی گسترده را شاهد باشیم و آزادسازی و یکسان سازی می تواند جلوی مفاسد زنجیره تولید گندم تا توزیع نان کشور را بگیرد و بتواند رضایتمندی بیشتری برای مردم فراهم کند.

بهرامی ارض اقدس اظهار داشت: افزایش قیمت آرد یا یکسان سازی آن تأثیر جدی در هزینه خانوار ندارد زیرا سهم نان در سبد هزینه خانوار در مجموع حدود 2.3 درصد از سبد خوراکی خانواده است درحالی که سهم گوشت و پروتئین 23 درصد است: البته این سهم در دهک های مختلف متفاوت است و سهم نان در هزینه خانوار دهک های پایین بیشتر است.

*دولت می تواند یارانه نان را به صورت نقدی به خانوارها پرداخت کند

وی افزود: ولی در مجموع دولت می تواند با تصمیم همزمان با اصلاح پرداخت یارانه های نقدی به سمت تقویت پرداخت ها در دهک های پایین جامعه برود که مشکلات عدیده ای در حوزه تأمین غذا هم دارند.

دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: دولت می تواند با سیاست های جبرانی آن بخش ها را جبران کند و کاری را که دولت سابق به دنبال افزایش قیمت نان و گندم انجام داد را به صورت عاقلانه تری انجام دهد، به طوری که دولت گذشته مبلغ 4500 تومان به عنوان یارانه نان پرداخت کرد.

بهرامی ارض اقدس اظهار داشت: بنابراین دولت می تواند با پرداخت های جبرانی دهک های پایین داشته باشد و در دهک های بالای جامعه نیز نان به قیمت بالا خریداری می شود به طوری که قیمت مصوب نان سنگک در سه سال گذشته 820 تومان تعیین شد ولی هم اکنون به بهانه های مختلف کمتر از 1500 تومان عرضه نمی شود و نان بربری هم که 550 تومان در سه سال پیش قیمت مصوب آن تعیین شد، در شهر تهران کمتر از 1000 تومان عرضه نمی شود.

وی افزود: بنابراین ما با این تصمیم باید به گونه ای نرخ نان را واقعی سازی کنیم.

*قیمت نان در استان ها به استانداران سپرده شده است

دبیر ستاد تنظیم بازار در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر اینکه از فردا نان با چه نرخی عرضه می شود، گفت: نرخ مصوب نان از ابتدای آذر در اختیار شوراهای آرد و نان و استانداران سراسر کشور است و در استان ها متناسب با رویکرد مصرفی نان، تعیین قیمت به استانداردها سپرده شده و در تهران هم شورای اصناف کشور با هماهنگی اتحادیه ها این کار را انجام می دهند.

بهرامی ارض اقدس گفت: قیمت مصوب الآن مربوط به سه سال گذشته است ولی حداقل 15 درصد نسبت به قیمت سه سال گذشته مجاز به افزایش قیمت هستند و از اول آذرماه این افزایش قیمت اعلام می شود.

*آزادسازی قیمت ها یکی از آرزوهای نظام اقتصادی کشور است

وی همچنین با اشاره به جلسه ستاد تنظیم بازار در روز گذشت و صحبت های معاون اول رئیس جمهور در رابطه با آزادسازی قیمت ها گفت: آزادسازی قیمت ها یکی از آرزوها و آمال نظام اقتصادی کشور است که طبیعتاً استراتژی و راهبرد کلی کشور به آن سمت یعنی رقابتی کردن اقتصاد است.

دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: البته آزادسازی همه اقلام الآن هدف نیست. ما ده ها هزار قلم کالا داریم که قیمت آنها تابع عرضه و تقاضا است ولی از این مجموعه چند قلم محدود کالا که عمدتاً معیشتی هستند و همچنین چند قلم کالای زیرساختی مشمول قیمت گذاری هستند که آنها را هم دولت رصد و پایش می کند که اتفاق خاصی نیفتد.

وی افزود: از جمله این کالاها می توان به نان، گوشت، مرغ، تخم مرغ، قند و شکر، روغن، آب، برق، گاز و در حوزه حمل و نقل هم به حمل و نقل شهری و بین شهری است که هم برای مردم حائز اهمیت است و هم دولت نسبت به آنها حساسیت دارد و منظور از آزادسازی همه اینها نیست.

*رضایتمندی مردم پس از آزادسازی قیمت بلیط هواپیما بیشتر شده است

بهرامی ارض اقدس با اشاره به اینکه در گذشته آزادسازی بلیت هواپیما انجام شد، اظهار داشت: این کالا از لیست خدمات مشمول قیمت گذاری خارج شد و تجربه نشان می دهد رضایتمندی بیشتری مردم نسبت به گذشته در این مورد دارند به طوری که نرخ ها در زمان های غیرپیک کاهش یافته است.

دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: از آن طرف هم شرکت های ایرلاین راضی تر هستند و به جای اینکه در ایام پیک دلالی اتفاق بیفتد و پروازها چارتر شود، افزایش نرخ پیک نصیب خود ایرلاین ها می شود و در غیرپیک هم برخی از افراد که سفرهای فوری ندارند، بلیت با قیمت پایین تر خریداری می کنند.

* آزادسازی قیمت بلیط قطار و کره در دستور کار

وی ادامه داد: این تجربه باعث شد تا جهانگیری معاون اول رئیس جمهور دبیرخانه ستاد تنظیم بازار را مکلف کند تا در زمینه سایر اقلام مثل حمل و نقل ریلی و برخی اقلام مثل کره که در سبد خانوار اهمیت کمتری دارند، آزادسازی بتواند رقابتی کردن قیمت را به نفع مردم فراهم کند.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان