به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، هفته کتاب فرصتی برای نهادینه کردن فرهنگ کتاب خوانی در جامعه است و نهادینه کردن این فرهنگ از راهکارهای توسعه فرهنگی و رشد و ترقی جامعه محسوب می شود.



 



بی شک نهادینه کردن فرهنگ مطالعه باید از سنین پایین آغاز تا سطح سرانه بالا رود و خانواده و مدرسه به عنوان دو نهاد مهم اجتماعی نقش بسزایی در حوزه کتاب خوانی دارند و بی تفاوت بودن این دو نهاد مهم موجب می شود که فرد با کتاب غریبه شود البته رسانه ها هم باید فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی را در سنین پایین ترویج کنند و اینکه تا چه اندازه در این زمینه موفق بوده اند خود جای بحث فراوانی است.



 



عادت مطالعه به یک فونداسیون قوی نیازمند است کهپایه های آن باید  در سنین پایین و از دوران کودکی بنانهاده شود این بار نیز سراغ یکی از شاعران و نویسندگان کودک گیلانی رفتم که متأسفانه دیگر استان و شهرمان از وجود چنین نویسنده فعالی در حوزه کودک محروم است.



 



آمنه مهدوی، شاعر و نویسنده کودک  گیلانی که هم اکنون ساکن تهران و به طور مستقل فعالیت می کند در گفتگوی تلفنی از لنگرود گفت: علاقه به دنیای کودکان موجب شد که از اوایل دهه هشتاد به عنوان مربی مهد و سپس از سال 87 به طورجدی در عرصه نویسندگی و شاعری وارد دنیای کودک شوم.



 



وی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از بیست عنوان کتاب با موضوعات گوناگون به زبان شعر به رشته تحریر درآوردم، افزود: اولین کتاب خود را  با عنوان «نمازخواندن چه لذتی دارد« توسط ستاد اقامه نماز تهران و زیر نظر کارشناسان کانون پرورش فکری کودکان تهران چاپ و منتشر کردم که هم اکنون نیز با سازمان های مختلف همکاری می کنم.



 



شاعر و نویسنده حوزه کودک ادامه داد: در سال 87 مجموعه کتابی با عنوان« آی باباها آی مامانا "  را سرودم که در این کتاب سعی کردم دغدغه های کودکان را از زبانشان به والدین گوشزد کنم که با چاپ این کتاب تصمیم دارم آن را در سطح کشور برای والدین اجرا کنم.



 



مهدوی در خصوص ادبیات دینی در حوزه کودک و نوجوان و ضعف تألیفات در این حوزه، گفت: ضعف در تألیفات این حوزه به خاطر حضور ناشرانی است که با پخش کتاب چه از طریق دلال های بازاری در سطح شهر و تبلیغات نادرست باعث کمرنگ تر شدن حضور نویسنده در این عرصه شدند که ناشران باید عرصه را برای نویسندگان باز بگذارند تا با این کار فرهنگ کتاب و کتاب خوانی با حضور نویسندگان وجهه زیباتر و پربارتری پیدا کند.



 



این شاعر و نویسنده حوزه کودک ادامه داد: حضور و تعامل توأمان نویسنده با کودکان و پدر و مادرها از دیگر دغدغه های من است چراکه صرف خریدن کتاب و خواندن برای کودک نمی تواند آن جذابیتی که نویسنده در خواندن و اجرا به نمایش می گذارد را به همراه داشته باشد والدین نیز بیشتر راغب باشند که با نویسنده کتاب کودک خود در ارتباط باشند که درواقع نویسنده کودک می تواند پل ارتباطی زیبایی بین کودکان و پدر و مادرها ایجاد کند.



 



مهدوی با اشاره اینکه تاکنون دو عنوان کتاب در حوزه معارف دینی با عنوان « زهرا با وقف آشنا می شود» و « نمازخواندن چه لذتی دارد» را سرودم، تصریح کرد: ارتباط نویسنده با کودکان و والدین موجب می شود که نویسنده از شخصیت های کودکان ایده برداری و کتاب هایی را در همین راستا بر اساس شخصیت واقعی کودک به رشته تحریر درآورد.



 



وی در خصوص رشد کمی و کیفی کتاب های حوزه کودک در سال های اخیر گفت: فرهنگ کتاب خوانی زمانی رشد پیدا می کند که نویسنده در جایگاه واقعی خود قرار بگیرد که متأسفانه در حال حاضر ناشران بیشتر از نویسنده مطرح شده اند و نویسنده در حاشیه قرارگرفته و درواقع اصلاً دیده نمی شوند که این امر مستلزم توجه بیشتر مسئولان و سازمان های فرهنگ و ارشاد، کانون پرورش فکری و نهادهای فرهنگی است که بیشتر به نویسندگان کودک توجه کنند.



 



[gallery columns="1" size="large" ids="89858"]



شاعر و نویسنده کتاب کودک تأکید کرد: قلم در دست نویسندگان است مسئولان اجازه ندهند عوامل غیر، این قلم قسم خورده را کوچک شمارند چراکه از وجود این نویسندگان است که باعث مطرح شدن ناشران و فرهنگ سراها و کتابخانه ها و ... می شود.



 



وی بابیان اینکه استان گیلان درزمینهٔ رشد و پرورش استعدادهای بنده و حتی اجرای همایش ها برای والدین هم حمایت نکرد، افزود: وعده های فرهنگ دوستان دیار من تنها در حد حرف و وعده ووعیدهای همیشگی بود علیرغم همه تلاش ها و پیگیری های خودم در عرصه فرهنگ و بها دادن به کتاب اما با کوتاهی ها و کوچک شمردن اهل قلم از طرف مسئولان مواجه شدم و گیلان را با همه دلخوری ها، ترک کردم.



 



شاعر و نویسنده کتاب کودک ادامه داد: اما این دل شکستن، باعث سقوط و شکست نویسنده نخواهد شد چراکه به لطف و یاری خدا و دعای همه کوکان توانستم در پایتخت کتاب های بیشتر و ارزشمندتری را تولید و به چاپ برسانم اما بازهم قلبم برای گیلان می تپد و باوجوداینکه ساکن تهرانم اما همیشه پیگیر کارهای خودم در شهرستان ها هستم و طی کردن مسافت و دوری از خانواده را به عشق کودکان دیارم، تحمل می کنم.



 



مهدوی از آرزوی مهم خود نیز سخن گفت و امیدوار است که روزی بتواند به هدف بزرگ خود که اجرای همایشی بزرگ برای پدر و مادرها در کل ایران و حتی دنیاست به واقعیت بپیوندد و هم اکنون نیز درزمینهٔ آشنایی کودکان با مدافعان حرم به زبان شعر را در دست انجام دارد و سعی می کند با اجرای همایش ها متعدد و آگاهی دادن به پدرها و مادرها، کودکان را با والدین نزدیک و نزدیک تر کند.



 



تألیف دو عنوان کتاب بانام «همیار گردشگر» و «مسافر کوچولو در ایران» (آشنایی با بیست ویک اثر ثبت شده  فرهنگی در ایران که این کتاب در حال حاضر به دو زبان ترجمه شده) برای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تهران  و  کتاب «آسمان آبی» برای بوستان شاپرک منطقه ده تهران، اجرای همایش هایی در سراهای منطقه ۱۰ با محوریت روان شناختی کودکان با موضوع «مامان و بابا منم توجه می جوام» و اجرای نمایش عروسکی آن در سرای محله هاشمی ازجمله فعالیت های شاعر و نویسنده کودک گیلانی است که مدتی است استان را ترک کرده و در تهران به فعالیت های خود در حوزه کودک ادامه می دهد.



 



امیدواریم مسئولان و نهادهای فرهنگی استان گیلان به نویسندگان و شاعران حوزه کودک بیشتر توجه کنند و به فعالان این عرصه بها و ارزش دهند تا شاهد رفتن چنین نویسندگان محبوبی از استان نشویم و امروز این شهر کوچک ما « لنگرود « است که دیگر از وجود چنین فردی بی بهره ماند و بیشترین آسیب وارده در این زمینه از آن شهرهای کوچک است که با سختی فراوان باید جای خالی آنان را پر کنند.



انتهای پیام/
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان