به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، برنج ازجمله محصولات استراتژیک استان های شمالی محسوب می شود که سالانه حدود 2 میلیون و 500 هزار تن برنج در استان های گیلان و مازندران تولید می شود.

با توجه به آمار وزارت جهاد کشاورزی میزان نیاز کشور به برنج تقریباً حدود 3 میلیون تن است که با در نظر گرفتن برنج تولیدشده در کشور 500 هزار تن کسری برنج وجود دارد که این مقدار نیاز یا باید با افزایش تولید و یا باید از طریق واردات جبران شود.

با توجه به اینکه در کشور محصولات با واردات زودتر از کشت و کار به سفره های مردم می رسند، 500 هزار تن برنج موردنیاز از سوی دولت به کشور واردات می شود.

 طبق آمار منتشرشده از سوی گمرک ایران میزان واردات برنج با بیش از ۹۶ درصد افزایش به ۱ میلیارد دلار در هفت ماه ابتدایی سال جاری رسیده است و این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، میزان واردات برنج کمتر از ۵۱۰ میلیون دلار بوده است.

یکی از ابزارهای دولت برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی تعیین و اعمال تعرفه سنگین واردات است که دولت برای برنج به جای افزایش تعرفه واردات و حمایت از کشاورزان، تعرفه واردات برنج را به ۲۶ درصد کاهش داده درحالی که تعرفه واردات برنج در سال گذشته 40 درصد بوده است.

ناگفته نماند دولت به ازای هر کیلوگرم برنج نیز در سال گذشته 500 تومان مابه التفاوت از واردکنندگان دریافت می کرده که این مقدار مابه التفاوت در سال جاری صفر شده است و رغبت واردکنندگان برنج را افزایش داده است.

جدای از سیاست های اعمال شده از سوی دولت که یا از روی عدم آگاهی و یا در راستای افزایش منافع واردکنندگان بوده، نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه وبودجه کشور در سفر اخیر خود به گیلان اعلام گرده که برای جبران مابه التفاوت برنج تولیدشده در کشور نیاز به یک میلیون تن برنج از خارج داریم. این موضوع منجر شد تا موجی از نارضایتی ها هم از سوی مردم و هم از طرف نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کشور به راه بیفتد.

محمدصادق حسنی، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات نوبخت اظهار کرد: نوبخت شخصیتی گیلانی است و چهار دوره نماینده من در مجلس شورای اسلامی بوده اما در رابطه با برنج آمارهای اشتباه می دهد.

وی با اشاره به کسری برنج یک میلیون تنی اعلام شده از سوی سخنگوی دولت و بابیان اینکه باید دید چه کسی نوبخت را توجیه کرده تا وی این گونه توجیه شده و اظهار و نظر می کند، افزود: من در کمیسیون کشاورزی و در رسانه ملی به عنوان کارشناس و متخصص در حوزه برنج بارها اعلام کرده ام که نهایت مصرف سالانه برنج در ایران 3 میلیون تن است و دو میلیون و 400 هزار تن هم تولید برنج داریم و تمام کسری ما نهایتاً به 500 هزار تن می رسد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با دروغ محض خواندن اظهارت نوبخت گفت: یکی باید بیاید به ما بگوید که چه کسی این آمار را به نوبخت ارائه کرده، چون ما بالاتر از وزیر کشاورزی کسی را نداریم اما وقتی سخنگوی دولت این اظهارات را بیان می کند، ما چه توقعی باید داشته باشیم؟

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی اختلاف یک میلیون تن با 500 هزار تن را بسیار زیاد توصیف نمود و خاطرنشان کرد: آماری که وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با برنج دارد کسری 500 هزار تنی است اما چرا سخنگوی دولت در اخبار باید اعلام کند ما یک میلیون تن کسری برنج داریم.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه نوبخت واردت برنج را با اظهارات خود توجیه می کند، گفت: نوبخت به عنوان سخنگوی دولت 500 هزار تن در آمار دادن اشتباه می کند و در چنین مواقعی من به عنوان نماینده مردم رشت از چه کسی باید انتظار داشته باشم؟

حسنی با تاکید بر اینکه فقط آمارهای بی خود واردات و رانت شنیده می شود، گفت: آمارهای واهی که از سوی سخنگوی دولت داده می شود دروغ محض است.

جبار کوچکی نژاد، از دیگر نمایندگان مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی رویکردش رشد اقتصاد داخلی و حمایت از آن است و هم اکنون نیز انبارهای ما پر از برنج هست، اظهار کرد: اعلام شده بیش از یک هزار تن برنج باید وارد شود که بنده معتقدم در این بخش علیرغم نظر نوبخت مبنی بر اینکه آسیبی به کشاورز وارد نمی شود، بلکه قیمت برنج حدود دو تا سه هزار تومان کاهش یافته و بازار برنج کند و راکد شده است.

وی  بابیان اینکه ممکن است دولتمردان از بازار کشاورزی و میزان برنج کشور خبر نداشته باشند که معتقدم باید دولت به خرد جمعی و نظرات نمایندگان بیشتر توجه کند، گفت: انتقاد آقای حسنی، نماینده مردم رشت در مجلس انتقاد برحقی بود و من هم اگر در جلسه مشابه وی بودم نسبت به این نوع واردات که کمر تولید کشور را می شکند معترض می شدم.

علی محمد شاعری، عضو مجمع نمایندگان مازندران و سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز نسبت به واردات برنج واکنش نشان داد.

این نماینده مردم شمال در خانه ملت در آخرین اقدامات خود نامه ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی نوشت و از معظم له خواست با توجه به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت با بخشنامه رسمی و با اعلام از رسانه ملی واردات برنج را به داخل کشور به یک باره از ابتدای آذرماه سال جاری آزاد اعلام نموده، موجب شوک قیمتی در بازار داخلی شده و کمر کشاورزان را شکسته به جهت حمایت از تولید داخلی و تقویت اقتصاد مقاومتی مانع از واردات مازاد برنج و ورشکسته شدن بیشتر کشاورزان شوند.

قدامات دولت در مقابل برنج کاران قابل گذشت نیست چراکه از طرفی با کاهش تعرفه واردات و حذف مابه التفاوت 500 تومانی به ازای هر یک کیلوگرم گرم برنج و از سوی دیگر اعلام کسری یک میلیون تنی برنج و ابلاغ رسمی آن از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت واقعاً برای برنج کاران کمرشکن است.

سیاست دوگانه دولت در جهت منویات رهبری که در حرف اعلام می شود از تولید داخل حمایت می شود تا اقتصاد مقاومتی تحقق یابد، متأسفانه در عمل تاکنون اقدام قابل ملاحظه ای مشاهده نشده و واردات یک میلیون تنی برنج علاوه بر اینکه امنیت اقتصادی برنج کاران را تهدید می کند، رغبت آن ها را نیز برای کشت کاهش داده و سال زراعی آینده یقیناً با تولید کمتر مواجه خواهیم بود که خواب خودکفایی برنج را برای کشور طولانی تر می کند.

دولت باید تلاش کند تا زمینه افزایش سطح تولید را در کشاورزان با تصحیح ارضی و یا با روش های فناورانه اعمال کند تا کسری حدود 500 هزار تنی برنج جبران شود نه اینکه برنج خارجی ارزان و کاملاً بی کیفیت و حتی بیمار کننده را در کشور اشباح کند.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان