به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، بیست و یکم مرداد 1391، ورزقان آذربایجان شرقی لرزید. گروه وسیعی از سینماگران در کنار هم قرار گرفتند و در ورودی سینما آزادی تهران، اقدام به جمع آوری کمک های مردمی کردند. در نهایت گروهی از این سینماگران مأمور شدند تا این کمک ها برای یک سازه ماندگار و مؤثر در سرنوشت ورزقان هزینه شود. همزمان با زلزله اخیر کرمانشاه، برخی عوامل دخیل از جمله نماینده کنونی ورزقان در مجلس شورای اسلامی نسبت به عدم به نتیجه رسیدن پروژه فرهنگسرای ورزقان موضع گیری کردند و به واسطه همین موضع گیری ها، نقدهای تازه ای درباره این پروژه مطرح شد. پس از طرح این نقدها، مرتضی آتش زمزم، تهیه کننده و کارگردان سینما و تلویزیون در این زمینه واکنش نشان داد و در یادداشتی به نمایندگی از سینماگران فعال در این پروژه به تشریح ابعاد این ماجرا و فرجامِ آن پرداخت. «جوان» در گفت و گویی با علیرام نورایی، یکی از هنرمندان حاضر در برنامه جمع آوری کمک های نقدی برای زلزله زدگان ورزقان به این مسئله پرداخته است.

شما جزو هنرمندانی بودید که سال 91 در جریان زلزله ورزقان در استان آذربایجان شرقی برای کمک به هموطنانمان فعالیت هایی داشتید و شخصاً در محل جمع آوری کمک به زلزله زدگان در سینما آزادی حاضر شدید. اخیراً یکی از نمایندگان مجلس عنوان کرده است که پول های مردمی جمع آوری شده توسط برخی هنرمندان متأسفانه هنوز ثمر نداده و خانه فرهنگی در ورزقان پس از نزدیک به بیش از پنج سال ساخته نشده است. شما از این موضوع به عنوان یکی از هنرمندان حاضر در آن فعالیت ها اطلاعی دارید؟

خیر. کسی به من در اینباره اطلاعی نداده است، اتفاقاً به عنوان کسی که در آن برنامه حضور داشتم و واسطه کمک نقدی عده ای از شهروندان و هموطنانم شدم، دوست داشتم بدانم چه اتفاقی درباره کمک های مردمی رقم خورده است.

شما از ساخته شدن چیزی به نام خانه فرهنگ در ورزقان چیزی شنیده اید؟

من هم از طریق رسانه ها مطلع شدم.

ظاهراً هنوز خانه فرهنگی ساخته نشده است.

فکر می کنم بانیان آن برنامه مشخص باشند. باید از آنها سؤال کنید. آنهایی که کمک مالی کرده اند، دوست داشتند کمک هایشان به دست افراد مستحق برسد. امیدوارم این اتفاق رقم خورده باشد و اگر نخورده هرچه زودتر کمک ها به دست مردم برسد. البته اینکه کمک به زلزله زده های یک شهر یک دهه بعد به دست آنها برسد یا نمود پیدا کند هم موضوع عجیبی است. بعید می دانم مردمی که کمک مالی کرده اند، راضی باشند کمک های آنها با چندسال فاصله برای افراد نیازمند و آسیب دیده هزینه شود، چون اساساً ارزش پول پنج سال پیش با الان یکی نیست و به نظرم بهتر بود کمک های مردمی در اسرع وقت و به شکلی تدبیر شده و فکر شده به بهترین شکل به دست نیازمندان می رسید. بالاخره مردم به دوستان هنرمند اعتماد کرده اند.

البته اخیراً عنوان شده که برای سالگرد زلزله در مردادماه سال آینده این خانه فرهنگ افتتاح خواهد شد. این اطلاع رسانی پس از آن انجام شده که نماینده وقت ورزقان انتقادهایی را مطرح کرده است.

خوب بود مردم و هنرمندان طی این پنج، شش سال در جریان چند و چون کار قرار می گرفتند تا خدایی نکرده این اطلاع رسانی ضعیف منجر به خدشه دار شدن اعتماد مردم نشود. شاید اگر زلزله کرمانشاه اتفاق نمی افتاد، موضوع اساساً در این حجم مطرح نمی شد. ولی خوب است که برای بالا بردن اعتماد در امر اطلاع رسانی امور در چنین برنامه هایی شاهد ارتقای شفافیت باشیم. چون مردم به هنرمندان اعتماد دارند و این اعتماد نباید به هیچ قیمتی خدشه دار شود. حضور هنرمندان و ورزشکاران و چهره های محبوب در زلزله اخیر کرمانشاه همه را غافلگیر کرد و به نظرم باید برای ساماندهی این حجم از فعالیت و کمک مردمی از طریق چهره های هنری و ورزشی تمهیدات بیشتری اندیشیده شود. هم شفافیت بالا برود، هم اطلاع رسانی به موقع انجام شود و هم تمهیداتی برای رسیدن به موقع کمک ها به نیازمندان انجام شود.

من به شخصه به عنوان یک هنرمند دوست دارم اعتماد مردم سلب نشود و ادامه پیدا کند، اینکه کمک های مردمی چگونه و به چه شکلی به دست نیازمندان و آسیب دیدگان برسد، موضوع مهمی است. به نظرم دوستان هنرمند که اغلب الحق و الانصاف حسن نیت داشته و خواستار این بوده اند که قدمی برای کم شدن آلام مردم زلزله زده بردارند باید از مشاوره های کارشناسی شده تری استفاده می کردند، چون موضوع از دو جهت اهمیت ویژه ای دارد؛ اول اینکه این پول ها برای منظور خاصی از سوی مردم اهدا شده است و باید این ملاحظه صورت بگیرد که آیا مردم به ما برای اینکه هر طور دلمان خواست آنها را خرج کنیم، وکالت داده اند یا نه. بنده به شخصه نمی توانم درباره درستی اینکه دوستان تصمیم گرفته اند خانه فرهنگ بسازند، نظر قاطعی بدهم، اما در این حد می توانم بگویم که خوب بود کمک های مردمی زودتر به دست نیازمندان می رسید و تدبیر بهتری درباره آن صورت می گرفت. الان که از شما می شنوم هنوز پس از نزدیک به شش سال وعده داده اند که سال آینده یک مجتمع را افتتاح می کنند، به نظرم می رسد که شاید می توانست با سرعت و شفافیت بیشتری کارها انجام شود.

اگر از شما برای پیگیری امور مربوط به ساخته شدن خانه فرهنگ یا هر چیز دیگری کمک می خواستند حاضر بودید همکاری کنید؟

اساساً هر کار خیری را که مطمئن باشم برای مردم انجام می شود،بی پاسخ نمی گذارم،اما شما می دانید آن زمان با من که صرفاً به نیت و انگیزه کمک به هموطنانم در سینما آزادی حضور پیدا کردم، چه برخوردی صورت گرفت، آن هم فقط به این بهانه که من مثلاً در فیلمی بازی کرده بودم که آن آقا یا خانم آن را دوست نداشتند، اصلاً فکر نمی کردم عده ای باشند که نتوانند میان امور تفکیک قائل شوند. در کل دوست ندارم درباره آن ماجراها حرف بزنم و فقط دوست دارم به این اشاره کنم که در چنین مواقع بحرانی باید برخی مسئولان جلوتر از چهره ها پیشقدم شوند و چهره های شاخص در کنار آنها بایستند، ولی ما شاهدیم که برخی مسئولان حتی از مردم عقب می مانند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان