مدیرعامل کنونی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در روز معارفه اش به عنوان سرپرست هما از میزان زیان انباشت شرکت تحت مدیریتش ابراز بی اطلاعی کرد. شرفبافی 6 مهر در آیین ورود دو فروند هواپیمای ای تی آر به کشور از در شرف نهایی شدن فاینانس خارجی تامین مالی هواپیماهای ایرباس و بوئینگ خبر داده و به تسنیم گفته بود: در انتقال پول هواپیماهای خریداری شده مشکلی نداریم.
سرپرست وقت ایران ایر افزود: در بحث فاینانس این هواپیما و تامین مالی برنامه ای از پیش تعیین شده داریم و برای تامین فاینانس این هواپیماها (ATR) فاینانس از طریق منابع داخلی قابل تامین است.
وی با بیان این که با پرداخت منابع مالی تا به حال 9 فروند هواپیمای ATR و ایرباس وارد کشور شده است، اظهار کرد: در بحث هواپیماهای ایرباس و بوئینگ ترجیح ما استفاده از منابع خارجی است، تاکید کرد: در حال مذاکرات فشرده با فاینانسورهای خارجی هستیم. روش ارائه این فاینانس ها در حال بررسی است و برای تامین منابع مالی هواپیماها فاینانس خارجی در شرف نهایی شدن است.
شرفبافی گفت: با توجه به این که تولیدات اروپایی در حال فروش به هواپیماهایی جمهوری اسلامی ایران است از این رو اروپایی ها بیشتر به دنبال تامین فاینانس فروش این هواپیماها هستند.
وی یادآور شد: کمپانی ای تی آر فقط هواپیما نمی فروشد بلکه در تمام سرویس های این هواپیما با همکاری می کند و می خواهند این کار مشترک را ادامه دهند. قراردادها به نحوی امضا شده که در صورتیکه کار ساخت شروع شود پیش پرداخت انجام می شود. هواپیمای دهم و یازدهم در شرف برنامه ریزی برای تولید و تامین فاینانس قرار دارد.
پاشنه آشیل خرید هواپیما
به گزارش تسنیم، منابع مالی خرید هواپیما و مباحث مربوط به تامین فاینانس طی دو سال اخیر یکی از پاشنه های آشیل شاهکار خودخوانده وزیر راه و شهرسازی بوده است.
مقام دوم مذاکره خرید هواپیما از کمپانی های ایرباس، بوئینگ و ATR از دیماه سال 94 به این سو در چند مرحله از نهایی شدن فاینانس خرید هواپیما خبر داده است، اما تاکنون هیچکدام از وعده های وی عملی نشده است.
فخریه کاشان در جدیدترین نمونه در واکنش به خبر بازاریابی ایرباس برای فروش هواپیماهای ایران ایر به سایر شرکت ها یکبار دیگر از مرحله نهایی قرار داشتن فاینانس خرید هواپیماها خبر داده است. وی در این باره گفته است: « فاینانس ها در مراحل نهایی انعقاد قرارداد بسر می برد و تاکنون هیچ تغییری در وضعیت آنها ایجاد نشده است.»
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی دو روز بعد از این سخنان گفت وگوی مفصلی را با یکی از رسانه های حامی دولت انجام داد و جایگزین کردن شرکت های دیگر برای تحویل هواپیماهای سفارش داده شده ایران ایر را تایید کرد.
فخریه کاشان همچنین عدم پایبندی ایران ایر به تعهداتش را دلیل عدم تحویل هواپیما از سوی ایرباس اعلام کرد؛ « ایرباس ماهانه 90 تا 100 فروند هواپیما می سازد، نمی تواند که هواپیما را همان جا نگه دارد؛ بنابراین هرکسی که زودتر تعهداتش را انجام دهد، می تواند هواپیما را تحویل بگیرد.»
با وجود آن که وزیر راه و شهرسازی همواره در سخنانش اطلاع رسانی شفاف را حق مردم دانسته و بر آن تاکید داشته اما در عمل هم خود وی و هم برخی مسئولان وزارت راه و شهرسازی تمام واقعیت درباره پروژه ها، برنامه ها، قراردادها و ... را نگفته اند. خرید هواپیما از کمپانی های ایرباس و بوئینگ یکی از نمونه هاست. اطلاع رسانی قطره چکانی آنهم از طریق چند رسانه حامی دولت چیزی نبوده که مردم انتظار آن داشته اند.
به اعتقاد کارشناسان و فعالان حمل ونقل هوایی یکی از اشتباهات بزرگ این صنعت تغییر عجولانه مدیرین هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران توسط وزیر راه و شهرسازی بود. تغییری که در ادامه فراگیرتر شد و معاونان کارکشته ایران ایر را نیز به سرنوشت مدیرعامل سابق دچار کرد. به نظر می رسد کمبود تجربه و عدم اطلاع کامل از بازار حمل ونقل هوایی به چالش عمیقی برای همای زیانده تبدیل شده است.
تاکنون 8 فروند هواپیمای ایرباس و ATR از مجموع خریدهای ایران ایر وارد کشور شده است. هواپیماهایی که قرار بود پول خرید آنها به صورت قسطی پرداخت شود اما تمام هزینه خرید این هواپیماها به صورت نقدی و از طریق منابع صندوق توسعه ملی پرداخت شده است. ایران ایر هم اکنون به عنوان یک شرکت زیانده فعالیت می کند و با توجه به خشکسالی منابع مالی در کشور مشخص نیست چگونه منابع مالی خریدهای میلیارد دلاری را تامین کند؟ انتهای پیام/