به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه گفت وگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه یکی از مهمترین دغدغه های ما فضا های آموزشی است، اظهار کرد: دولت برای کمک به گسترش فضای آموزشی اعتباراتی را در نظر گرفته است.
وی افزود: فضا های آموزشی در برخی شهر ها و استان ها به سرعت نیاز به بازسازی و نوسازی دارند و امیدواریم با کمک دولت و مجلس این کار را انجام دهیم.
 وزیر آموزش و پرورش درباره وضعیت مدارس مناطق زلزله زده تصریح کرد: ۱۳۰ کانکس در اختیار آموزش و پرورش استان کرمانشاه دادیم و ۲۰۰ کانکس دیگر نیاز داریم و تقسیم کار صورت گرفته تا کار ها پیش ببرد. دو شیفت کردن مدرسه ها و استفاده ها از کانکس ها از راهبرد های ما برای راه اندازی سریع مدارس در مناطق زلزله زده است.
وی یادآور شد: امیدواریم مدارس روستایی ما در مهر ماه به سرعت انجام شود.
وزیر آموزش و پرورش درباره حذف نام دهقان فداکار از کتاب های درسی گفت: درس دهقان فداکار در کتاب فارسی کلاس سوم دبستان بود و جای خود را به نماد های دیگری در فرهنگ ایرانی و اسلامی داد و این مفاهیم هر چند سال یکبار تغییر خواهد کرد.
بطحایی درباره مهندسی نیروی انسانی در آموزش و پرورش ادامه داد: معلمی کاری حساس و پیچیده و حرفه ای است؛ لذا یکی از مشکلاتی که در آموزش و پرورش داریم ناشی از تصور غلط از شغل معلمی است. اگر افرادی به هردلیل فکر می کنند می توانند به کسوت معلمی دربیایند باید از مسیر دانشگاه فرهنگیان وارد شوند.
وی اضافه کرد: ما یک موضوعی که از دو سه سال پیش شروع کردیم سنجش شایستگی نیروی انسانی است که منتج به حرکت به سمت پله اول رتبه بندی می شود. ما در مرحله اول سنجش شایستگی مدیران و مهارت های آن ها را آغاز کردیم و بر اساس این سنجش فرد امتیاز خواهد گرفت.
وزیر امور خارجه درباره تعیین صلاحیت های معلمان و مدیران عنوان داشت: آموزش و پرورش زمانی به کیفیت می رسد که مبنای کیفیت را سنجش صلاحیت نیرو ها در نظر بگیرد.
وی گفت: یکی از مشکلات  آموزش و پرورش ساماندهی نیروهای انسانی است که در برخی نقاط با تراکم و در برخی نقاط با خلا نیروی انسانی مواجهیم. ما به سمت ساماندهی توزیع سهمیه ها حرکت می کنیم و این بسته به منطقه است.
بطحایی تاکید کرد: ما امیدواریم با توازن توزیع نیروی انسانی به ساماندهی نیروی انسانی برسیم.
وی درباره کاربردی شدن نظام علمی و سند تحول گفت: سند تحول یک نقشه راه و یکی از کم نظیرترین اسناد بالا دستی است. اگر آموزش و پرورش و دولت در این مسیر حرکت کند به توفیق می رسد و تحول در محتوا یکی از مصادیق سند تحول است.
 بطحایی گفت: یکی از گام های ما در آموزش و پرورش یک نگاه جامع نگرانه به سند تحول بود. مدرسه محوری یکی از برنامه های اصلی آموزش و پرورش است و مدرسه به عنوان یک جایگاه حائز اهمیت می باشد.
بطحایی وزیر آموزش و پرورش در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه مدارس باید دائما کنترل کیفیت شوند گفت: درجه کیفیت مدارس باید سنجیده شود و این مسئله در استقرار مدرسه به عنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت حائز اهمیت است.
وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون طرح رتبه بندی معلمان افزود: رتبه بندی فرهنگیان یکی از تکالیف قانونی دولت و وزارت آموزش و پرورش است لذا در مرحله اول صلاحیت مدیران مدارس سنجیده می شود.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: ارتقا منزلت و جایگاه معلمان در جامعه برای توسعه یافتگی کشور یک ضرورت است، تا زمانی که معلمان در این سطح از نگاه معیشتی قرار دارند باید پذیرفت کشور به توسعه یافتگی پایدار نخواهد رسید.
بطحایی با اشاره به اینکه رساندن معلمان به جایگاه اصلیشان در ظرف چند ماه و چند سال اتفاق نمی افتد گفت: با وجود جایگاه معلم در برنامه های درسی آن ها معترض اند که چرا فقط تدریس کننده هستند و قدرت تصمیم گیری و اختیار را ندارند، معلم به عنوان کسی که برنامه های آموزش و پرورش را هدایت می کند امروزه از کمترین اختیارات برخوردار است.
وی ادامه داد: بر اساس معیار شایسته سالاری کسی که بالاترین امتیاز را به دست آورد به عنوان مدیر مدرسه از مرداد ماه سال آینده برگزیده می شود.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال دیگری پیرامون ارتقاء حقوق بازنشستگان عنوان کرد: بازنشستگان شرایط خوبی ندارند، این در حالی است که عمر مفید خود را در اختیار سرنوشت فرهنگ کشور گذاشتند.
 وی با اشاره به اینکه دولت در بحث حقوق بازنشستگان علا رغم تنگنا های بودجه ای مصوباتی را به تصویب رساند که آثار آن را در بودجه سال ۹۷ خواهیم دید، اظهار کرد: فاصله بین حقوق بازنشستگان و شاغلین به تدریج کاهش پیدا خواهد کرد.
بطحایی با اشاره به اینکه حدود ۱۰ درصد بودجه دستگاه ها افزایش پیدا می کند لذا فردا و پس فردا دو روز سرنوشت ساز برای بودجه دستگاه ها است افزود: در طول برنامه ششم توسعه حقوق شاغلین و بازنشستگان به نسبت متعادل خواهد رسید.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه شبکه ملی آموزش و پرورش به صورت مستمر و مداوم تعاملی را میان خانواده ها، معلمین، مدیران و مسئولان محلی برگزار خواهد کرد تا بتوانیم مسائل پرورشی را سامان دهیم، گفت: پروژه هایی که امسال در راستای فضای آموزش و پرورش شروع شده، ۶ ماه قبل تعیین تکلیف شده است، اما برای سال آینده به صورت ویژه به این موضوع خواهیم پرداخت.
وی با بیان اینکه به ازای هر دانش آموز ۵ متر مربع فضای آموزشی دز اختیار دانش آموزان است، گفت: تفاوت و نابرابری در فضای آموزشی کشور زیاد است لذا در برنامه های توسعه پروژه ها به گونه ای تعریف خواهد شد که این فاصله کاهش یابد.
بطحایی تاکید کرد: معلمان ما یکی از ممتازترین و شریف ترین کارکنان دولت هستند باید با صبوری و تدبیر موانع را شناسایی کرد، آینده پر فروغی برای تعلیم و تربیت دانش آموزان کشور رقم خواهد خورد.
وی با اشاره به اینکه در راستای به کارگیری بازنشستگان تابع قانون هستیم ۵ درصد کارکنان ما اداری هستند افزود: معاونین وزرا، مشاورین وزیر و ایثارگران پس از بازنشستگی می توانند به کار خود باز گردند.
وی با اشاره به بحث کنکور و فشاری که بر دانش آموزان وارد می شود، خاطرنشان کرد: در مسئله برگزاری کنکور، دانش آموزان تحت فشار عاطفی، روحی و روانی هستند، لذا در خصوص کارگروهی را تشکیل داده ایم تا موانع را شناسایی کنند، نحوه و شیوه برگزاری کنکور در کشور ما به صورت برگزاری یک مسابقه سخت است که متاسفانه دانش آموزان را با مشکلات مواجه کرده است، بنابراین باید به صورت تدریجی این موضوع تعدیل پیدا کند، به یکباره نمی توان پدیده ای را که ده ها سال وجود داشته را به صفر رساند.
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان