اخیرا اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه سیدحسن نصرالله پیامی به حریری داده که در آن بیان شده «چه ظالم باشد و چه مظلوم از او حمایت می کند..» سایت النشره بیان داشته «سید حسن نصرالله در این نامه تأکید کرده است که حزب الله با حریری برای تقویت ثبات لبنان و حفظ دولت و حفظ جان حریری و ممانعت از فتنه ، همکاری خواهد کرد.» در تبیین این پیام ، نکات بسیار زیادی وجود دارد که برخی از آن ها از این قرار است: مقایسه نگاه ایران و متحدانش و عربستان و متحدانش به برقراری صلح و ثبات در سیستم سیاسی لبنان، نگاه استراتژیک نصرلله در برابر نگاه شتاب زده حریری، تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی برای از بین بردن آرامش در لبنان به هر قیمتی، و نهایتا بی اعتباری عربستان در جامعه عمومی مذهبی کشورهای اسلامی در فتح جبهه جدید همپیمانی بین ریاض و تل آویو.


سس


یکی از مهمترین پیامدهای استعفای حریری و متعاقبا پشیمانی از استعفایش، نتیجه ای بود که از آن حاصل شد، نتیجه استعفا و پشیمانی این بود که نوع نگاه دو جریان حاکم در لبنان نسبت به صلح و ثبات در این کشور را نشان داد، یک جریان با صبر استراتژیک تلاش کرد تا آرامش کشور به هم نخورده و کشور اسیر نوسانات سیاسی که محصول شتابزدگی است نشود. در مقابل ، یک جریان بنا به انتفاع کوتاه مدت و در جهت رضایت طرف بیرونی یا تحت فشار طرف بیرونی تلاش کرد وضعیت لبنان را به گونه ای تصویر کند که در آن مقصر اصلی حزب الله معرفی شود و این کشور در یک نبرد داخلی قرار گیرد و زمینه های مداخله خارجی در این کشور فراهم شود.


2. نگاه استراتژیک نصرالله در برابر شتاب زدگی حریری


هنگامی که سیدحسن نصرالله در حمایت از حریری در هر صورت (چه ظالم بودن و چه مظلوم بودن) سخن می گوید، نشان می دهد که جبهه مقاومت به سطح بسیار بالایی از صبر استراتژیک رسیده است و حاضر به فداکاری سیاسی در بالاترین وجه ممکن است. یکی از بزرگترین اشتباهات محاسباتی طرف سعودی برای ایجاد ناامنی در منطقه همین اتفاقی بود که در لبنان و برای حریری افتاد. طرف سعودی تصور می کرد موضوع بازداشت حریری همان طور که ریاض طلب می کرد، پیش خواهد رفت و کار را برای لبنان به یک بن بست سیاسی خواهد کشاند، در حالی که هوشمندی طرف های لبنانی از جمله میشل عون و سید حسن نصرالله سبب شد تا این سیاست به جایی منتهی نشود و فضای داخلی لبنان متاثر از مطالبات عربستان سعودی قرار نگیرد و بدین ترتیب عربستان مجبور به بازگرداندن حریری شد. تلاش فرانسه برای ورود حریری و فرزندانش به پاریس تنها به این دلیل صورت گرفت که طرف غربی تلاش داشت تا اینگونه وانمود کند که در ماجرای لبنان و حریری طرف غربی جانب صلح و ثبات را گرفته است.


3. تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی برای از بین بردن آرامش در لبنان به هر قیمتی


آمریکایی ها تمام تلاش خود را می کنند تا هزینه ایجاد شده به واسطه از بین رفتن داعش را که به نام محور مقاومت تمام شد، به نحوی به دوش ایران اندازند، لذا با احتساب این مسئله به دنبال مقصر سازی ایران در ایجاد پرونده های ساختگی در منطقه هستند، ایجاد فتنه های درونی در کشورهایی که محور مقاومت در آنجا ریشه دوانده از جمله سیاست های آمریکایی ها بوده است، در لبنان آمریکایی ها با تلاش برای از بین بردن انسجام سیاسی و کشاندن وضعیت به نفع بی ثباتی و ناآرامی داخلی، به دنبال آن بودند تا محور مقاومت را اسیر موضوعات داخلی و درگیری های سرزمینی و سیاسی کنند. این موضوع چند صباحی است که در دستور کار آمریکایی ها نسبت به ایران و محور مقاومت قرار گرفته است، آمریکایی ها به دنبال ایجاد زمینه های نبردهای نیابتی با محور مقاومت بوده اند، ایجاد داعش یکی از همین زمینه هایی بوده است که آمریکایی ها به دنبال آن بودند بدون درگیری مستقیم نظامی یا سیاسی با محور مقاومت این محور را به موضوعات داخلی درگیر کنند، حال با از بین رفتن داعش آمریکایی ها که می بینند شیرینی این جشن پیروزی به نام ایران و محور مقاومت تمام شده است در حال ایجاد فتنه ای جدید در منطقه بودند؛ فتنه ای که با منافع رژیم صهیونیستی در ایجاد ناآرامی در منطقه عجین و یکی است، صهیونیست ها به دنبال این هستند تا ثبات را از کلیه کشورهای محور مقاومت و به طور کلی کشورهای منطقه غرب آسیا بگیرند تا به واسطه آن کشورها و نیروهای منطقه درگیر با این رژیم نباشند. کشتار هفته گذشته در سینای مصر اگر با دخالت مستقیم رژیم صهیونیستی نباشد، دست کم با هدایت اطلاعاتی این رژیم به هدف منحرف کردن افکار به سمت وجود داعش بوده است تا ثابت کند که این گروه از بین نرفته است. درگیری های اخیر یمن که موجب اختلافاتی بین گروه های یمن به رهبری عبدلله صالح و بدرالدین شده است نیز یکی از مواردی است که طرف غربی به دنبال ایجاد فتنه انگیزی در محور مقاومت بوده است.


4. نهایتا بی اعتباری عربستان در جامعه عمومی مذهبی کشورهای اسلامی در فتح جبهه جدید همپیمانی بین ریاض و تل آویو


یکی دیگر از دستاوردهایی که استعفا و پشیمانی حریری به دنبال داشت، مسئله بی اعتباری عربستان سعودی بین کشورهای عربی و نزد مردم منطقه بود. عربستان سعودی تلویحا و در خفا سخن از وجود رابطه با رژیم صهیونیستی می گفت. شاهزادگان بلند پایه عربستان سعودی با مقامات سابق صهیونیستی عکس یادگاری می گیرند و در فضای مجازی منتشر می کنند، برای ملت های منطقه این سوال را به وجود آورده است که به راستی عربستان سعودی به دنبال چیست. استعفای اجباری و تحت فشار حریری و بیانیه ضد ایرانی تحمیلی که ایراد کرد، نشان از تلاش دولت سعودی برای مقصر جلوه دادن حزب الله و ایران و نهایتا به منظور ایجاد مشروعیت در ایجاد رابطه با رژیم صهیونیستی بود. از رابطه بین محمد بن سلمان با مقامات صهیونیست خبری در میان نیست و مشخص نیست چه ارتباطی بین جرد کوشنر، محمد بن سلمان و مقامات صهیونیست وجود دارد، اما آنچه مشخص است این است که بن سلمان شیفتگی زائدالوصفی برای ایجاد پیوند با صهیونیست ها دارد. باید دید در آینده این اخبار غیررسمی چگونه تبدیل به سیاست های عملی عربستان سعودی در منطقه می شود، اما برای عملی شدن آن عربستان نیازمند انحراف افکار عمومی به سمت یک موضوع برجسته و بزرگ است، موضوعی که بتواند به کلی رابطه عربستان و صهیونیست ها را تحت الشعاع قرار دهد. دست کم بن سلمان تاکنون در تحصیل این موضوع با مشکلاتی مواجه شده است، نه تنها داعش، بلکه استعفای حریری نیز نتوانسته کمکی به بن سلمان برای این موضوع کند.


انتهای متن/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان