به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، مایکروویو می تواند وسیله بسیار مفیدی باشد. وقتی نیازش داریم، غذاها و نوشیدنی ها را به سرعت گرم می کند و حتی اگر بلد باشید می توانید در آن غذا بپزید. چایی و قهوه سرد شده، پیتزا و شامتان و یا حتی غذایی که در محل کار میل می کنید را دوباره گرم می کند و هزار و یک چیز دیگر. اما یه سری مواد غذایی هستند که هرگز نباید آنها را در مایکروویو قرار داد و گرم کرد. در ادامه با کتاب کاله همراه باشید.

حتما درباره ظروف پلاستیکی شنیده اید که قرار دادنشان در مایکروویو باعث آتش سوزی یا ذوب شدن ظرف و تولید سموم مضر می شود. اما احتمالا هیچوقت به این فکر نکرده اید که یه سری از غذاها را هم نباید در مایکروویو قرار داد. اما چرا؟  به نظر می رسد برخی مواد غذایی (بله، بعضی از آن هایی که هر روز در مایکروویو می گذارید) واقعا نباید در مایکروویو گذاشته شوند زیرا سمومی که تولید می کنند باعث انفجار و انفجار باعث ایجاد سوختگی می شود.

دلایل دیگری هم وجود دارد که چرا این غذاها نباید با مایکروویو گرم شوند. برای اینکه بدانید چه غذاهایی را نباید در مایکروویو قرار دهید و چرا، با ما همراه باشید.

تخم مرغ با پوست

قطعا نباید تخم مرغ با پوست را در مایکروویو بجوشانید در حالی که ممکن است اینطور به نظر آید که اینکار بسیار هوشمندانه است اما واقعا خطرناک است. دمای زیاد مایکروویو باعث ایجاد بخار درون تخم مرغ می شود و فشاری که به آن ایجاد می کند (تا تخم مرغ بپزد) می تواند باعث ترکیدنش شود.

فلفل تند

کپسایسین موجود در فلفل که باعث تندی آن می شود، وقتی در معرض دمای زیاد مایکروویو قرار می گیرد، تبخیر می شود. با اینکه فلفل ها منفجر نخواهند شد و یا اتفاقی شبیه این نخواهد افتاد، اما باید از استنشاق بخار برخاسته از آن دوری کنید.

شیر مادر

بسیاری از مادران شیرده شیرشان را  پمپ می کنند، آن را در فریزر قرار می دهند و تا زمانی که لازم باشد نگه می دارند. سپس در زمان نیاز آن را گرم می کنند و به کودکشان می دهند. اما باید بدانید که دقیقا در طی گرمایش و حرارت دادن شیر یخ زده شما چه اتفاقی می افتد: گرم کردن شیر در مایکروویو می تواند برخی نقاط آن را بیشتر از بقیه گرم کند، و این مناطق داغ می توانند باعث تاول زدن مجرای تغذیه (دهان، زبان، جداره ها و مری) کودک شما شوند.

لیوان آب

گرم کردن یک لیوان آب برای چای داغ یا یک هدف دیگر، شاید استفاده ای عادی از مایکروویو به نظر آید. لااقل راحتتر و سریعتر از استفاده از کتری است به ویژه اگر کتری برقی نداشته باشید. وقتی یک لیوان آب را در مایکروویو گرم می کنید، بدون آنکه به جوش آید به دمای بسیار زیادی می رسد. گاهی این دمای زیاد ولی نهفته می تواند به قلیان، جوشش و پاشِشِ ناگهانی منجر شود و آب بسیار داغ را به دست یا صورت شما پرتاب کند. مثلا زمانی که چای کیسه ای داخل آن می گذارید یا مایع دیگری (مثلا شیر برای قهوه) درون لیوان می ریزید.

گوشت فرآوری شده

شاید مسخره به نظر برسد، اما گذاشتن هات داگ در مایکروویو یک ایده بد است. گوشت فرآوری شده به طور معمول از مواد نگهدارنده و مانند آنها اشباع می شود و مایکروویو می تواند منجر به تشکیل اکسیدهای کلسترول شود که در برخی تحقیقات عامل بیماری های قلبی و عروقی معرفی شده است. پس با دست خودتان یک غذای مضر درست نکنید. در این مورد سرخ کردن گوشت های فرآوری شده بهتر است.

برخی سبزیجات

گذاشتن سبزیجات در مایکروویو کمی خطرناک است. کلم و سایر سبزیجات  هنگامی که در مایکروویو قرار می گیرند می توانند جرقه ایجاد کنند و به دستگاه صدمه بزنند. اختلاف بار الکتریکی و اندکی هوا برای جرقه گرفتن کافی است. شاید همیشه چنین خطری وجود نداشته باشد، اما یک بار حادثه هم برای تلخ کردن یک شب کافی است.

روغن

روغن های پخت و پز مانند زیتون، انگور، کانولا، آووکادو، بادام زمینی و ... مایع نیستند، چربی اند. شاید فکر کنید داریم با کلمات بازی می کنیم ولی نه، واقعا این توصیف مناسب آنها است. گرم کردن روغنی مثل روغن زیتون، چه برای پخت و پز چه استفاده های زیبایی، لزوما خطری مشابه گرم کردن دیگر روغن ها در مایکروویو ندارد اما روش موثری هم نیست. زیرا هیچ مایعی درون روغن زیتون وجود ندارد که مایکروویو بتواند آن را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین بعید است به گرمایی که مایل هستید، برسد.

برنج پخته نشده

شاید هرگز برنج را در مایکروویو قرار نداده باشید. می دانیم، کار عجیبی است. برنج می تواند هاگ های قارچی یا باکتریایی خطرناکی در خود داشته باشد و قرار دادن آن در مایکروویو هم برای کشتن آن هاگ ها کافی نیست. خودتان را در معرض مسمومیت غذایی قرار ندهید.

انگور (یا میوه های دیگر)

احتمالا حتی به مایکروویو کردن انگور فکر هم نکرده اید، چه کسی می خواهد انگور گرم با هسته های داغ بخورد؟ اگرچه انگور داغ می تواند بخشی از یک خوراک خوشمزه باشد اما مایکروویو کردن انگور ایده بدی است. انگور که داغ شود می تواند گاز پلاسمایی تولید کند و گرمای داخل مایکروویو حتی می تواند باعث انفجار هم بشود.

سس قرمز پاستا

همانطور که احتمالا می دانید سس قرمز پاستا وقتی گرم شود، حالت جهنده پیدا می کند. مهم نیست چقدر کوتاه آن را در مایکروویو بگذارید، تکه فیبرهای گوجه فرنگی به صورت موقت منافذ فرار بخار را مسدود می کنند و باعث انفجار می شوند. با سس های آبکی تر به احتمال زیاد این اتفاق در مایکروویو شما نمی افتد. اما به هر حال بهتر است برای گرم کردن سس، آن را روی اجاق گاز با شعله کم بگذارید، این باعث می شود که سس خشک نشود.

گوشت منجمد

بی شک برای هرکسی پیش آمده که هنگام پختن شام ببیند فراموش کرده که گوشت را از فریزر خارج کند و تصمیم بگیرد برای آب شدن یخش آن را در مایکروویو قرار دهد تا بتواند با خیال راحت  سریع تر شام را آماده کند. گوشت منجمد می تواند یک مشکل کوچک داشته باشد اگر گرما به طور مساوی توزیع نشود، باکتری های خطرناک در آن رشد می کنند. اگر مایکروویو شما آپشن مخصوص آب کردن یخ ها را دارد، با رعایت وزن گوشت و زمان مورد نیاز، از آن استفاده کنید. ولی به صورت چشمی هم گوشت را زیر نظر داشته باشید. ولی هرگز گوشت منجمد را داخل مایکروویو روی حالت پخت قرار ندهید!

بروکلی

در اکثر خانواده ها کلم بروکلی در مایکروویو قرار می گیرد. این روش کاملا غلط است. در مقایسه با سایر روش های پخت و پز بروکلی، مایکروویو مواد مغذی مفید آن را از بین می برد. اگر به طور معمول از بروکلی استفاده می کنید بهترین راه این است که آن را کمی بخارپز کنید تا مواد مغذی مفیدش از بین نروند. در هر صورت نباید گرمای زیادی به آن بدهید.

سیب زمینی شب مانده

گرم کردن شب مانده ها یک ایده عالی است، اما چگونه این کار را انجام بدهیم؟ در مورد سیب زمینی مورد مهمی وجود دارد که دوباره گرم کردن آن را به چالش تبدیل می کند: اگر بگذارید سیب زمینی پخته شده سرد شود و به دمای محیط برسد، سپس آن را در یخچال بگذارید، و بعد از مدتی داخل مایکروویو گرم کنید، این احتمال هست که آنها عامل بروز بیماری نادر ولی کشنده بوتولیسم شوند. مایکروویو نمی تواند بوتولیسم را بکشد، اما بوتولیسم می تواند انسان را بکشد.

میوه منجمد

ممکن است قرار دادن میوه های یخ زده در مایکروویو برای شما عجیب باشد اما بعضی از مردم این کار را انجام می دهند تا یخ آنها را آب کنند. ظاهرا این کار ایده ی بدی نیست اما عملا می تواند مواد مفید میوه ها را به عوامل سرطان زا تبدیل کند. در عوض، برای آب شدن یخ میوه ها آنها را از شب قبل به یخچال منتقل کنید. در یخچال قرار دهید.

قارچ های شب مانده

قارچ پخته شده و مانده از قبل، مستعد مریض کردن شما است به خصوص اگر نگهداری آنها بعد از پخت اولیه را با بی دقتی انجام دهید. قارچ هدفی آسان برای میکروارگانیسم ها است، اگر قارچی را میل کنید که بعد از پخت اولیه، بی دقت ذخیره و گرم شده است، ممکن است دچار شکم درد جدی شوید، که قطعا خواسته شما نیست. به همان مورد نیاز برای یکی دو روز قارچ بخرید، آنها را خام در یخچال نگه دارید، و فقط مقداری که مطمئن هستید از سر میز بر نمی گردد را بپزید و بلافاصله سِرو کنید. ترجیحا گذر قارچ به مایکروویو نیفتد بهتر است.

نان

اگر احساس گرسنگی می کنید هیچ چیزی بهتر از نان و کره به شما کمک نمی کند. اما اگر نان خود را در مایکروویو گرم کنید، از کرده خود پشیمان خواهید شد. زیرا معمولا رطوبت نان خیلی زود می پرد و تبدیل به شیئی سفت می شود که جویدنش سنگ آسیاب می خواهد. جدای از این، نان به دلیل اینکه مقداری گلوتن، نشاسته و شکر دارد وقتی که در مایکروویو گرم و سپس خنک شود، احتمالا شاهد وقوع واکنش های شیمیایی بین این مواد خواهیم بود که آن هم نان را سفت تر می کند.

بهترین جایگزین این است: نان خود را در ورقه آلومینیومی بپیچید و آن را روی شعله اجاق گاز قرار دهید. شاید بیشتر طول بکشد، اما ارزشش را دارد.

هر چیزی که قبلا چند بار گرم شده باشد

ایمنی غذا مهمترین چیز است که در آشپزخانه شما باید رعایت شود و در این زمینه فرآیند گرم کردن هم باید زیر نظرتان باشد. هرگز نباید غذایی را که چندین بار قبلا گرم و سرد شده است را در مایکروویو بگذارید. غذاها ی شب مانده می توانند در یخچال تا چهار روز باقی بماند اما هر بار که این غذا را گرم کنید و سپس دوباره در یخچال بگذارید، از کیفیت غذا کم می کنید. اگر چند بار غذا را گرم کرده اید و در یخچال قرار داده اید، بهتر است برای همیشه از دست آن خلاص شوید.

کارشناسان می گویند که غذاهای شب مانده فقط یک بار دیگر می توانند گرم شوند و خواص سالم خود را حفظ کنند. مخصوصا اگر در آنها از شیر، خامه، سس، گوشت پخته شده یا لازانیا استفاده شده باشد. به عنوان یک قاعده کلی، اگر شک داشتید که برای بار دوم غذایی را در مایکروویو بگذارید یا نه این کار را نکنید. سلامتی تان مهم تر است.

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : کامران

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان