به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، سردار عبادالله عبداللهی در نشست خبری به مناسبت بیست و هشتمین سالروز تأسیس قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء اظهار داشت: قرارگاه خاتم در دوران دفاع مقدس در حوزه های مهندسی رزمی نقشی بی بدیل ایفا کرد و پس از جنگ تحمیلی مقرر شد از این تجهیزات و نیروی انسانی قرارگاه استفاده شود.

وی ادامه داد: طبق اصل 147 قانون اساسی، این مجموعه برای کمک به دولت و آبادانی کشور ایجاد شد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء با بیان اینکه دوره حیات قرارگاه بر چهار مرحله استوار است، اظهار داشت: بازسازی پس از هجمه دشمن، سازندگی، توسعه مسئولیت پذیری و تجربه اندوزی، انحصارشکنی، رصد گلوگاه ها و الگوآفرینی، طراحی و اجرای پروژه های بزرگ نظیر پروژه های پالایشگاهی، سد، راه آهن، بنادر و خطوط انتقال از این موارد است.

سردار عبداللهی بااشاره به فعالیت قرارگاه خاتم در 10 عرصه گسترده و بزرگ، گفت: در حوزه نفت و گاز و جلوگیری از واردات بنزین و گاز فعالیت های مفیدی انجام شد.

وی ادامه داد: در بحث میعانات گازی و پالایشگاهی، فازهای 13، 15، 16، 22 و 24 پارس جنوبی، پالایشگاه ستاره خلیج فارس و... را قرارگاه اجرا کرد.

وی افزود: در دستاورد تولید بنزین باید گفت که با افتتاح فاز اول ستاره خلیج فارس، امسال 21 میلیون لیتر فراورده داشته ایم که 12 میلیون لیتر آن بنزین بوده است؛ تاکنون این پالایشگاه 3.5 میلیارد لیتر فراورده داشته است که 1.5 میلیارد لیتر آن بنزین بوده است.

وی ادامه داد: در بحث تولید گاز از همین فاز روزانه 52 میلیون مترمکعب گاز به شبکه می دهد و در بنزین روزانه 12.5 میلیون لیتر تحویل می دهیم که خودکفا هستیم.

وی به فعالیت قرارگاه در حوزه انتقال آب اشاره کرد و گفت: 45 میلیارد مترمکعب کل حجم سدهای کشور است که 25 میلیارد مترمکعب آن در قالب 62 سد، توسط قرارگاه خاتم ساخته شده است.

سردار عبداللهی افزود: 7 هزار کیلومتر راه، راه آهن و آزادراه توسط قرارگاه خاتم ساخته شده است و به مسئولان وزارت راه همیشه تأکید می کنیم که ریل اولویت اصلی در زیرساخت های حمل و نقل باشد.

وی راه آهن چابهار ـ زاهدان را یکی از پروژه های مهم قرارگاه خاتم معرفی کرد و گفت: این پروژه به طول700 کیلومتر تکمیل کننده زنجیره ترانزیتی بندر چابهار است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء با اشاره به اجرای راه آهن سریع السیر تهران ـ قم ـ اصفهان توسط قرارگاه گفت: زیرسازی اصفهان تا قم در حال اتمام است و 10 مجموعه تخصصی قرارگاه در مسیر قم تا اصفهان فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه 10 هزار و 600 کیلومتر خطوط انتقال نفت، گاز و آب داریم، گفت: در حوزه تونل 825 کیلومتر تونل های مترو، جاده ای و آب توسط قرارگاه خاتم اجرا شده است.

سردار عبداللهی افزود: در مترو 125 کیلومتر خط اجرا کرده ایم که در این باره می توان به خط 7 متروی تهران و فاز اول متروی مشهد اشاره کرد.

وی اضافه کرد: در حوزه صنعت 2 کارخانه آهن اسفنجی با ظرفیت 1.6 میلیون تن در سال داریم، کارخانه میانه امسال افتتاح شد و کارخانه بافت 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء ادامه داد: 150 میلیون تن تولید مس کنسانتره داشته ایم که در تبریز تغلیظ مس کنسانتره یکساله هزینه را برگرداند.

سردار عبداللهی با اشاره به ساخت فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار و بندر شهید رجایی توسط قرارگاه خاتم گفت: 23 هزار کیلومتر خط فیبر نوری ایجاد کرده ایم و 320 ایستگاه برای پوشش 45 درصد کشور ساخته ایم.

وی ادامه داد: در قرارگاه خاتم 200 هزار نفر به صورت مستقیم و بیش از یک میلیون نفر به صورت غیرمستقیم فعالیت می کنند و این نماید از اشتغالزایی است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به لزوم حضور قرارگاه خاتم در پروژه های بزرگ اشاره کرد و گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا شرکت های توانمند فنی و مهندسی، وابستگی به نیروهای نظامی نیز دارند.

* هدفگذاری اجرا و نصب 10 هزار کانکس در مناطق زلزله زده

سردار عبداللهی بیان کرد: در منطقه کرمانشاه به واسطه پروژه هایی که دراختیار داریم 10 هزار نفر نیرو و 5 هزار دستگاه ماشین آلات مستقر کرده ایم. پس از وقوع زلزله بلافاصله به واحدهای اجرایی خود آماده باش دادیم و روز بعد از زلزله کرمانشاه نیز توجه خود را به روستاها معطوف کردیم.

وی با اشاره به توزیع روزانه 22 هزار غذای گرم بین زلزله زدگان کرمانشاه گفت: برای اسکان موقت، قرارگاه مسئولیت را پذیرفت و طی توافقنامه آی با بنیاد مسکن و به درخواست آنها، ظرف 18 روز اخیر 6 هزار و 400 فونداسیون آماده کردیم، 5 هزار و 900 سازه فلزی نصب شد، همچنین 5 هزار کانکس وارد منطقه کردیم که 2500 دستگاه از این کانکس ها نصب شده است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء با اشاره به انتقال کارگاه ساخت کانکس به مناطق زلزله زده گفت: وعده داده ایم که ظرف 45 روز اگر مشکلی پیش نیاید، اجرای 10 هزار دستگاه کانکس به سرانجام برسد.

* قرارگاه خاتم معافیت مالیاتی ندارد

سردار عبداللهی اظهار داشت: رقم 10 هزار میلیارد تومانی که در لایحه بودجه 97 به عنوان بودجه قرارگاه خاتم درنظر گرفته شده است، در واقع سقف گردش خزانه ما است، یعنی تا این حد مجاز هستیم گردش خزانه داشته باشیم؛ براساس قانون، باید فعالیت پروژه و درآمد حاصل پروژه وارد خزانه شود.

وی تأکید کرد: در مورد پرداخت مالیات، ما تابع مقررات هستیم و به اذعان رئیس سازمان امور مالیاتی، قرارگاه خاتم بهترین مؤدی مالیاتی بوده است و نشنیده ایم که معاف از مالیات باشیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، درباره فعالیت بازسازی قرارگاه خاتم در سوریه گفت: به هر حال ما در سوریه عزیزانی را از دست داده ایم و ایران نیز آنجا نقش اساسی و اول را داشت، اما اگر تدابیری باشد، قرارگاه حاضر است برای بازسازی در سوریه پیشگام باشد.

* تأمین تجهیزات خاص برای اجرای پروژه های بزرگ

سردار عبداللهی با اشاره به اینکه تجهیزات و امکانات لازم برای اجرای پروژه ها از داخل و خارج تأمین می شود، گفت: قرارگاه تجهیزاتی خاص نظیر دکل های دریایی دارد که بزرگترین و پیشرفته ترین دکل ها هستند.

وی افزود: همچنین 17 دستگاه TBM داریم که مخصوص حفاری تونل های بزرگ در حوزه راه، مترو و آب است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء افزود: در ساخت پالایشگاه و کارخانه های صنعتی، امروز بومی سازی را نهادینه کرده ایم.

* ظرفیت اجرای پروژه های پالایشگاهی را داریم

سردار عبداللهی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر قرارداد وزارت نفت و توتال و توانایی قرارگاه خاتم به عنوان شرکتی داخلی، توضیح داد: در این حوزه دو مبحث توسعه و تقویت فشار مطرح است، ما در این حوزه ها توانایی کامل را داریم، در بخش توسعه، امروز دکل های حفاری ما بیکار هستند و در حوزه تقویت فشار نیز این کار قابل انجام است.

وی با اشاره به روند کُند این قرارداد گفت: از آن زمان تاکنون می توانستیم کارهای بزرگی انجام دهیم، در ساخت پالایشگاه بخش خشکی و دریا وجود دارد و در خشکی، ساخت پالایشگاه را به صورت EPC قرارگاه انجام داده است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء افزود: در ساخت سکو نیز هم اکنون 10 سکوی عظیم توسط شرکت صدرا در حال ساخت است و یک دستگاه از آن تا چند روز آینده منتقل می شود.

سردار عبداللهی تأکید کرد: ساخت پالایشگاه، ساخت سکو، حفاری چاه ها و خطوط انتقال گاز همه توسط قرارگاه انجام می شود.

* تقبل 25 درصد هزینه احداث خط آهن چابهار ـ زاهدان توسط قرارگاه 

وی با اشاره به تکمیل فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار توسط قرارگاه خاتم گفت: ظرفیت این بندر امروز 8.5 میلیون تن است و تا 80 میلیون تن قابلیت توسعه دارد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء ادامه داد: در حال حاضر کشتی با آبخور 16 متر و ظرفیت 85 هزار تن قابلیت پهلوگیری در بندر چابهار را دارد، اما ما دستگاه هایی داریم که کانال هایی ایجاد می کنند تا عمق پهلوگیری به 20 متر و ظرفیت به 100 هزار تن افزایش یابد.

سردار عبداللهی با اشاره به پیمانکاری قرارگاه خاتم در احداث خط آهن چابهار ـ زاهدان گفت: زیرسازی این پروژه در بخشی از قسمت ها به پایان رسیده است، اما مشکلات مالی دارد و باید دولت به آن اعتبار اختصاص دهد.

وی گفت: 25 درصد هزینه اجرای این خط آهن را خودمان متقبل شده ایم، ضمن آنکه در توافقنامه اولیه، این خط ریلی باید از چابهار تا مشهد به طول 1100 کیلومتر توسط قرارگاه ساخته شود.

* ظرفیت ساخت 100 شناور در صدرا/ یک سکوی نفتی از 10 سکو آماده شد

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء اظهار داشت: شرکت صدرا که تا پیش از این همه از رفع مشکلات آن ناتوان بودند توسط قرارگاه به شرکتی پویا تبدیل شده است و امروز موقعیت مناسب دارد.

سردار عبداللهی ادامه داد: یارد بوشهر امروز آمادگی ساخت کشتی با ظرفیت 100 هزار تن و یارد خزر آماده ساخت کشتی با ظرفیت 8 هزار تن است.

وی گفت: ما آمادگی داریم تا 100 دستگاه شناور را در صدرا بسازیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء ادامه داد: شرکت صدرا در گذشته 300 نفر نیرو داشت، اما امروز 4 هزار نفر در صدرا مشغول به کار هستند.

سردار عبداللهی با اشاره به ساخت 10 سکوی نفتی در صدرا گفت: سکوی اول 20 روز پیش ساخته شد که آماده انتقال است و مابقی سکوها نیز تا 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

* طلب 10 میلیارد دلاری قرارگاه خاتم از دولت

وی بیان کرد: 30 هزار میلیارد تومان معادل 10 میلیارد دلار بابت اجرای پروژه ها از دولت طلب داریم، در واقع این به نوعی سرمایه گذرای قرارگاه خاتم در پروژه های دولت محسوب می شود.

* تولید 3.5 میلیارد لیتر فراورده در ستاره خلیج فارس

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء بیان کرد: ستاره خلیج فارس در قالب 3 فاز اجرا می شود که شامل 360 هزار بشکه معادل 60 میلیون لیتر فراورده در روز خواهد بود.

سردار عبداللهی افزود: فاز اول این پروژه با ظرفیت 120 هزار بشکه افتتاح شد و تاکنون 3.5 میلیارد لیتر فراورده تولید کرده است ضمن آنکه از 10 روز پیش بنزین یورو 5 تولید می کند.

* اشتغال زایی در صدر فعالیت های قرارگاه خاتم

وی با اشاره به اینکه اگر قرارگاه نباشد کارهای عمرانی کشور تعطیل می شود، گفت: امروز 5 هزار پیمانکار با قرارگاه خاتم کار می کنند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء ادامه داد: 50 هزار نفر فقط در بخش کارخانه های لوله سازی، تولید فولاد و سیمان در یکی از پروژه های خطوط انتقال آب قرارگاه فعال هستند.

* جزئیات پیشرفت آزادراه کنارگذر جنوبی تهران

سردار عبداللهی گفت: آزادراه کنارگذر جنوبی تهران به طول 164 کیلومتر شمال غرب، غرب، جنوب و شرق کشور را به هم وصل می کند.

وی با بیان اینکه 75 درصد تأمین مالی این پروژه برعهده قرارگاه خاتم است، گفت: قطعه ول پروژه به طول 40 کیلومتر از چرمشهر تا اتوبان قم به پایان رسیده است و امسال 100 کیلومتر از 164 کیلومتر این مسیر آسفالت می شود.

* تأمین مالی 25 درصد از هزینه های اجرایی کریدور ترانزیتی اتصال شمال غرب به جنوب

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء با بیان اینکه قرارگاه خاتم به اجرای کریدور ریلی شمال غرب و غرب به جنوب کشور ورود کرده است، گفت: این کریدور 716 کیلومتر طول دارد و مقدمات آن را فراهم کرده ایم، ضمن آنکه 25 درصد از اعتبارات آن را ما متقبل شده ایم.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان