به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، «صندوق ذخیره فرهنگیان» یکی از بزرگترین هلدینگ های اقتصادی کشور است که بخشی از سرمایه آن، حاصل کسر 5 درصدی از حقوق ماهانه فرهنگیان کشور است و ماهانه و به طور مرتب، 19 میلیارد تومان وارد این صندوق می شود تا در دوران بازنشستگی عصای دست و پشتوانه ای برای فرهنگیان باشد.

*سالانه 221 میلیارد تومان از حقوق فرهنگیان در صندوق ذخیره 

البته اگر به این میزان دریافتی نجومی ماهانه از فرهنگیان که خود در سال برابر با 221 میلیارد تومان می شود، اعتبار 5 درصدی که دولت باید هر ساله از بودجه خود به این صندوق واریز کند را اضافه کنیم، ثروتی بسیار قابل توجه است.

در کنار این میزان ثروت و سرمایه ای که به صورت مرتب از طریق فرهنگیان و از فیش حقوقی آنها کسر و به خزانه این صندوق واریز می شود، باید درآمدهای حاصل از فعالیت 27 شرکت و بنگاه های بزرگ اقتصادی را نیز اضافه کرد و گردش مالی و اعتباری بانک سرمایه را که از زیر مجموعه های بزرگ این صندوق است را نیز در نظر گرفت.

صندوق ذخیره فرهنگیان با هدف ارائه خدمات معیشتی و رفاهی به جامعه فرهنگیان کشور در سال 74 رسماً ایجاد شد و در آن زمان فرهنگیان را به تأمین نیازهای مادی در دوران 30 ساله کاری و به خصوص دوران بازنشستگی امیدوار ساخت تا مأمن و مأوایی اقتصادی مطمئن برای دوران پرفراز و نشیب زندگی شان باشد، اما داستان تراژدیک و غم انگیز این صندوق که سال ها با غوغاسالاری و در عین حال فضایی غبارآلود، توسط برخی مدیران متخلف آن به نگارش درآمد، بالاخره در مهرماه سال جاری به انتها رسید و مؤلفان و ویراستاران متون پایانی آن که مدیریت این صندوق را در اواخر دوره فعالیت دولت یازدهم برعهده داشتند، با عملکرد نامطلوب و پرحرف و حدیث خود، خوانندگان پرشمار خود را با خاطره ای بد رهسپار کردند.

پرونده تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان ابتدا با عدد 3 هزار میلیارد تومانی شروع شد و کم کم این عدد رشد صعودی به خود گرفت و به 8 هزار میلیارد تومان رسید.

در این اثنا، «شهاب الدین غندالی» مدیر عامل وقت آن که سابقه سرپرستی بانک سرمایه از بنگاه های اقتصادی منتسب به صندوق ذخیره را برعهده داشت، به دلیل بروز این تخلفات در دوره مدیریتی خود، در 28 مهرماه سال 95 بازداشت شد و رسیدگی به تخلفات این صندوق وارد مرحله جدیدی شد.

*** آغازپرده برداری از تخلفات در صندوق ذخیره فرهنگیان 

خبر وقوع تخلف و فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان، اواخر شهریور 95 توسط حسین مقصودی سخنگوی فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس اعلام شد.

اعلامی که بازتاب زیادی در جامعه به ویژه در بین فرهنگیان داشت و انتقادات تند و تیزی را به دنبال داشت.

در چنین شرایطی اولین ترکش این تخلفات، به علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش خورد و در همان زمان ها بود که وی مجبور به استعفا شد.

در لابلای اظهارات مختلف مسئولان قضائیه و فرهنگی در خصوص تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان، جامعه فرهنگیان کشور هر روز شاهد ابعاد جدیدتری از میزان تخلفات و تعداد بازداشتی های مرتبط با این پرونده بودند.

در مقابل نیز، مسئولان ارشد صندوق ذخیره فرهنگیان سعی کردند میزان تخلف صورت گرفته را تعدیل کرده و بیشتر حجم تخلفات را به دوره مدیریتی قبل نسبت دهند و جماعت معلمان ما نیز هر روز شوک جدیدی از جانب این تخلفات احساس می کردند.

کمیته تحقیق و تفحص مجلس نیز با کمک گروهی از کارشناسان و حسابرسان به تحقیق خود ادامه داد و البته هر روز رقم تخلفات صورت گرفته، عدد جدیدی به خود می دید.

در آذرماه سال گذشته، مجلس شورای اسلامی پروژه تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان را با ایجاد کمیته تحقیق و تفحص آغاز کرد و ابتدا قرار بود ظرف مدت 6 ماه نتایج کار مشخص و اعلام شود، سپس اردیبهشت و یا اوایل خرداد سال جاری زمان اعلام گزارش نهایی تعیین شد.

*خانی: اختلاسی صورت نگرفته است

خانی، مدیرعامل وقت بانک سرمایه در 19 آبان 95 اعلام کرد: اختلاسی صورت نگرفته و مجموع معوقات این بانک 4 هزار و 805 میلیارد تومان است.

* عمده تخلفات مربوط به سال های 94 و 95 است

- حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه در 23 آبان سال 95 در نشست خبری اظهار داشت: فساد مالی متوجه دست اندرکاران صندوق ذخیره و بانک سرمایه است و بانک سرمایه در طول این مدت، بیش از 12 هزار میلیارد تومان تسهیلات داده است؛ گرچه عمده تخلفات مربوط به سال های 94 و 95 است، اما از قبل نیز مواردی بوده است.

- وی در 19 دی 95 در یکصد و هفتمین نشست خبری خود، اظهار داشت: هر چقدر انسان در این پرونده جلو می رود، شاهد تخلفات بسیاری می شود، زیرا پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه با هم هستند.

وی با اشاره به جزئیات تخلفات در صندوق ذخیره گفت: هنوز هیچ پروژه ای به اندازه تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه ندیده ام. 

*اعطای وام های 300 میلیارد تومانی به 30 نفر

- سید حسین نقوی حسینی رئیس وقت فراکسیون فرهنگیان در آبان ماه سال گذشته از اعطای 8 هزار میلیارد تومان وام به 30 نفر و به طور میانگین هر کدام 300 میلیارد تومان بدون وثایق معتبر، خبر داد.

- محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه در یکصد و دهمین نشست خبری خود در اواخر فروردین سال جاری از تخلف 8 هزار و 300 میلیارد تومانی متعلق به 31 نفر در بانک سرمایه خبر داد.

-جبار کوچکی نژاد رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان اواسط شهریورماه سال جاری با بیان اینکه رقم تخلفات در صندوق ذخیره به 13 هزار میلیارد تومان رسیده است، از قرائت گزارش نهایی این پرونده در مهرماه خبر داد.

*اعطای وام چند صد میلیاردی به یک کارتن خواب

- زاهدی رئیس کمیسیون آموزش مجلس در 25 شهریور سال جاری گفت: 13 هزار میلیارد تومان وام در بانک سرمایه داده شده است؛ در حالی که بانک ظرفیت آن را نداشته و بیش از 70 درصد تسهیلات معادل 9 هزار میلیارد تومان وام مشکوک الوصول بوده و تضمین لازم گرفته نشده است؛ به عنوان مثال با تبانی صورت گرفته شده به یک فرد کارتن خواب در تهران چندصد میلیارد تومان وام اعطا شده است.

 وی در 18 مهر امسال از مردم درخواست کرد تخلفات را گزارش کنند.

*تهیه گزارش 4 هزار صفحه ای از تخلفات 15 هزار میلیارد تومانی در صندوق و بانک سرمایه 

- جبار کوچکی نژاد رئیس کمیته تحقیق و تفحص در 18 مهر سال جاری با اشاره به پایان یافتن قرائت گزارش تخلفات صندوق و بانک سرمایه در کمیسیون آموزش مجلس بیان داشت این گزارش در حدود 4 هزار صفحه تنظیم و ارائه شده و به زودی در صحن مجلس قرائت می شود.

وی ادامه داد: 13 هزار و 250 میلیارد تومان تخلف بانک سرمایه نهایی شده و تخلفات صندوق و شرکت های وابسته حدود 1500 میلیارد تومان و در مجموع حدود 15 هزار میلیارد تومان است.

کوچکی نژاد تأکید کرد: تخلفات صندوق و بانک سرمایه از هم جدا نیستند

-حجت الاسلام و المسلمین علیرضا سلیمی دبیر کمیسیون آموزش مجلس در 2 آبان ماه امسال از جمع آوری 3806 برگ سند خبر داد.

و سرانجام، یکشنبه هفته جاری کمیسیون آموزش مجلس گزارش نهایی خود درباره تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان را منتشر کرد و در این گزارش، به مواردی مانند؛ وجود 10 سند هزینه تحت عنوان پاداش به اعضای هیأت امنای صندوق شامل سکه بهار آزادی، کارت هدیه، بن لباس و... بدون هیچ دستور یا مجوزی از طرف رئیس هیأت امنا، تضییع حقوق 391 میلیارد تومانی مربوط به شرکت ساختمانی «معلم» از زیرمجموعه صندوق ذخیره، تهاتر با زمین معارض دار در پروژه های سنگین نیمه تمام در تعدادی قراردادها، مشکوک الوصول بودن 9 هزار میلیارد تومان مطالبات بانک سرمایه، تبانی برخی مسئولان بانک مرکزی در نظارت بر بانک سرمایه و  نیاز نزدیک به بازه زمانی 3 ساله برای رسیدگی بیشتر به تخلفات صندوق اشاره داشته است. 

این گزارش 4 هزار صفحه ای خلاصه شد و در نهایت در قالب چندین صفحه به هیأت رئیسه مجلس ارائه شد.

به گزارش فارس، حالا پرونده مطّول تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان به ایستگاه پایانی رسیده است و همگان، به ویژه جامعه بزرگ فرهنگیان منتظر هستند تا مشاهده کنند دستگاه قضایی کشور چگونه با متخلفان برخورد می کند و سرانجام این داستان پُرکش و قوس به کجا می رسد؟!

اما نکته مهم در کنار ضرورت رسیدگی قاطع دستگاه قضا به تخلفات صورت گرفته در این پرونده، این موضوع است که آیا با همه فراز و نشیب های موجود در روند و سیر این پرونده، فرهنگیان به حقوق خود دست پیدا می کنند و می توانند امیدوار باشند که با ثروت های به یغما برده شده خود و دست درازی کردن سودجویان فاسد برخورد قاطع می شود و آیا دیگر شاهد این چنین تخلفات و سوءمدیریتی نخواهند بود؟!

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان