به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، سایت الف نوشت: نمایندگان مجلس معتقدند با توجه به تکلیف قانونی برای دولت جهت افزایش قیمت حامل های انرژی با شیب ملایم در سالهای گذشته، دولت به خاطر مسائل انتخاباتی و سیاسی به قانون عمل نکرد اما حال که انتخابات تمام شده و دور آخر ریاست جمهوری روحانی است به یکباره در پی افزایش قیمت هاست تا برای دولت درآمد ایجاد شود.

هم در قانون برنامه پنجم توسعه و هم در قانون بودجه سالانه بر افزایش قیمت حامل های انرژی با شیب ملایم تاکید شده بود.

مجلس هر سال در لایحه بودجه این اختیار را به دولت می داد تا با داشتن درآمد ناشی از قیمت سوخت، بخشی از دارآمد را مستقیم به مردم، بخشی را برای تولید، صنعت و سلامت جامعه هزینه کند.

خبرنگار ما در همین زمینه با طرح این پرسش که «چرا دولت در سالهای گذشته با شیب ملایم قیمت حامل های انرژی را افزایش نداد اما حالا به فکر افزایش این قیمت است»، به سراغ نمایندگان مجلس رفته است.

سید حسن نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید که دولت روحانی به خاطر ملاحظات انتخاباتی به چند تکلیف قانونی خود عمل نکرد.

وی با بیان اینکه دولت برای از دست ندادن آرای خود در انتخابات قیمت ها را ثابت نگه داشت افزود: دولت موظف بود تا یارانه افراد مرفه را قطع کند که نه تنها این اقدام را نکرد بلکه در شب انتخابات به چهار میلیون نفر پیامک داد که یارانه قطع شده شما مجددا وصل شده است.

نماینده ورامین و قرچک در مجلس تصریح کرد: دولت موظف بود با افزایش قیمت ها، یارانه ها را نیز افزایش دهد که متاسفانه این تکلیف قانونی هم بر زمین ماند.

نقوی حسینی تصریح کرد: دولت بجای افزایش بودجه وزارتخانه ها و نهادهای مرتبط با تولید و اشتغال، بودجه وزارتخانه هایی را افزایش داد که ارتباطی با این مسائل مهم ندارند مثل وزارت خارجه.

وی با بیان اینکه استدلال دولت برای افزایش قیمت حامل های انرژی وجود بیکاری در جامعه است، در حالی که افزایش قیمت بنزین اشتغالزا نیست بلکه بیکار را تشدید می کند.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از وجود یارانه پنهان در ارز، سوخت، کاغذ، نان و ... خبر داد و گفت: متاسفانه 2 نرخی که در ارز، سوخت، کاغذ، نان و برخی کالاها وجود دارد باعث شده تا یارانه پنهان بوجود بیاید و در قالب آن، پول از جیب مردم به جیب برخی افراد خاص برود.

وی تاکید کرد: دولت در گذشته بنا بر مسائل انتخاباتی و سیاسی قیمت حامل های انرژی را واقعی نکرده و برای حذف یارانه های پنهان برنامه ای اجرا نکرد اما اکنون که انتخابات تمام شد می خواهد به مردم فشار بیاورد.

نماینده شاهین شهر، بورخوار و میمه در مجلس اضافه کرد: دولت باید مدیریت یارانه پنهان را به خود مردم واگذار کند.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه سوال این است که چرا دولت به تکالیف قانونی خود عمل نکرده، افزود: در حال حاضر دولت به دنبال چک سفید امضا از مجلس است تا با افزایش قیمت سوخت برای خود 17 هزار و 400 میلیارد تومان درآمد ایجاد کند که مجلس چنین اجازه ای نخواهد داد.

رسول خضری نماینده پیرانشهر و سردشت در مجلس می گوید بیش از 90 درصد احکام لایحه بودجه سال 97 با قانون برنامه ششم توسعه منطبق نیست و دلیل آن هم این است که دولت در گذشته به دلیل مسائل انتخاباتی و سیاسی کاری به قانون عمل نکرد و حال می خواهد کارهای چند سال گذشته را بصورت فشرده و یک باره انجام دهد.

وی با بیان اینکه دولت می خواهد به بهانه ایجاد اشتغال، قیمت بنزین را به بیش از هزار و 500 تومان برساند، افزود: بنا به ادعای دولتی ها، دولت در بهترین و خوشبینانه ترین حالت، در سال 750 هزار شغل ایجاد می کند. با فرض اینکه این ادعا درست باشد چرا برای این مقدار شغل می خواهد برای 80 میلیون ایرانی دردسر ایجاد کند.

اکبر ترکی نماینده فریدن، فریدون شهر و چادگان در مجلس می گوید هیچ شکی نیست که بی توجهی دولت به قانون در گذشته، برای مسائل انتخاباتی بوده و تصمیم دولت برای افزایش قیمت ها، جبران هزینه هاست نه ایجاد اشتغال.

وی افزود: دولت طبق قانون باید با شیب ملایم قیمت ها را افزایش می داد هر چند که همان زمان هم شیب افزایش قیمت ها چندان ملایم نبود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اظهار تاسف از حمایت اکثریت مجلس از سیاست های دولت، افزود: اگر دولت به یکباره قیمت ها را افزایش دهد، شاهد افزایش بیکاری، تورم، رکود در کشور خواهیم بود.

ولی داداشی سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس هم معتقد است که عدم افزایش قیمت حامل های انرژی در سالهای گذشته یک نوع سیاسی کاری بود.

وی افزود: دولت روحانی صرفا به خاطر پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، قانون را زیر پا گذاشت.

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : طبلان گرانی

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان