به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، «صباح علی الشاهر»، نویسنده عراقی در یادداشتی در روزنامه فرامنطقه ای «رای الیوم» با عنوان «چرا ایران نظیر برخی کشورهای عربی با اسرائیل هم دست نمی شود»، نوشت، ایران ثابت کرده که مسائل و مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم خدشه ای بر حمایت این کشور از فلسطین وارد نمی کند.

در این یادداشت آمده است: برخی می گویند ایران از مساله فلسطین برای تقویت نفوذ خود در منطقه بهره برداری می کند این حرف می تواند درست یا غلط باشد؛ استفاده از پوشش مسائل عقیدتی، مساله ای شناخته شده و نه صرفا کهنه و قدیمی است بلکه در عصری که ما در آن زندگی می کنیم حکام سعودی روی وهابی گری و سلفی گری سرمایه گذاری کرده و می کنند، هر چند در زندگی عملی خود از الزامات سلفی گری دور هستند.

نویسنده افزود: حکام قطر خود را حامیان اخوان المسلمین در هر کجا قرار دادند اما کسی نیست که ادعا کند شاهزادگان قطری، چه کوچک و بزرگشان در رفتارهای یومیه خود الزامات سید قطب تا الهضیبی یا تحریم و تکفیرهای قرضاوی را پیاده می کنند.

وی تاکید کرد: چیزی که عربستان از وهابیت و سلفی گری می خواهد همان چیزی است که کشور کوچک قطر از اخوان المسلمین می خواهد وهابیت و سلفی گری برای حکام سعودی همچون جنبش اخوان المسلمین برای حکام قطری است. عربستان بدون وهابیت و سلفی گری جز کلیددار حرمین شریفین نیست و قطر هم بدون اخوان المسلمین چیزی نیست جز جزیره ای که نیمی از آن پایگاه آمریکاست.

رای الیوم آورده است: در مقابل این سوال مطرح می شود که اگر مساله فلسطین نفوذ کسی که آن را تقبل کرده است، تقویت می کند پس چرا عربستان پذیرای آن نیست، چرا این کشور با صهیونیست ها در خفا و آشکارا تفاهم دارد چرا نظام مصر که اولین نظام عربی است که عملا از مساله فلسطین دست کشید و سفارت اسرائیل را در قاهره گشود، پذیرای آن نیست، چرا اردن از توافق وادی عربه منصرف نشده و مدافع مساله فلسطین نمی شود نه اینکه صرفا به شکل صوری متولی قدس و مسجد الاقصی باشد. نویسنده ادامه داد: با فرض اینکه ایرانی ها به مساله فلسطین ایمان ندارند و تنها از آن بهره برداری می کنند و کاری جز اطلاع رسانی و تبلیغ ظاهری برای آن انجام نمی دهند پس به نفع فلسطین است که چنین حمایتی را از دست بدهد حتی اگر صرفا حمایت رسانه ای باشد بخصوص که رسانه های صهیونیستی در همه جای دنیا حضور دارند در حالی که رسانه های عربی به تدریج در حال ترک مخاصمه با اسرائیل و توجیه کننده تجاوزات آن هستند بنابراین وقتی اوضاع آن گونه که ما انتظار یا باور داریم نیست چه موضعی باید داشته باشیم؟

وی تصریح کرد: حمایت ایران از فلسطین بیشتر از چیزی است که مشاهده می کنیم و علنی است. این را مطبوعات اسرائیلی و رژیم صهیونیستی هم که جنگی همه جانبه علیه ایران به راه انداختند تایید کرده و برای آنچه نظام های میانه رو می خوانند، رجز خوانی می کنند.

رای الیوم آورده است: در چارچوب فرضیه اینکه ایران از مساله فلسطین برای تقویت نفوذ خود استفاده می کند باید گفت که کسی که به دنبال بهره برداری از مساله ای است که به آن ایمان ندارد برای تحقق هدف یا اهدافی مشخص ممکن است هر لحظه از آن مساله دست بکشد اگر احساس کند که آن مساله مانعی برای رسیدن به اهدافش است.

نویسنده گفت: این موضوعی ثابت شده است که دفاع ایران از مساله فلسطین این کشور را در نزاعی موجودیتی با اسرائیل و حامی آن آمریکا قرار داده بخصوص که آمریکا همه تلاش خود را برای تضعیف و تحریم ایران به کار بسته است؛ تحریمی که هم اینک آثار آن در اعتراضات به بیکاری، گرانی و فساد نمود پیدا کرده است.

وی ادامه داد: معترضانی در خیابان های ایران خواهان این هستند که ایران دست از حمایت فلسطین، حماس و حزب الله کشیده و از سوریه خارج شود و پول هایش را برای ملتش خرج کند. شکی نیست که ایران برای تداوم مقاومت جنبش ها، سازمان ها، احزاب و کشورهایی، به آنها کمک مالی می کند و این را مقامات ایرانی می گویند و به گفته معارضان ایرانی این اقدام به منظور گسترش نفوذ ایران در خارج از مرزها صورت می گیرد.

نویسنده اظهار داشت: کشمکش بین ایران با آمریکا در صورت تبعیت ایران از آمریکا یکسره و به همکاری مبدل می شود آن زمان است که ایران پلیس خلیج (فارس) و منطقه خواهد شد همان گونه که در دوره شاه پهلوی چنین بود و احیای ائتلاف بغداد هم با حضور اعضای شناخته شده آن بعید نیست اما این بار این ائتلاف علیه روسیه و چین و چه بسا منافع هند خواهد بود.

در پایان این یادداشت آمده است: اکنون چیزی که آمریکایی ها از ایران می خواهند، دست برداشتن از خصومت با اسرائیل و باطل کردن شعار مرگ بر اسرائیل است و اگر حکومت کنونی ایران از سر اجبار یا اعتراف چنین کاری را کرد از آن استقبال می شود وگرنه همه تلاش خود را با تحمیل انواع تحریم ها و خصومت ها بکارخواهند گرفت تا شاید بتوانند حکومت دیگری را در ایران روی کار آورند که به این قضیه ملزم شود.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : اقتصاد فلسطین

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان