به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، جبار کوچکی نژاد با اشاره به مشکلات برنجکاران کشور، گفت: در حال حاضر حدود 800 هزار تن برنج در گیلان تولید، حدود یک و نیم میلیون تن در مازندران و حدود 200هزار تن در خارج از این دو استان و مقداری در گرگان تولید می شود که جمع تولید داخل 2 میلیون و 200 تا 2 میلیون و 300 هزار تن می شود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اختلافی درباره میزان سرانه مصرف کشور وجود دارد، افزود: این سرانه بین 38 الی 40 کیلو است که اگر میزان مصرف کامل در آورده شود مشخص می شود که میزان مصرف کشور چقدر است، اما این اختلاف تقریبا رفع نشده و دستگاهی متولی که سرانه مصرف را دقیق محاسبه کند که چه میزان است، وجود ندارد.

بیش از 90 نماینده استیضاح وزیر جهاد کشاورزی امضاء کرده اند

وی با اشاره به یکی از مشکلات برنجکاران این است که به صورت مداوم واردات و ثبت سفارشات در کشور وجود دارد، ادامه داد: این ثبت سفارش سبب شده که نه تنها قیمت برنج کاهش یابد، بلکه با رکود مواجه هستیم، البته رکود شکننده تر از قیمت پایین برنج است، چراکه در شرایط رکودی هیچ پولی رد و بدل نمی شود، خرید و فروش انجام نمی گیرد و کشاورزان به شدت نگران هستند.

کوچکی نژاد با اشاره به تقدیم طرح استیضاح وزیر جهادکشاورزی، یادآور شد: نمایندگان به شدت از وزیر جهاد کشاورزی گله مند هستند و بیش از 90 نماینده استیضاح وزیر جهاد کشاورزی امضا کرده اند که این طرح استیضاح تقریبا توسط تمامی نمایندگان شمال کشور امضاء شده است.

انقلاب ایران انقلاب کارگران و کشاورزان است

وی افزود: وزیرجهاد کشاورزی در سفر به گیلان به یک کشاورز توهین کرد که امید این بود که وزیر هوشیارتر از این عمل کند و زمانی که کشاورز سوالی می کند، به صورت منطقی جواب کشاورز را بدهد، چراکه انقلاب ایران انقلاب کارگران و کشاورزان است و وزیر یا وکیل اگر انقلابی است باید به کشاورز احترام بگذارد.

وزیر جهادکشاورزی تسلطی بر روی بازار ندارد

وی در تشریح محورهای استیضاح محمود حجتی، اظهار داشت: استیضاح برای واردات بیش از حد محصولات کشاورزی از جمله برنج، بازار آشفته تخم مرغ است که براساس قانون تنظیم بازار برعهده وزیر کشاورزی است و این بازار آشفته نشان از این دارد که وزیر تسلطی بر روی بازار ندارد و نمی تواند بازار را تنظیم کند.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه زمانی 900 تن ابریشم در کشور تولید می شد، اما اکنون میزان تولیدات به 130 تن کاهش یافته است، تصریح کرد: دولت در طی این 5 سال یک کیلو به تولید ابریشم اضافه نکرده است و این مقدار فراوان پول هزینه می کند، لذا این نشان از این دارد که وزیر استراتژی خوبی برای بخش کشاورزی ندارد و به همین دلیل باید استیضاح شود.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان