تولیدات داخلی هرچند کیفیت خوبی هم داشته باشند برای رقابت با واردات بی در و پیکر کالاهای مشابه خارجی نیازمند حمایت همه جانبه هستند چگونه است که وقتی هنوز ۱۵هزار تن چای در کارخانجات چایسازی شمال کشور بدون تکلیف انباشته شده رسانه ملی به بهانه یک مسابقه، چای خارجی را تبلیغ می کند؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر به نقل از  ۸دی؛ چای محصولی است که پای ثابت مصرف خانواده های ایرانی است و در تمام منازل، اداره ها، مراکز خصوصی و یا دولتی این محصول سهمی ویژه در سفره مصرف دارد، بر اساس اطلاعات موجود سالانه حدود ۱۱۰ هزار تن چای خشک در کشور مصرف می شود. این حجم بالا مصرف یک کالا می تواند فرصت های زیادی برای تولیدکنندگان این محصول و اقتصاد کلان کشور داشته باشد.

چای دومین محصول استراتژِیک گیلان است و این استان با داشتن درصدی بالا از باغ های چای ایران، مهمترین استان تولید کننده چای در کشور محسوب می شود.

در این میان فراهم کردن شرایط اعطای تسهیلات مالی کم بهره در زمان مناسب، مهلت دادن به کارخانه داران در باز پرداخت بدهی ها در مواقعی از سال که با کمبود نقدینگی مواجه هستند، یک ضرورت حیاتی است.

اگرچه نمونه های با کیفیت چای شمال مشتری ثابت و همیشگی خود را دارد اما برای جذب بیشتر و گسترده تر کردن دایره مصرف کنندگان این محصول نیازمند فرآوری و لذیذ کردن آن هستیم، کارخانه های چای باید بدون استفاده از اسانس های مصنوعی چای ایرانی را فرآوری کرده و به دست مصرف کننده برسانند.

از سویی دیگر مدیران کشور باید با اقدام حمایتی و فرهنگ سازی های گسترده مردم را به سمت مصرف مصرف چای ایرانی سوق دهند و از این طریق باب جدیدی را در صنعت کشور گشوده و باعث اشتغال جوانان و کارآفرینان بسیاری در این عرصه شوند.

بحث دیگر پرداخت مطالبات چایکاران است که به گفته رئیس سازمان چای کشور ۸۲ درصد این مطالبات پرداخت شده است.

محمد‌ولی روزبهان رئیس سازمان چای کشور با اشاره به برداشت ۱۰۸ هزار تنی برگ سبز چای از باغات چای شمال کشور، گفت: تاکنون ۱۶۶ میلیارد تومان معادل ۸۲ درصد مطالبات چایکاران گیلان و مازندران پرداخت شده است.

**انباشته شدن بیش از ۱۵هزار تن چای در کارخانجات 

نکته بعدی اقدام ویژه رسانه ها برای حمایت از چای ایرانی است چگونه است که وقتی هنوز ۱۵هزار تن چای در کارخانجات چایسازی شمال کشور بدون تکلیف انباشته شده صداو سیمای ملی ایران به بهانه یک مسابقه چای خارجی را تبلیغ می کند؟

صادق حسنی مدیراجرایی سندیکای کارخانجات چای شمال کشور در دیدار ماه جاری خود با سه نماینده گیلانی به مشکلات و معضلات این بخش اشاره کرد و گفت: یکی از بزرگ ترین معضلات چای در سال های ۹۵-۹۶ انباشته شدن بیش از ۱۵هزار تن چای در کارخانجات چایسازی است.

وی به تفاوت آمار سندیکا و سازمان چای در این خصوص نیز اشاره کرد و افزود: آماری که توسط سازمان چای اعلام شده و از میزان واقعی آن کمتر است بدلیل آمار سرانگشتی آن است ولی آماری که سندیکا اعلام می کند آماریست که تمام کارخانجات بطور واقعی اعلام کرده اند.

مدیراجرایی سندیکای کارخانجات چای شمال کشور خاطرنشان کرد: در سال ۹۵ ، ۳۱ هزار و چهارصد تن تولید چای داشتیم که ۱۴ هزار و هفتصد و نود تن به کشورهای دیگر صادر شد، ۵هزار تن رسوب بود و ۱۱هزار و پانصد تن در بازار داخلی مصرف گردد ولی در عوض ۵۶ هزار تن واردات به کشور انجام شده که ۴۲هزار تن آن غیر رسمی بوده است و بنابر محاسبات ریالی ۲۰میلیون دلار صادرات صورت گرفته و ۶۰میلیون دلار واردات داشتیم.

**لزوم فرآوری و بسته بندی های شکیل در تولیدات داخلی

مدیران کشور برای افزایش صادرات غیرنفتی باید بر انواع محصولات کشاورزی نگاه ویژه ای داشته باشند چای ایرانی اگر با بسته بندی شکیل و با کیفیت و قیمت مناسب در بازار خارجی عرضه شود می تواند سهم مناسبی از صادرات را برای کشور به ارمغان بیاورد.

علاوه بر تولید چای سیاه در کشور چای سبز نیز یکی از فرصت های اشتغالزایی در صنعت چای است، این چای ماده پیشگیری کننده مهمی در برابر سرطان، افزایش چربی های خون، سفت شدن رگ ها و حفره های دندان است و با حمایت از تولید این محصول نیز می توان بر چرخه تولید، ارزآوری و صادرات و اشتغال کشور افزود.