به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر،  ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکا علیه داعش می گوید در حال کمک به ایجاد «نیروی امنیت مرزی» در سوریه با استفاده از «نیروهای سوریه دموکراتیک» (SDF) است.

آنکارا حمایت واشنگتن از این قضیه را که به تیرگی بیشتر روابط آنکارا-واشنگتن می انجامد، «غیرقابل قبول» می داند.

خبرگزاری رویترز نیز در این خصوص گزارش کرد که ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکا علیه داعش به دنبال تشکیل یک نیروی مرزبانی موسوم به نیروهای امنیت مرزی در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه است که این نیرو متشکل از 30 هزار داوطلب جدید و نیروهای سوریه دموکراتیک است.

ائتلاف ضدداعش گفته است که هدایت و فرماندهی نیروی مرزبانی جدید در سوریه بر عهده «نیروهای سوریه دموکراتیک» است و در حال حاضر 230 نفر در حال گذراندن دوره های آموزشی هستند.

شبکه روسی «راشاتودی» در این خصوص گزارش کرد، مقامات روسیه نیز طرح ایجاد این یگان را محکوم کرده اند به طوریکه «یوری شویتکین» معاون رئیس کمیته دفاعی دومای روسیه در این خصوص گفت: «ابهام روشنی در اینجا وجود دارد. من فکر می کنم که این تلاش روشنی برای احیای شبه نظامیان است که این شبه نظامان می توانند از کشورهای همسایه مثل عراق به این کشور بیایند».

این مقام روس ادامه داد، ایجاد چنین نیرویی می تواند به واشنگتن در «دستیابی به اهداف ژئوپولتیک این کشور، دامن زدن به تنش ها و احتمالاً تلاش برای سرنگونی بشار اسد رئیس جمهور منتخب سوریه کمک کند».

گزارش ها حاکی از آن است که محل استقرار نیروهای امنیت مرزی جدید در سوریه، در امتداد مرزهای سوریه با ترکیه در شمال، مرزهای سوریه با عراق تا جنوب شرق و در طول دره رود فرات خواهد بود.

«ولادیمیر شامانوف» رئیس کمیته دفاعی دوما روسیه گفت که رفتار آمریکا در سوریه با هدف تضمین «منافع غیرقابل درک آنها، از قبل تمامی حدود مجاز را گذرانده است».

شامانوف روز یکشنبه (14 ژانویه) به اسپوتنیک گفت که روسیه و شرکای این کشور اقداماتی را برای پاسخ به تصمیم ائتلاف برای ایجاد «نیروی امنیت مرزی» در قلمرو تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه در پیش خواهد گرفت.

وی گفت: «این رفتار ائتلاف تحت رهبری آمریکا در تقابل مستقیم با منافع روسیه است و ما و همکارانمان قطعاً اقدامات خاصی برای ثبات بخشی به اوضاع سوریه انجام خواهیم داد».

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان