به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز دوشنبه 15 ژانویه در کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران داخلی و خارجی گفته است که آمریکا به دنبال دیکته کردن اولتیماتوم های خود است و جهان چند قطبی را نمی پذیرد.

بنا بر گزارش شبکه «راشاتودی»، لاوروف در این کنفرانس خبری تأکید کرد که روسیه از توافق هسته ای ایران (برجام) حمایت می کند.

وی تصریح کرد:«مسکو در راستای حفظ برجام تلاش خواهد کرد...حفظ برجام اولویت روسیه در سال 2018 میلادی است...اظهارات اخیر واشنگتن درباره توافق هسته ای ایران بر خوشبینی ها نمی افزاید...هدف اظهارات ترامپ، از بین بردن برجام است.»

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: «آمریکا از اصول فرامرزی برای اجرای قوانین خود در دیگر نقاط جهان استفاده می کند...آمریکا به اقدامات غیرقانونی در عرصه بین المللی متوسل می شود آن زمانی که احساس می کند نقشش در حال کم رنگ شدن است و زمانی که احساس می کند طرح هایش با عدم استقبال مواجه شده، به سیاست تحریمی روی می آورد.»

لاوروف ادامه داد: «تحریم های برنامه ریزی شده آمریکا در ارتباط با بخش دفاعی روسیه با هدف خارج کردن محصولات روس از بازارهای جهانی اجرا شده است».

وی با اشاره به تنش ها میان مسکو و واشنگتن بر سر اموال و دارایی های دیپلماتیک روسیه در آمریکا گفت: «روند حقوقی در ارتباط با دارایی های دیپلماتیک روسیه در آمریکا به طور کامل آماده شده و به زودی اجرایی خواهد شد».

وزیر خارجه روسیه به مذاکرات صلح سوریه نیز اشاره کرد و گفت: «مذاکرات آستانه، به سازمان ملل و برگزاری کنگره مردمی سوچی کمک کرد؛ (سوچی) همان ماموریت را انجام خواهد داد. امیدواریم که کنگره ملی سوریه در سوچی بتواند کار سازمان ملل درباره سوریه را با روندی فعال تر تسهیل سازد».

وی ادامه داد: «ما از طریق کنفرانس سوچی تلاش می کنیم میان منافع طرف های سوری در چارچوب سازش سیاسی، همگرایی ایجاد کنیم».

لاوروف در ادامه تأکید کرد: «دونالد ترامپ نیز همانند باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا به دنبال تغییر نظام در سوریه است».

دیپلمات ارشد روسیه درباره تنش های شبه جزیره کره نیز گفت: «روسیه آمادگی دارد تا حمایت لازم برای برگزاری گفت وگوهای دوجانبه میان دو کره را فراهم آورد».

وی تأکید کرد: «روسیه از تماس های مستقیم میان پیونگ یانگ و واشنگتن و همچنین فرایند 6 جانبه بعد از رفع تنش ها نیز حمایت می کند».

وزیر خارجه روسیه تأکید کرد: «راه حل نظامی برای مسئله کره شمالی یک اقدام بدون ملاحظه است که عواقبی فاجعه بار به دنبال خواهد داشت».

لاوروف در بخش دیگری از اظهاراتش به موضوع اوکراین اشاره کرد و گفت که رویکرد فعلی در روابط میان مسکو و کی یف سیاسی شده است.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان