به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، جلال میرزایی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی صبح امروز در صحن علنی مجلس در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۷، با اشاره به مسدود بودن منابع درآمدی و مشکلات بودجه ای در کشور گفت: در گام اول نیاز به انضباط مالی داریم و باید تجربه کشورهایی که دچار مشکل شده اند و توانسته اند از عهده مشکلات بربیایند را بررسی کنیم.

میرزایی گفت: کشورهایی مانند یونان، اسپانیا و ترکیه چند سال پیش نشان می دهد که دنیا دو کار را به صورت موازات انجام داده است، یکی صرفه جویی در هزینه و دیگری افزایش درآمدها؛ البته نه اینکه روی کاغذ این مسائل را اعلام کنند ولی مکانیسم آن مانند ما نامشخص باشد.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: چنین رویکردی نه در سازمان برنامه و بودجه و نه در کمیسیون تلفیق دیده نشده است.

وی افزود: مسئله بعدی این است که اولویت ها نامشخص است و ما در برخی حوزه ها مشکل جدی داریم.

«این بارش برف و باران نباید سبب شود که مشکل بحران آب را فراموش کنیم. مراکز معتبر داخلی و علمی و بین المللی نشان می دهد کشور با بحران آب و  خشکسالی مواجه است، اما جالب است در حالی که در بحران آب بسیار تأکید می شود ولی می بینیم که در بودجه، جهت گیری به این سمت نیست.»

وی ادامه داد: در حالی که صحبت از بحران جدی است، ولی بودجه به سازمان هایی داده می شود که خروجی کار آنها مشخص نیست، در کمیسیون تلفیق بحث عدالت اجتماعی مطرح شده که ما را یاد دولت گذشته می اندازد زیرا این عدالت اجتماعی بگونه ای که سبب ناراحتی اقشار تأثیرگذار شده است اقشاری مانند قضات و اعضای هیأت علمی دانشگاه که در تمام کشورها حقوق بالایی دارند ولی ما به اسم عدالت اجتماعی کاری کردیم که نتیجه اش نارضایتی است.

وی ادامه داد: کاش دست دولت باز بود که مانند برخی کشورهای اسکاندیناوی که به عدالت اجتماعی نگاه درستی دارند برنامه ریزی کنیم.

وی گفت: در ارتباط با بودجه 4 موضوع را باید مطرح کنم، بحث درآمدها، بودجه ریزی  عملیاتی، اشتغال و تولید و صادرات که شعار می دهیم ولی در عمل هیچ جهت گیری نداریم.

وی ادامه داد: ترکیه در بحث صادرات حمایت می کند و بازارهای قطر و روسیه را گرفته اند ولی ما از تولیدکنندگانمان حمایت نمی کنیم و دغدغه ما بیشتر از حمایت کننده است که این مسائل بیشتر شده ولی همچنان وجود دارد.

میرزایی اظهار داشت: درباره بودجه ریزی  نیز با توجه به هدفی که دولت اعلام کرده بود این بودجه ریزی عملیاتی نیست، باید وظایف دستگاه ها به صورت دقیق مشخص شود و هدف از بودجه ریزی عملیاتی از نگاه مردم، خروجی است.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: ما برای برخی فعالیت های یکسان در وزارت ارشاد، شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستگاه های دیگر بودجه در نظر گرفتیم که این کار تداخل و موازی کاری است.

وی ادامه داد: در بحث بودجه ریزی برای شورای نظارت بر صدا و سیما 6 میلیارد تومان در نظر گرفتیم که ماهی یک جلسه هم ندارند و 4 ـ 5 عضو بیشتر نیستند، برای بنیاد سعدی 12 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفتیم در حالی که چندین دانشگاه پیرامون سعدی پژوهی فعالیت می کنند، مرکز الگوی ایرانی ـ اسلامی پیشرفت 7 میلیارد بودجه دارد اما راه آهن ایران 8 میلیارد، ما مگر چقدر الگو نیاز داریم که این مقدار پول برای مرکزی اختصاص می دهید که خروجی آن مشخص نیست، شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به همین صورت است.

وی افزود: این بودجه ریزی عملیاتی نیست، در وزارت کشور پرداخت خسارت ویژه صورت می گیرد که ابهاماتی ایجاد می کند، برای کمک به اشخاص حقوقی غیردولتی زیرمجموعه وزارت ارشاد ، دولت 28 میلیارد پیشنهاد داده ولی کمیسیون تلفیق 127 میلیارد تومان در نظر گرفته است.

وی گفت: به نظر می رسد که پولی که در نظر می گیریم هدفمند نیست و سیاست های غلط بنگاه های زودبازده را دوباره تکرار می کنیم.ایجاد اشتغال نیاز به اصلاح نگاه دارد.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : بودجه 97

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان