به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، در نظام و چرخه مالی، نقش بانک ها در چرخه اقتصادی بسیار مهم است و به عنوان رکنی تأثیرگذار در چرخه اقتصادی به شمار می روند و امروزه هر بنگاه تولیدی برای تحقق وعده ها و اهداف تعیین شده خود نیازمند همکاری بانک ها است.

درواقع بانک ها واسطه هایی هستند که پول را از بستر جامعه جمع آوری کرده و در اختیار تولیدکنندگان قرار می دهند تا پویایی اقتصادی را در چرخه اقتصادی رقم بزنند.

رفتار و عملکرد کنونی بانک ها موجب شده تا چرخ اقتصاد که باید در کارخانه ها و شرکت های زودبازده بچرخد از حرکت بازبایستند و دست به ساخت وسازها، شرکت در مناقصات پرسود و یا هر فعالیت دیگری که کاملاً ماهیت بنگاه داری دارد، مشغول شوند.

امروزه نظام بانکداری کشور، نظامی غربی و مبتنی بر بهره غیرمتعارف و ربا است که باسیاست های کلی اسلام منافات دارد اما با هر دلیلی قوانین بانکی در کشور با همان کیفیت اجراشده و مشکلات عدیده ای را در تولید و اقتصاد حاکم در کشور به وجود آورده است.

نظام بانکداری کشور نیازمند یک تحول اساسی است و این مهم بارها توسط مقام معظم رهبری موردتوجه و تاکید قرارگرفته و معظم له بارها بر تحول دانش محور علوم بانکی اشاره و تأکیداتی داشته اند که باید با به کارگیری فناوری و دانش روز دنیا و نگاه به قوانین بانکداری اسلامی به شیوه بسیار مطلوب تری محصولات و خدمات خود را به جامعه عرضه کنند.

امروز ارائه تسهیلات اندک و یا تسهیلات گران با بهره بانکی بسیار بالا یکی از بزرگ ترین ضعف سیستم و نظام بانکی به شمار می شود که بانک مرکزی و مجلس شورای اسلامی باید برای یک بار هم که شده اصلاحاتی را در نظام بانکداری به وجود بیاورند و نقش بانک را در چرخه اقتصاد و پویایی تولید برگردانند.

به گفته رضا میرعسگری، عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان بانک ها باید امانت دار سپرده های مردم باشند و پولی را که از مردم جمع آوری کرده اند را در اختیار تولیدکنندگان قرار بدهند.

وی با تاکید بر اینکه نظام بانکی کشور باید در چارچوب نظام بانکداری اسلامی و بدون بهره قرار بگیرد می گوید که بالا بردن نرخ بهره، وام های بانکی را شبهه ناک کرده است.

این پژوهشگر و محقق اقتصادی معتقد است بانکی که امانت دار است باید منابع مالی خود را در بخش تولید اختصاص دهد که آن هم نیازمند حضور کارشناسانی هستند که طرح تولیدی متقاضی وام را مورد ارزیابی خود قرار دهند.

استاد دانشگاه بیان می کند که بانک ها در حال حاضر بنگاه داری می کنند و در حوزه مسکن، شرکت و فعالیت های اقتصادی دیگر وارد می شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با اشاره به فتوای برخی از آیات عظام در خصوص جریمه دیرکرد گفت: علمای اسلامی با صراحت اعلام می کنند که نرخ بهره بالای بانک ها اسلامی نیست و برخی ها اعلام می کنند که دریافت سود بیش از 4درصد حتماً ربا است.

این محقق اقتصادی با تاکید بر اینکه بانکداری بدون ربا مثل بانکداری متعارف نیست، معتقد است باید در بانک ها کارشناسانی وجود داشته باشند که افراد مراجعه کننده را اعتبار سنجی کنند و تحلیل و بررسی نمایند که متقاضی وام در چه خصوص نیاز به دریافت وام دارد.

محمدصادق حسنی، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی سیاست های ناکارآمد بانک مرکزی در مدیریت بانک های عامل را از دلایل موفق نشدن اقتصاد پویا می داند و معتقد است بانک مرکزی در رابطه با بنگاه داری بانک ها درمانده است.

این نماینده مجلس بابیان اینکه بانک مرکزی اعلام می کند اصلاً نمی داند در مقابل با هر رفتار بانک ها چه اقدامی باید انجام دهد، می گوید که اگر بانک مرکزی نمی داند چگونه باید مشکل مردم و بانکداری را حل کند، استعفا دهد و مسئولیت را به شخص دیگری بسپارد.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به درخواست بانک مرکزی مبنی بر اینکه مجلس راه حلی برای بنگاه داری بانک ها بیابد، گفت: بخش وسیعی از نمایندگان از پزشکان و معلمان و غیره هستند و همه نمی توانند در خصوص بانک داری و غیره به بانک مرکزی ارائه راه حل بدهند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با تصریح بر اینکه در هیچ جای قانون بانکداری بر بنگاه داری بانک ها تاکید نشده معتقد است: بانکی که از مشتری پول می گیرد و به جای اینکه سپرده های مردم را به تولیدکننده وام بدهد تا هم چرخ تولید بچرخد و هم چرخ اقتصاد کشور، زمین خریدن و ساختمان خریدن را سرلوحه کار خود قرار می دهد تا چند صباحی دیگر سود بیشتری ببرد.

حسنی تخلفات بانک ها را واضح برمی شمرد و می گوید: کاملاً واضح هست که بانک ها سرمایه های مردم را تبدیل به خانه، زمین و ساخت وساز و غیره کرده اند. وی تاکید می کند که بانک کارش گرفتن پول از مردم و پرداخت وام به افرادی هست که طرح قابل توجیه اقتصادی دارند و می توانند با سرمایه های مردم شرکت و یا هر مجموعه تولیدی را به راه بی اندازد تا اقتصاد کشور رونق پیدا کند اما اکنون تعریف بانک در جامعه کنونی عوض شده است و بانک مرکزی در مقابله با آن ها ضعیف عمل می کند.

نماینده مردم رشت در مجلس می گوید: متأسفانه بانک ها اکنون در یکجایی زمینی به مبلغ یک میلیارد تومان می خرند و سال بعد همان زمین را به مبلغ سه میلیارد تومان می فروشند، که این اقدام آن ها خلاف و می توان جلوی آن ها را گرفت و من سؤالم اینجاست آقای سیف و دولت در مقابل با این تخلفات دقیقاً چه کاری انجام داده اند؟

مهرداد بائوج لاهوتی، دیگر نماینده مردم گیلان در خانه ملت در واکنش به فعالیت بنگاه دار گونه بانک ها در کشور نیز تاکید می کند که بانک مرکزی باید ابزارهای نظارتی خود را در رابطه با بانک های عمل تقویت کند.

عضو مجمع نمایندگان مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه قانون مورد به مورد موانع و معایب بانک ها را اصلاح کرده، گفت: مجلس همچنان منتظر اصلاحیه نظام بانکی دولت است تا معایب بانک ها هرچه سریع تر حل شود.

وی معتقد است بانک ها در شرایطی که امروزه بر آن ها حاکم شده خودشان هم نمی دانند که به چه اموری مشغول هستند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه کاهش سود سپرده ها باید در اصلاح نظام بانکی گنجانده شود، تصریح می کند بانک مرکزی باید در نظارت بر بانک ها باقدرت و استقلال بیشتری عمل کند.

لاهوتی تاکید می کند اگر بانک ها طبق مقرراتی که در قانون رفع موانع تولید مطرح شده عمل کنند یقیناً نسبت به کاهش نرخ سود سپرده ها تمکین خواهند کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هر بانکی قانونا تا 40 درصد اموال خود را می تواند به عنوان سرمایه حفظ کند، خاطرنشان کرد: مازاد بر 40 درصد، اگر بانک هر اموالی داشته باشد باید طی سه سال اموال و سرمایه های خود را واگذار و یا بفروشد.

بااین حال دولت باید هرچه سریع تر در تهیه و تدوین اصلاح قانون بانکداری کشور که بتواند هم نظر مراجع، هم نظر مردم و هم صاحب نران را جلب کند را تهیه کند و مجلس شورای اسلامی نیز باید بر این خواسته خود تاکید داشته باشد.

امروزه بیشترین موانع در مسیر رشد و توسعه اقتصادی کشور نقش کم رنگ بانک ها در رونق تولید بنگاه های اقتصادی هست که با اصلاح قانون بانکداری و نظارت محکم و قوی دستگاه های ناظر می توان شاهد شکوفایی اقتصادی در کشور شد.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : بانکداری

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان