به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، سردار فدوی امروز در بیست و پنجمین همایش ارگان های دریایی اظهار داشت: ضرورت دارد اعمال حاکمیت ها بسیار کامل و جامع باشد، خصوصا در آب های بین المللی ما این موضوع را از جایگاه خود کاملا دنبال می کنیم.

وی با انتقاد از عدم رعایت مسائل زیست محیطی از سوی کشتی های دنیا در آبهای خلیج فارس و دریای عمان گفت: امروز اگر با هلیکوپتر یا هواپیما بر فراز آبهای خلیج فارس و دریای عمان حرکت کنیم متوجه می شوید که هیچ کشتی خود را ملزم به مسائل زیست محیطی نمی داند و از سوی کشتی ها لکه های آلاینده ایجاد شده است و اصلا کسی به کسی نیست.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: متاسفانه ما فقط راجع به توسعهدریامحور صحبت می کنیم، فقط ادعای حمایت از بخش خصوصی داریم اما در عمل حمایت چندانی از بخش خصوصی انجام نمی شود.

سردار فدوی افزود: چندی پیش بود که همه اعضای دولت غیر از رئیس جمهور برای راه اندازی گردشگری دریایی در کیش جمع شدند تا بخش خصوصی این پروژه را توسعه دهد اما با یک تغییر مدیریت در سازمان منطقه آزاد کیش، حمایت ها به فراموشی سپرده شد و بخش خصوصی به خاک سیاه نشست.

وی با تاکید بر اینکه توسعه دریا محور نباید با تغییر مسئولان عوض شود، گفت: با تغییر یک مدیرعامل بخش خصوصی بیچاره می شود و این منطقی نیست، چرا انتظار داریم در این شرایط بخش خصوصی در توسعه دریامحور حضور یابد.

سردار فدوی با تاکید بر اینکه ما در خلیج فارس و دریای عمان اعمال حاکمیت کرده ایم گفت: براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی، کشتی های مربوط به امریکا و کشورهای تحت امر آمریکا برای عبور از خلیج فارس فقط از آبراهه ای که ما برای آنها تعیین کرده ایم تردد می کنند و اجازه ذره ای مخالفت ندارند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: طبق کنوانسیون های بین المللی کشورهای خارجی باید رعایت قانون عبور بی ضرر داشته باشند که رعایت نمی کنند و کشتی های کشورهایی که ما تعیین کرده ایم باید از آبراهه ای که مشخص کرده ایم عبور کنیم در حالی که طبق روال بین المللی این کارها برعهده سازمان بنادر و دریانوردی است و انتظار داریم طبق ابلاغیه ای که 5 روز پیش برای مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی امضا کردم در این حوزه سازمان بنادر پای کار بیاید.

وی افزود: در داخل نیز باید اعمال حاکمیت کامل دنبال شود، چندی پیش ما کشتی هندی که مخازن آب تعادل خود را نزدیک لاوان تخلیه کرده بود توقیف کردیم اما سریع رها کردند در حالی که کشتی ایرانی دو سال به خاطر موضوع باطل تحریم ها در توقیف همین کشور هند بود.

سردار فدوی افزود: از طرف هوا و دریا هرگونه تخلف در حوزه محیط زیست که از سوی کشتی ها رخ دهد را رصد می کنیم و قابلیت مستندسازی نیز داریم، اما اعمال قانون در این حوزه برعهده سازمان بنادر و دریانوردی است. اگر حکم صادر شود ما با قدرت آن را اجرا می کنیم.

وی به توقیف کشتی مرسک توسط نیروی دریایی سپاه در یکی دو سال گذشته اشاره کردو گفت: در حالی که دو ناو آمریکایی و هواپیمای آمریکایی مواظب این کشتی بودند از آنها خواستیم که دخالت نکنند و کشتی را توقیف کردیم؛ بنابراین ضرورت دارد اعمال حاکمیت با قدرت انجام شود.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: متاسفانه هر زمان که در خلیج فارس و دریای عمان تردید کنید متوجه می شوید که کشتی ها خود را ملزم به رعایت مسائل زیست محیطی نمی دانند و نزدیک بندر آب تعادل خود را تخلیه می کنند.

وی گفت: هلیکوپترهای ما آماده است در مسیری چند ساعته تخلف ها را مشخص کند و به شما نشان دهد.

سردار فدوی به برخی تفاسیر سلیقه ای از قانون اشاره کرد و گفت: متاسفانه عده ای به خاطر منافع شخصی، منافع کلان کشور را قربانی می کنند و این از مصیبت های کشور است. بسیاری از طرح های کلان کشور به همین دلیل دچار خدشه شده است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: همه دولت ها متفق القول مدعی حمایت از توسعه دریامحور هستند اما در عمل کار چندانی اجرا نمی شود در حالی که دریا نقش اساسی در ادامه حیات کشورها دارد.

سردار فدوی افزود: بخش اعظم کشور ما از دریا یا ساحل دریا است و تجارت دریایی بخش اعظم تجارت های ما را شامل می شود.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان