به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، حجت الاسلام جواد فاطمی نسب، امام جمعه سرپل ذهاب که از ابتدای وقوع زلزله 7.3 ریشتری جان چندین نفر را نجات داده است، با گذشت چند ماه در چادر زندگی کرده و به دور از تبلیغات و فضاسازی رسانه ای به دنبال خدمت کردن به مردم است. خبرنگار فارس در سرپل ذهاب پس از اصرار فراوان موفق شد در این مورد با وی به گفت و گو بپردازد که مشروح آن در ذیل می آید.

فارس: چرا پس از وقوع زلزله در چادر اسکان پیدا کردید؟

فاطمی نسب: من یک طلبه هستم و نیامده ام ریاست کنم، بلکه به شهرستان سرپل ذهاب آمده ام که امضای امام زمان(عج) را بگیرم و خدمت کنم.

باید خاکی بود و همچون سایر مردم زندگی کرد. زلزله را فرصتی برای تهذیب نفس خود دانستم و احساس کردم می توانم به تهذیب نفس برسم و پیشنهادات متعددی از طرف افراد و مسؤولان مطرح شد که در یک مکان مناسب اسکان پیدا کنم ولی به این افراد پاسخ دادم که می خواهم همچون سایر مردم در چادر زندگی کنم تا شرایط مساوی با مردم داشته باشم.

امام جمعه شهر باید الگوی مناسبی برای مردم و جوانان باشد و به همین دلیل باید سرباز امام زمان(عج) بوده و رفتار و کردار صحیحی از من سر بزند.

فارس: زندگی در چادر چه نکته مثبتی دارد؟

فاطمی نسب: تا وقتی خودم در چادر زندگی نکنم نمی توانم رنج مردم را درک کنم و فصل سرما را در شرایطی همچون سایر مردم سپری کنم تا مردم همواره بدانند روحانیت از مردم جدا نیست و درد مردم را وقتی در چادر هستم خجالت نمی کشم بشنوم، چراکه شرایط آنان را درک می کنم.

فارس: چه سختی هایی را با زندگی در چادر متحمل شدید؟

فاطمی نسب: برخی روزها بارندگی موجب می شد آب به داخل چادر من نفوذ کند و پتوهای داخل چادر را خیس می کرد و همه را باید خشک می کردم و برخی روزها نیز با شرایط تشنگی و گرسنگی در چادر سپری می کرم، چراکه امکاناتی وجود نداشت و بوی نم پتوها شدید بود.

اعضای خانواده من به دلیل تجربه تلخ زلزله از وقوع زلزله ترس داشتند و تمام تلخی ها و سختی ها به خاطر هدفی که دارم شیرین می شد. دیدن درد مردم و مشکلاتشان بسیار سخت و رنج آور بود و برای کاستن از میزان ناراحتی زلزله زدگان در تقسیم اقلام کمکی مشارکت کردم.

قبل از وقوع زلزله پای من مورد عمل جراحی قرار گرفت که در سرمای هوا بسیار اذیت شدم و در وقوع زلزله وروزهای پس از آن مشکل حاد شد و خودم و اعضای خانواده ام چند روز سرماخوردگی داشتیم و مدام برای مداوا به پزشک مراجعه می کردیم.

فارس: چرا در کانکس ساکن نشدید؟

فاطمی نسب: علمای مازندران سه عدد کانکس برای من ارسال کردند که وقتی ایتام و نیازمندان مراجعه کردند، این کانکس ها را به آن ها دادم. خانواده من کنارم بودند و یکی از افرادی که هیچ اعتقادی به مباحث دینی، اعتقادی و ارزشی نداشت، به من گفت نمی گذارم کسی به شما کوچک ترین آزاری برساند.

یک خودروی گشت نیروی انتظامی برای تامین امنیت بنده اختصاص داده شده بود که با اصرار زیاد من برای گشت زنی به محله های دیگر رفت، چراکه نمی توانستم این موضوع را قبول کنم. در واقع باید کنار مردم و هم درد با سایر شهروندان باشیم و چندبار وسایل خویش همچون پتو و بخاری را به نیازمندان دادم که البته منتی ندارد و دنبال تمجید نیستم.

فارس: مردم برای ملاقات با شما کجا باید حضور پیدا می کردند؟

فاطمی نسب: چادر من در محل تخریب محل زندگیم دایر شد تا مردم برای مراجعه با سردرگمی مواجه نشوند و دفتر امام جمعه پناهگاه مردم است و مردم شبانه روز به چادر من مراجعه می کنند. من نیز به چادر مردم مراجعه می کنم و در جریان مشکلات و خواسته های آنان قرار می گیرم.

فارس: بازخورد حضور شما در بین مردم چه بوده است؟

فاطمی نسب: تعدادی از مردم ابتدا باور نمی کردند امام جمعه در چادر باشد و سپس از نزدیک و طی روزهای متوالی وضعیت را مشاهده کردند و امروز این موضوع اثرات مثبت روانی در شهر به دنبال داشته است، چراکه مردم وقتی متوجه شوند مسؤولان نیز همچون خودشان شرایط مشابهی دارند، تحمل سختی ها برایشان تحمل پذیر می شود.

از خدا خواستم معروفیت موجب محرومیت از لطف امام زمان(ج) نشود و باید اقدام ما لبخند مقام معظم رهبری را به دنبال داشته باشد و تا زمانی که هستم در خدمت به مردم وقت می گذارم.

فارس: شرایط منطقه در حال حاضر چطور است؟

فاطمی نسب: خدمات انجام گرفته را نباید نادیده گرفت و مردم ایران زلزله زدگان را تنها نگذاشتند و دولت هم خدماتی داشته ولی انتظار این است که قرص و محکم تر پای کار باشد و اگر کمک خیران نبود، دولت این بحران را به سادگی نمی توانست مدیریت کند و انتقاداتی نیز به وضعیت و نحوه مدیریت بحران دارم.

فصل گرما نزدیک است و احتمال شیوع بیماری وجود دارد و احتمال افزایش افسردگی و چالش بیشتر شدن نیازها نیز وجود دارد که تسهیلات در نظر گرفته شده برای بازسازی واحدهای مسکونی تخریب شده کافی نیست و باید متناسب باشد تا در بین شهروندان امید زنده شود، چراکه وضعیت امید به زندگی در بسیاری از شهروندان نامناسب است.

فارس: همان طور که گفتید میزان تسهیلات کافی نیست، در این زمینه چه نظری دارید؟

فاطمی نسب: از معاون اول رئیس جمهوری پرسیدم با 40 میلیون تومان تسهیلات می شود خانه ساخت؟ که یکی از مسؤولان دولتی پاسخ داد نه. مردم این منطقه پس از طی کردن دوران دفاع مقدس و مشکلات متعدد نباید الان با مشکلات بیشتری درگیر شوند و تسهیلات باید بیشتر و با سرعت بیشتری اعطا شود. مردم نباید درگیر بروکراسی اداری شوند و البته مردم نیز پای کار بیایند تا شرایط سامان یابد.

فارس: بسیاری از شهروندان برای بازسازی از سخت گیری شهرداری گلایه دارند، در این مورد چه باید کرد؟

فاطمی نسب: شهرداری سرپل ذهاب بنا بر گفته مدیران آن، 22 میلیارد تومان مقروض است و امکانات خوبی ندارد و برای اداره خویش با چالش مواجه است که پس از پیگیری که صورت گرفت و جلساتی که برگزار شد قرار است در برخی موضوعات و صدور مجوزها تجدیدنظر کند.

فارس: در چادری که زندگی می کنید چه امکاناتی دارید؟

فاطمی نسب: من در چادر تلویزیون، یخچال و امکانات این چنین نداشتم و با زیرسازی ناهموار برخی شب ها هنگام خوابیدن با سختی مواجه شدم و روزهای نخست بارش باران نیز نایلون روی چادر من نبود که داخل چادر من خیس شد.

فارس: وقایع پس زلزله را چگونه تفسیر می کنید؟

فاطمی نسب: زلزله هم دردآور بود و هم نکات مثبتی داشت و ناکامی مردم موجب شکستن آدم می شود. شب نخست وقوع زلزله برای مردم سرپل ذهاب هرگز فراموش نمی شود.

پیام و حضور مقام معظم رهبری، شهر را زنده کرد و مردم بسیار روحیه گرفتند. بسیج طلاب و روحانیان حوزه علمیه فعالیت، خدمات رسانی، کمک رسانی و حضور مناسبی در بین مردم داشتند و صحنه های زیبایی خلق شد. نیروهای انقلابی توانستند تهدید زلزله را به فرصت تبدیل کرده و مرز قومیتی امروز وجود ندارد و این نقشه دشمنان را خنثی کرد. امروز برای مردم مسجل شده نظام تفاوتی بین مردم نمی گذارد و سم پاشی دشمنان برای از بین بردن اتحاد مردم خنثی شد.

یکی از علمای اهل سنت می گفت روحانیان شیعه به ما خدمت می کنند و این جای تقدیر دارد و برخی جوانان به من مراجعه کردند و گفتند وقتی روحانیان و حزب اللهی ها صادقانه به ما خدمت کردند، متوجه شدیم در مواردی قضاوت اشتباه کردیم که گمان کردیم این افراد از ما فاصله دارند.

شب ها بدون همراه برای مشاهده خدمت رسانی به نقاط مختلف مراجعه کردم.

فارس: آیا در زلزله اخیر کسی را از دست دادید؟

فاطمی نسب: در زلزله اخیر یکی از دوستان مداح خویش را از دست دادم که چند روز قبل از آن در یک مراسم با هم بودیم و خبر فوتش دردناک بود و تمام این وقایع امتحان الهی است.

فارس: سخن پایانی؟

فاطمی نسب: اگر به دنبال جلب رضایت خدا و امضای حضرت ولی عصر(عج) هستیم، در این شرایط با خدمت به مردم به دست می آید و باید برای کمک رسانی به مردم تلاش کنیم.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان