به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر،وزارت علوم در دولت یازدهم و دوازدهم شاید خاص ترین شرایط طول دوران این وزارتخانه را داشت، در دولت یازدهم پس از گذشت بیش از یکسال از فعالیت دولت، وزارت علوم به سر و سامان نرسیده بود و بعد از انتخاب دو سرپرست و یک وزیر که استیضاح شد، همچنان این بدون وزیر اداره می شد تا محمد فرهادی بر کرسی عالی این وزارتخانه نشست.

در دولت دوازدهم نیز رئیس جمهور در لیست کابینه خود جای وزیر علوم را خالی گذاشت و این وزارتخانه در چند ماه نخست دولت دوازدهم با سرپرست اداره شد تا اینکه منصور غلامی به سمت وزیر علوم منصوب شد.

غلامی از سال 1359 تا 1360 عضو جهاد سازندگی همدان و مسئول اردوگاه روستایی بود و از سال 1360 تا 1362 سرپرستی دانشکده کشاورزی شهرکرد وابسته به دانشگاه اصفهان و عضو جهاد دانشگاهی اصفهان را برعهده داشت، وی همچنین در سال 1364 مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته علوم باغبانی از دانشگاه تربیت مدرس اخذ کرد و در همان سال تا سال 1367 ریاست دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا را عهده دار بود.

غلامی پس از آن به مدت دو سال معاونت اداری و مالی دانشگاه بوعلی سینا را بر عهده داشت و بعد از آن مجدداً به مدت یک سال رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا شد. او در سال 1370 برای تحصیل در مقطع دکتری به دانشگاه آدلاید استرالیا رفت و در سال 1374 در مقطع دکتری رشته علوم باغبانی از این دانشگاه فارغ التحصیل شد و به ایران بازگشت.

غلامی پس از بازگشت به ایران مجدداً به مدت یک سال معاون اداری و مالی دانشگاه بوعلی سینا شد و پس از آن ریاست آن دانشگاه را عهده دار بود و حالا او وزیر علوم دولت دوازدهم است.

غلامی از ابتدای حضورش در کرسی عالی وزارتخانه دانشگاهیان بر کیفی سازی آموزش عالی و همدلی و همیاری تمام بخش ها برای دستیابی به اهداف کلان ملی تأکید کرد.

وی که تنها چهارماه از سال 96 را در پست عالی وزارت علوم حضور داشته است در گفت وگوی پایان سال با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس از برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت برای آینده آموزش عالی کشور سخن گفت.

فارس: سال 96 که روزهای پایانی آن را می گذرانیم عنوان «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» را داشت، وزارت علوم برای تحقق این 3 امر چه فعالیتی داشته و چه برنامه ریزی هایی دارد؟

*  2.9 درصد از سهم مقالات پراستناد دنیا را داریم

غلامی: ما در حال حاضر از نظر رشد علمی در منطقه، اول و در دنیا شانزدهم هستیم، با داشتن یک درصد جمعیت جهان 1.9 درصد سهم از مقالات نمایه شده و 2.9 درصد سهم از مقالات پراستناد داریم.

بیش از 42 پارک علم و فناوری و 190 مرکز رشد داریم و برای 30 هزار نفر ایجاد اشتغال داشتیم به طوری که صادرات محصولات فناورانه در سال پیش رو از 230 میلیون دلار فراتر خواهد رفت.

* در زمینه اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی برنامه ریزی داریم

در زمینه اقتصاد مقاومتی نیز چند طرح را ارائه دادیم که یکی از این طرح ها مربوط به ارتقای دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی در تراز بین المللی است.

این طرح پروژه ای ملی ـ بین المللی است که در این طرح انتخاب 16 دانشگاه و 9 پژوهشگاه در مرحله نخست ارتقای 10 دانشگاه و پژوهشگاه به تراز جهانی، بر اساس شاخص های اولیه صورت گرفته است.

در زمینه اشتغال نیز باید بگویم که ما وظیفه اشتغال نداریم ولی وظیفه ما این است که فارغ التحصیلان را توانمند کنیم تا بتوانند کارآفرین باشند و هم برای خودشان و هم برای دیگران ایجاد اشتغال کنند که در این زمینه برنامه هایی داریم و قرار است به طور جدی کار کنیم.

افرادی که کارآفرین شوند تعداد دیگری را هم به کار می گیرند.

کار دانشگاه بیشتر آموزش و پژوهش است که امیدواریم نتایج آن به اشتغال کمک کند.

* ساماندهی زیرنظام های آموزش عالی در راستای توسعه کیفی

فارس: شما حضور خود در کرسی عالی وزارت علوم را با برنامه ریزی درباره کیفی سازی آغاز کردید، کیفیت آموزش عالی تا چه حد مورد تأکید است؟

غلامی: برنامه ریزی برای آموزش عالی به صورت کلان در دستور کار است، تعداد زیادی دانشکده و موسسه در کشور داریم که باید در یک چارچوب نظام مند تا جایی که ظرفیت هایشان اجازه می دهد در راستای توسعه کیفی آموزش عالی به کار بگیریم.

* حضور مدیران فعلی دانشگاه آزاد، حجتی برای افزایش نظم در این دانشگاه است

فارس: وزارت علوم در سال های اخیر در زمینه توسعه کمی اختلافاتی با دانشگاه آزاد داشته است، آیا این مشکلات و اختلافات همچنان ادامه دارد؟

غلامی: دانشگاه آزاد یکی از دانشگاه های منظم و اصولی ما است، من با کسی تعارف ندارم، اگر با دانشگاه آزاد مشکلی داشتیم تعطیلشان می کردیم.

حضو ر مدیران فعلی در دانشگاه آزاد حجتی برای افزایش نظم است و فارغ از گرفتاری هایی که باید حل کنند حتما ما بخش خصوصی را براساس قانون اساسی باید حمایت کنیم و نباید تمام بار به گردن دولت باشد این قدر ندانستن سرمایه و مجموعه ای که در دانشگاه آزاد شکل گرفته کفران نعمت است ولی من دلم به مدیران دانشگاه آزاد قرص است.

* حذف کنکور نیازمند هماهنگی با آموزش و پرورش است

فارس: به تازگی بحث هایی نیز در رابطه با تغییر در آزمون های سراسری مانند کنکور و مسأله حذف آن مطرح می شود.

غلامی: کنکور دکتری تا دو سال آینده تغییری نخواهد کرد یعنی کنکور دکتری 97 تغییری نسبت به گذشته ندارد و بر اساس روال سابق برگزار می شود. ظرفیت دکتری به نسبت سال گذشته با اندکی کاهش روبرو است و ظرفیت های دانشگاه آزاد اسلامی نیز با هماهنگی وزارت علوم تنظیم شده است. این آزمون با توجه به میزان تقاضای بالایی که برای آن وجود دارد حذف نمی شود و در واقع داوطلبان با شرکت در این رقابت به نوعی دسته بندی می شوند. با توجه به سهمی که دانشگاه ها در نمره آزمون دارند ممکن است در آینده این سهم افزایش یابد اما تا یکی دو سال آینده تغییری نداریم.

درباره حذف کنکور نیز هم وزارت آموزش و پرورش و هم شورای سنجش و پذیرش و وزارت علوم اقداماتی را در این زمینه شروع کرده اند که برای به نتیجه رسیدن آن باید فرصتی از مجلس گرفته شود. اکنون 85 درصد داوطلبان با سوابق تحصیلی دانش آموزی پذیرفته می شوند اما برای رشته ها و دانشگاه هایی که بیشتر مورد توجه قرار می گیرند باید عدالتی برای جذب داوطلبان برقرار شود.

* تکمیل ظرفیت نداریم

فارس: پذیرش تکمیل ظرفیت به چه صورت است؟

غلامی: تمام زیرنظام ها باید به صورت یکسان پذیرش کنند و پذیرش به صورت سراسری انجام می شود که مهرماه و بهمن ماه پذیرش را انجام می دهند ولی تکمیل ظرفیت نداریم.

* حمایت وزارت علوم از مهارت آموزی

فارس: برای سال 97 چه برنامه ریزی دارید؟

غلامی: اولویت در سال 97 این است که با توکل به خدا برنامه های دانشگاه های مهارتی را به صورت جدی پیش ببریم که یکی از برنامه های اصلی ما حمایت از این دانشگاه ها است که وظیفه مهارت آموزی دارند.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان