به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر،بهزاد نبوی، فعال اصلاح طلب و از چهره های ستادی این جریان خاص سیاسی، اخیراً در مصاحبه خود با روزنامه اعتماد که تحت عنوان «اصلاح طلبی در مقابل براندازی» منتشر شد، نکاتی را درباره اغتشاشات دیماه ۹۶ مطرح کرده است که تأمل و تدقیق در آنها مفاهیم مهمی را آشکار می کند.

آنچه که در ادامه می خوانید، بخش هایی از اظهارات نبوی است:

احتمال تکرار ناآرامی های اخیر وجود دارد که قطعا به نفع کشور و ملت نیستبه همین دلیل در ناآرامی های اخیر، اصلاح طلبان و ده ها میلیون مردم معترض به وضع موجود، با معترضان همدردی کردند، اما همراهی نکردند.

_ همان روز اول که من را به زندان اوین می بردند، در بلوار بیست و چهار متری سعادت آباد که پرنده ای پر نمی زد، مشاهده کردم که سطل های زباله در حال سوختن بودند. معلوم بود که این کار معترضین نبود. کسانی این کارها را انجام می دادند تا به نام معترضین تمام کنند. بعد هم فهمیدیم که واقعا همین طور بوده است. چون هدف ضربه زدن به اصلاح طلبان بوده است، می خواستند همه اینها را به حساب اصلاح طلبان بگذارند. نکته دیگر اینکه تجربه ٨٨ برای ما مفید است. آدم دو بار از یک سوراخ گزیده نمی شود. تجربه ٨٨ مفید است اینکه آدم بداند می شود این بهره برداری ها و سوءاستفاده ها حتی از یک حرکت مسالمت آمیز اعتراضی انجام بشود.

_ مسلما این اعتراضات میلیونی نبوده و پراکنده و جمعا کمتر از ٢٠٠ هزار نفر بوده است، ولی آیا معترضین به وضع موجود همین تعداد هستند؟ من معتقدم که شاید تعداد آنان چند ده میلیون هستند.

_ کسانی که با اعتراضات همراهی نمی کنند، به چه دلیل همراهی نمی کنند، در حالی که خودشان هم معترض هستند؟ هر گروه هم به گوشه ای معترضند. حتی تندروهای طرفدار نظام که در مشهد ماجرا را شروع کردند، به دولت معترض بودند. چرا آمدن به خیابان را ادامه ندادند؟ چون متوجه شدند که ممکن است کسان دیگری از آن شرایط بهره برداری کنند. حامیان اصلاح طلبان هم متوجه شدند که نتیجه این کار به کجا منتهی خواهد شد. تصور می کنم اگر احساس می کردند که نتیجه بخش است، باید در اعتراضات شرکت می کردند.

مگر اینکه استعداد نظام به گونه ای باشد همین مردمی را که معترض بودند ولی با اعتراضات خیابانی همراهی نکردند به سمت همراهی بکشانند. یعنی همان گفته مرحوم بازرگان، که انقلاب ما دو رهبر داشت یکی امام و دیگری شاه بود. یعنی اگر نظام ما نقش نظام گذشته را ایفا کند که ان شاءالله چنین کاری نخواهد کرد، ممکن است با وجود تمام توصیه هایی که میانه رو ها و اصلاح طلبان می کنند، دوباره مردم به دنبال انقلاب بروند. البته مشخص نیست که آن حرکت فرجامی داشته باشد زیرا که امروز سال ٥٧ نیست.

_ اگر روحانی به هر دلیلی شکست بخورد، معلوم نیست که آلترناتیو او بتواند توفیقی به دست بیاورد و کشور، ملت، نظام و انقلاب از هر مشکلی مصون بمانند.[۱]

*تأکید اصلاح طلبان بر اینکه چند ده میلیون معترض در ایران وجود دارد که ممکن است هر لحظه دست به انقلاب بزنند! یکی از اصلی ترین نکاتی است که در اظهارات نبوی و البته کثیری از معاریف اصلاح طلب وجود دارد.

این انگاره از کجا آمده و پیش فرض های آن چیست!؟ آن هم در کشوری که هجدهمین اقتصاد جهان است، ضریب جینی آن از آمریکا و روسیه بهتر است و مثلا بیکاری هم در ایران یک بیکاری بحرانی نیست. [۲]

برخی محافل تحلیلی معتقدند اصلاح طلبان با تأکید بر این گزاره در حال بیان یک حقیقت نیستند بلکه در حال القای یک سیاه نمایی هستند تا ذهن عمومی جامعه حالتی اعتراضی به خود بگیرد.

مسئله دیگر اینست که چرا اصلاح طلبانی مثل نبوی، حجاریان، علوی تبار و تاجیک که جملگی به تئوریسین های اصلاحات معروفند در روزهای پس از اغتشاشات دیماه مؤکداً از این می گویند که این اعتراضات با حالتی تندتر تکرار خواهند شد!؟ از طرف دیگر چرا دائما در اشاره به این تکرار از لفظ «میلیون» استفاده می کنند!؟ [۳]

ماجرای همراهی و همدردی و اینکه اصلاح طلبان می گویند طرفدار براندازی نیستند نیز بخش دیگری از مواردیست که باید در آن یک تدقیق علمی و محتوایی اقناعی صورت بگیرد.

محافلی تحلیلی که از چند سال قبل، بروز اغتشاش و «فتنه اقتصادی»   –نظیر آنچه که در دیماه شاهد بودیم- را خبر داده بودند؛ معتقدند که بانی این حرکت اصلاح طلبان و سیاه نمایی های آنها از وضع موجود کشور بوده است.

این آنها بودند که روزگار از تأثیر شدید تحریم ها و اثر خردکننده آنها بر زندگی مردم حرف می زدند و به واقعیتی که می گفت اثر تحریم ها کمتر از ۳۰ درصد است؛ وقعی نمی گذاشتند اما امروزِ روز در سرمقاله روزنامه ایران از این می نویسند که «ترامپ در این مرحله بود که متوجه شد قادر نخواهد بود با زور بحران کره شمالی را ولو با تحریم هایی که در سازمان ملل به تصویب رساند، تحت فشار قرار دهد. زیرا کره شمالی کشوری نیست که تحریم ها بتواند تأثیر قابل توجهی روی آن داشته باشد. چرا که واردات و صادرات کره شمالی اندک است و بخشی از صادرات و واردات مهم نیز به صورت تهاتری با چین در جریان است.»[۴]

و این اصلاح طلبان بودند که بارها و بارها در اشاره به مشکلات عادی کشور، از بحران و ابرچالش حرف زدند و همان ها بودند که در اشاره به همین بحران های ذهنی، آدرس خیابان را هم به مردم دادند. [۵] و البته گویا هنوز هم دست از این اشاره برنداشته اند!

این اسناد و دلایل نشان می دهد که ماجرای انکار اصلاح طلبان و اینکه ابراز می کنند در اغتشاشات دیماه (و البته در اغتشاش بزرگ آینده) نقشی نداشته اند و از خشونت و براندازی دفاع نمی کنند؛ فی الواقع مصداق ضرب المثل قدیمی «با دست پس زدن و با پا پیش کشیدن» است!

از طرفی این چه انکاری است که دائم به تقدیس حرکت خیابانی بدون مجوز می پردازد و ایضا با اینکه خودش خوب می داند حرکت بدون مجوز مساوی با اغتشاش و خشونت خواهد بود اما مدام به تشویق آن می پردازد!؟ کما اینکه تظاهرات ۲۵ خرداد سال ۸۸ نیز اولا فرجامی تضمین شده مبنی بر مسالمت نداشت و ثانیا محرک جدی حرکات روزهای بعد اغتشاشگران شد.

ادعای مرزبندی با براندازان که در گفته های نبوی به چشم می خورد همچنین در حالیست که جریان چپ در انگیزه های اعتراض به عملکردهای مطلوب نظام اسلامی ادبیات مشترکی با «ترامپ» و با «فوکویاما» دارد و دائما بر وجود گرسنگی و فقر و فساد بیان برافکن و احتمال خیزش در ایران تأکید دارد!

این در حالیست که این سه مقوله در ایران اسلامی شیوع ندارند و ثانیا وجود آنها حتی در دولت امام معصوم نیز محتمل است.

*در گلوگاه اعتراض ظالمانه...

به نظر می رسد ستاد جریان سیاسی خاص در رؤیای شکل دادن به یک «اعتراض ظالمانه» بزرگ علیه نظام اسلامی است...

اعتراضی که مبنای آن نه بر خواسته های اقتصادی کم برخوردارها که بر پایه اوهام کسانی است که به هیچ وجه از قشر فقیر جامعه نیستند. [۶]

اینکه این افراد به اصطلاح معترض، چه زمانی بفهمند با اوهامی ساخته و پرداخته توسط برخی سیاسیون چپ، ردای اعتراض پوشیده اند و در حال ناشکری هستند، مسئله ای است که تعیین زمان آن منوط به عملکرد خواص کشور و تنویر بیش از این افکار عمومی در راستای واقعیت های روز کشور است.

***

۱_https://www.magiran.com/npview.asp?ID=۳۷۱۸۰۳۷

۲_ https://fna.ir/a۳۹۷uy

۳_ mshrgh.ir/۸۳۶۲۸۰

۴_ https://iran-newspaper.com/newspaper/item/۴۶۰۹۳۸

۵_ https://www.farsnews.com/newstext.php?nn=۱۳۹۳۱۱۲۷۰۰۱۶۰۴

۶_https://www.rouydad۲۴.ir/fa/print/۱۰۹۷۹۱

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان