به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، این شهرستان از جاذبه های توریستی متنوع و شگفت انگیزی از قبیل سواحل و جنگل های بسیار زیبا، رودخانه، تالاب، کوه، گونه های جانوری و گیاهی فراوان و آبشار تشکیل شده و حتی آثار تاریخی بی بدیل را می توان در این منطقه رؤیایی مشاهده کرد. لنگرود با آب وهوای فوق العاده، طبیعت بی نظیر و جاذبه های گردشگری خود سالانه میزبان تعداد زیادی گردشگر از سراسر کشور و حتی دنیاست. این شهرستان جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوان و زیبایی دارد که انسان با ورود به این منطقه تصور می کند به شهر جادویی قصه ها واردشده است.  


"پل خشتی" معروف ترین جای دیدنی و بنای تاریخی لنگرود است


"پل خشتی " معروف ترین جای دیدنی و بنای تاریخی لنگرود است که از جنس خشت و آجر بر روی رودخـانه لنگرود ساخته شده است، آب این رودخانه از آبراه های سفیدرود سرچشـمه می گیرد، این رود کاملاً از مرکز منطقه شهری لنگرود می گذرد. ساخت این پل مربوط به دوره ایلخانیان است و از آنجائی که در مرکز شهر و در جای منـاسبی قرار دارد هـنوز از اهـمیت رفت وآمدی خاصی برخوردار است و همـچنین به خـاطر جنس مواد به کاررفته و شکل خاص پل همیشه در نظر گردشگران و حتی بومی های منطقه، موردتوجه و اهمیت قرار داشته و دارد.


طول این پل بیشتر از 37 متر و عرض آن 4.5 متر و ارتفاع بلندترین نقطه پل از سطـح رودخانه 9.70 سانتیمتراست، این پل دو قسمت شهر" فشکالی محله " را به " راه پشته " دو تا از محله های بزرگ شهر لنگرود را به هم متصل می سازد. "خانه منجم باشی" از دیگر آثار تاریخی این شهرستان است که در اوایل دوره قاجاریه در فشکالی محله لنگرود، در شرق بازار شهر ساخته شده است، سازندگان این بنا حاج آقا بزرگ منجم باشی، میرزا عبد الباقی و میرزا مهدی خان منجم باشی هستند. "خانه منجم باشی" که نمونه ای از هنر معمارى گیلان در دوره قاجاریه و یکی از آثار قدیمی و تاریخی شهرستان لنگرود به شمار می رود، در فهرست آثار ملى به ثبت رسیده است.


ورودی اصلی ساختمان بیرونی که به " مهتابی " مشهور است سر در ورودی هلالی شکل و حاوی گچ بری ساده است، طبقه فوقانی از یک سالن پذیرایی و سه اتاق تشکیل شده است، جلوی اتاق ها ایوانی به عرض یک متر و طول 10 متر وجود دارد که چهارستون چوبی سقف آن را سر پا داشته اند، بام بنا به شیوه سنتی گیلان واشن ریزی شده و چوب یا سفال پوش است، لبه به شیوه سربندی سه پوش و چکش برگردان ساخته شده است. "باغ معروف منجم باشی" که از آثار دیدنی لنگرود است در روستای دیوشل قرار دارد و هرساله مقصد گردشگری بسیاری از مسافران است.  


معماری "پل خشتی نالکیاشر" بی نظیر و زیباست


"پل خشتی نالکیاشر" یکی از آثار باستانی، قدیمی و دیدنی در این شهرستان است که قدمت آن به دوره صفویه می رسد، این پل خشتی که در مسیر روستای لیالستان از روستاهای لاهیجان به نالکیاشر می باشد، به روش جالب، زیبا و دیدنی ساخته شده است. "مجموعه خانه های دریا بیگی" در محله راه پشته در غرب رودخانه لنگرود قرار دارند و در اوایل دوره قاجاریه ساخته شده اند، این مجموعه دارای بناهای اندرونی، بیرونی و محل ویژه خدمتکاران است.


بناها دوطبقه و هر اشکوب، ایوانی سرتاسری دارد، از تزئینات این بناها گچ بری های زیبا، طاقچه های مطبخ با طاق جناقی، نقوش روی چوب در دامنه بام و درهاست، اروسی های این مجموعه از نفاست زیادی برخوردارند. "بقعه ملاط" در روستای ملاط در جنوب شرقی لنگرود قرار دارد و مدفن 13 تن از سادات کیایی است، بنای بقعه چهارگوش با ایوان های در اطراف است، در حاشیه ایوان ها ستون های چوبی قرار دارد و نقوش مذهبی دیوارهای آن از بهترین نمونه نگاره های دیواری شرق گیلان است، بام بنا سفال پوش و مقابر داخلی به شکل ساده در کنار هم قرار دارند، این بقعه در دوره قاجاریه و معاصر مرمت شده است.


همچنین شهرستان لنگرود دارای جاذبه های طبیعی فراوانی از قبیل تالاب بین المللی کیاکلایه، پارک فجر، ساحل چمخاله، منطقه لیلا کوه، پارک جنگلی خرما، پارک جنگلی بلوردکان، پارک جنگلی مریدان، استخر ملاط و غار لیلرود است. "تالاب بین المللی کیاکلایه" که یکی از غنی ترین تالاب های گیلان ازلحاظ تنوع گونه های گیاهی و جانوری است، در جذب گردشگر نقش بی بدیلی دارد ازاین رو باید زیرساخت های گردشگری در پیرامون آن ایجاد شود. "ساحل چمخاله" یکی از سواحل جذاب در کناره دریای کاسپین است که می تواند مقصد مناسبی برای بسیاری از مسافران باشد، چمخاله با داشتن سواحلی آرام و زیبا و همچنین امکانات رفاهی مناسب برای هر مسافر و گردشگری خاطره انگیز است. بدون شک جاذبه های گردشگری بی نظیری در دل شهرستان لنگرود نهفته است که گردشگران با دیدن جلوه های تاریخی و طبیعی حتی برای یک بار، مشتری همیشگی زیبایی های الهی این شهرستان خواهند شد. لنگرود تصویری از جاذبه های بی بدیل گردشگری است که در هر فصل از زیبایی های خاصی برخوردار است به طوری که انسان نمی تواند این همه مواهب الهی را توصیف و بیان کند. این شهرستان ظرفیت های بسیار بالا در مناطق و گردشگاه های طبیعی اعم از جنگل، کوه و دریا و آب وهوای منحصربه فرد برای جذب گردشگر برخوردار است که باید از این فرصت ها به بهترین شکل بهره گیری شود. لنگرود بین آبی خزر و استواری لیلا کوه، مجنون وار نشسته است و خونگرمی شالیزارهایش با خونسردی باغ های چایش به هم آمیخته و دیدن چهره مهربان و همیشه بهاری مردمانش  با آن نگاه های روشنشان آرزوی تمام کسانی است که یک بار نان و نمکی از سفره اخلاصشان خورده باشند.  


لنگرود شهر ابریشم، شعر و برنج


لنگرود شهر ابریشم و شعر و رنج است، پروانه ها بر تبسم گل هایش پیله می کنند و شعور، در مقابل شعرش به زانو درمی آید و " برنج" آینه رنج سالیان طولانیِ لبخند پینه بر دستانشان است.


شکوفایی توریسم لنگرود با رویکرد ملی تحقق می یابد


تنوع در انتخاب مقصد سفر آن هم از نوع سفرهای نوروزی همواره با خاطره ای ماندگار و دلپذیر همراه است به گونه ای که بازدید از جاذبه های ناشناخته و غیرمعمول، رضایتمندی از سفر را دوچندان می کند. لنگرود از جاذبه های تاریخی، طبیعی، ساحلی، توریسم روستایی، کشاورزی و غیره که موردعلاقه بسیاری از گردشگران بوده برخوردار است. این شهرستان  با موقعیت جلگه ای در فاصله 60 کیلومتری شهر رشت واقع شده و نام آن 900 سال پیش در کتاب های تاریخی آمده است، بافت قومی مردم گیلک و به زبان گیلکی با گویش به پیش تکلم می کنند. کشاورزی در لنگرود همچون دیگر مناطق استان گیلان از رونق خوبی برخوردار است و از محصولات عمده آن می توان انواع برنج، چای، پرورش کرم ابریشم و صیفی جات را نام برد.


صید ماهی و بامبو بافی نیز از دیگر فعالیت های رایج شهرستان لنگرود است که گردشگران می توانند در طول سفر خود به منطقه با این جاذبه ها آشنا شوند. سواحل چمخاله و شلمانرود در شهرستان لنگرود با مناظر زیبا و کرانه های پوشیده از جنگل و همچنین آرامش طبیعی آن از بهترین نواحی توریستی گیلان است. آلاچیق ها و محوطه سازی جذاب در این سواحل فرصت مناسبی را برای توریست ها فراهم می کند که به دیدار دریا و چشم اندازهای طبیعی اطراف بروند. حضور در این سواحل و بازی با ماسه ها می تواند ساعاتی خوش و به یادماندنی را برای کودکان رقم زند.


منطقه لیلا کوه و ملاط لنگرود نیز از مناطق کوهستانی نزدیک شهر و افسونی از جلوه های طبیعت است. در منطقه ملاط، بقعه ای وجود دارد که بسیار قدیمی است و به دوازده امام معروف است که مدفن 12 سید از خاندان کیایی است. پارک فجر، بزرگ ترین پارک لنگرود با امکانات قایق سواری که در قسمتی از تالاب کیاکلایه در بلوار لنگرود به رودسر در داخل شهر قرارگرفته از دیگر جاذبه های گردشگری این شهر است. مسافران و گردشگران می توانند علاوه بر بازدید از جاذبه های توریستی و بی نظیر این شهرستان در جمعه بازار آن نیز حضور یابند تا ضمن خرید ارزان، صنایع دستی این شهر همچون گیوه، لباس های محلی، دست بافت های سنتی، منبت و صنایع مستظرفه چوبی را به همراه خود سوغات ببرند. تالاب بین المللی کیاکلایه، منطقه لیلا کوه، پارک جنگلی بلوردکان، پارک جنگلی خرما، منطقه ییلاقی هلو دشت نیز از دیگر جاذبه های گردشگری این شهر هستند که برای دیدن همه آن ها گردشگران بایستی برنامه ریزی مناسبی داشته باشند. لنگرود علاوه بر جاذبه های گردشگری دارای جاذبه های تاریخی است که از آن جمله می توان به پل خشتی آن اشاره کرد.  


منطقه لیلا کوه افسونی از جلوه های طبیعت


پل خشتی لنگرود ازجمله آثار تاریخی زیبای باقی مانده از دوران قاجار است که بر روی رودخانه لنگرود بر جای پل چوبی قدیمی ساخته شده و نزدیک میدان اصلی شهر قرار دارد که این قسمت شهر را به انزلی محله و راه پشته متصل می کند. شلمانرود و رودخانه لنگرود و شعبه های آن که به دریا می ریزند از اهمیت صیدگاهی زیادی برخوردار است. خانه های منجم باشی و دریا بیگی، قلعه دیزبن از دیگر جاذبه های تاریخی این شهر محسوب می شوند. نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: این شهرستان تمام ظرفیت ها برای تبدیل شدن به قطب گردشگری را دارد.


مهرداد لاهوتی افزود: باهمت مسئولان و مجموعه بخش خصوصی گام های خوبی در سال های اخیر در زمینه صنعت گردشگری در استان و شهرستان برداشته شده است. وی همچنین بر لزوم بسترسازی ها در زمینه صنعت گردشگری در لنگرود از سوی دولت تأکید کرد و اظهار داشت: این شهرستان ظرفیت های مطلوبی در زمینه فرهنگی و تاریخی برای جذب گردشگر برخوردار است.


لاهوتی گفت: همه این ظرفیت ها می تواند زمینه ساز توسعه پایدار در بخش  تاریخی، فرهنگی و گردشگری در لنگرود باشد.


نماینده مردم لنگرود د رمجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر فراهم کردن زمینه برای سرمایه گذاری بیشتر بخش خصوصی در حوزه گردشگری لنگرود عنوان کرد: سرمایه گذاران بخش خصوصی در این عرصه باید بیشتر موردحمایت قرار گیرند.


به هرحال توسعه گردشگری در این منطقه نیازمند برنامه ریزی و جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی است،  افزایش امکانات رفاهی در شهرستان لنگرود ازجمله مکان های اقامتی، رستوران، وسائل حمل ونقل، مراکز اطلاع رسانی و همچنین رفع مشکلات ترافیکی امری ضروری است.


انتهای پیام/


طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان