به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، محمدصادق حسنی شامگاه جمعه در گفت وگو با خبرگزاری فارس در رشت با اشاره به قیمت برنج و مقرون به صرفه نبودن آن در بازار اظهار کرد: حداقل هزینه تولید یک کیلو برنج در حال حاضر در استان به 9هزار تومان می رسد درحالی که فروش آن نیز حدوداً همان مقدار بوده و مقرون به صرفه نیست.

وی بابیان اینکه کشاورز با تمام سازوکارهای خود مشغول تولید می شود اما به محصولش توجهی نمی شود افزود: در مزارع کشاورزی کودک پنج ساله هم مشغول به کار می شود و در آخر سال زراعی برنج کار ما با بدهکارانی مواجهه می شود که حاضر هست محصولش را به قیمت هشت و هزار و 500 تومان بفروشد و این یک بحران است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به قاچاق و واردات برنج در کشور بیان کرد: کشورهای خارجی خیلی راحت برنج در اختیار ایرانیان قرار می دهند درحالی که از کوچک ترین محصول دریغ می کند و این نشان می دهد دشمن امنیت غذایی را ما را هدف قرار داده است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی افزود: دشمن در بسیاری از اقلام و کالاها ایران را تحریم کرده اما هیچ گاه از ورود برنج به کشور تاکنون ممانعت نکرده است.

حسنی با اشاره به اینکه دشمن در تلاش است تا کشاورزی را نابود کند تصریح کرد: دسیسه های دشمن نشان می دهد در حال حاضر در تلاش هستند تا برنج داخلی را نابود کنند و در مواقعی که تولید برنج در کشور به حداقل رسید برنجی باقیمت 500 هزار تومان به مردم بفروشند.

وی بابیان اینکه شرکت های تعاونی روستایی باید برنج را باقیمت مناسب از کشاورز بخرند گفت: شرکت های تعاونی روستایی اعتماد به صد گرم نمونه برنج کشاورز ندارند و موقع خرید حاضر هستند تا تمام گونه های برنج به محل خرید تضمینی آورده شود و این در حالی هست که در بسیاری از مواقع برنج کشاورز را باقیمت نیز نمی خرند.

نماینده مردم رشت در مجلس افزود: موقع خرید تضمینی برنج در شهریورماه است درحالی که هیچ کشاورزی در بهمن و یا دی ماه برنجی در دست ندارد تا به مراکز خرید تضمینی بفروشد و این مورد بارها به معاون وزیر تذکر داده شده است.

حسنی بابیان اینکه دولت از هر نظر در تلاش است تا کشاورزی را نابود کند اظهار کرد: در گیلان هر کشاورزی به صورت متوسط 0.7 دهم هکتار زمین زراعی دارد که متوسط درآمد آن بسیار کم است.

وی بابیان اینکه استاندارد جهانی تولید شلتوک شش تن است گفت: در حال حاضر کشاورزان ما به طور متوسط 4 تن شلتوک تولید می کنند که رساندن آن به متوسط جهانی بسیار راحت و قابل وصول است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر اینکه به راحتی می توان در برنج خودکفا شد افزود: من می توانم با تغییرات بسیار ناچیز در مقدار کود و سایر نهاده ها برنج را با مدیریت صحیح خودکفا کنم.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان