دغدغه های دوران پساتلگرام

۱۳۹۷/۰۱/۱۵ ۰۹:۵۸ چاپ کد خبر: 94987
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، در ایام نوروز سال 97 بود که اخبار ضد و نقیضی در ارتباط با فیلتر پیام رسان تلگرام در رسانه ها مطرح شد. موضوعی که بعد از گذشت مدتی با واکنش برخی مسئولان همراه بود و درنهایت علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی طی خبری اعلام کرد که: «این تصمیمی است که در بالاترین سطح اتخاذ شده و تلگرام جای خود را به یک سامانه مشابه ملی خواهد داد.» این موضوع به سرعت در فضای رسانه ای توجهات بسیاری را به خود اختصاص داد و واکنش های مختلفی را برانگیخت. واکنش هایی که می توان آنها را در دو نحله تحلیلی تقسیم بندی و بررسی کرد. نگرانی های واقعی و نگرانی های کاذب.  نگرانی های واقعی پیام رسان تلگرام که بعد از ضعف و عدم سرویس دهی مناسب سایر نرم افزارهای مشابه به سرعت جایگزین آنها شد از ملزومات زندگی روزمره بسیاری از مردم کشور است. پیام رسانی که از عادی ترین امکان یعنی رد و بدل شدن پیام های نوشتاری و ارسال تصاویر تا امکانات پیشرفته تر ازجمله تماس های صوتی با کیفیت و ارسال فیلم و... با سرعت و رابط کاربری مناسب در اختیار طیف های مختلفی از مردم قرار می دهد و نیازهای مختلفی را از آنها برطرف می کند. حالا تصور کنید چنین قابلیت و ابزار دستی به یکباره از مدار دسترسی خارج شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ قطعا بسیاری از کاربران از این اتفاق خوشحال نخواهند شد و تکرر رجوع به پیام رسانی دیگر و هماهنگی با آن از حوصله خارج خواهد بود. به خصوص اینکه تلگرام طی چند سال و پس از به روزرسانی های گوناگون بازار کاربری خوبی برای خود به وجود آورده بود و کاربران هم از آن رضایت داشتند. از طرف دیگر همه چیز به این جا ختم نمی شود، این فضای مناسب در کنار سرعت و کارایی بالا باعث رشد کسب وکار و درآمدزایی از این فضا و وابستگی اقتصادی بسیاری از مردم به آن شد و وداع با آن نمی تواند برای این طبقات و گروه های مردم به همین سادگی باشد. به گفته سیدمرتضی موسویان، رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد به رسانه ها، در آمار رسمی این سازمان 19 هزار کانال شامددار به ثبت رسیده که از این تعداد 9 هزار کانال مرتبط با فروش کالا یا خدمات بوده اند. این تنها کانال هایی است که به صورت رسمی به ثبت رسیده اند و تعداد این نوع مشاغل قطعا بسیار بیشتر از این خواهد بود. اینها همه یعنی اینکه نگرانی های عمومی از خروج تلگرام از دسترس عمومی هزینه زا خواهد بود و التهابات به حقی را در فضای عمومی و اجتماعی ایجاد خواهد کرد.  نگرانی های کاذب در برابر نگرانی های به حق عمومی، موضوعات و مصادیق دیگری مطرح می شود که اذهان را از پرداخت مردمی و خواست های اجتماعی به سمت سوءبرداشت های سیاسی و مغرضانه سوق می دهد. به هرحال در هیچ دولت و حکومتی بهره برداری از امکانات تکنولوژیک و استفاده از این بستر مذموم نبوده و نیست اما رعایت برخی ملاحظات عرف و برآمده از شرایط خاص و ویژگی های مختلف آن حکومت و دولت است. بارها شنیده و دیده ایم که نهادهای نظارتی در برابر توهین های آشکار، اخبار بدون منبع و شایعات و این دست موضوعات واکنش خاصی نشان نداده اند و تهدیدی صورت نگرفته است، چراکه هدف استفاده مسالمت آمیز و بهره برداری صحیح از فضای تبادل اطلاعات بوده است اما برخی اتفاقات و سیاست های مغرضانه مدیران این شبکه باعث برخوردها و مواضع مسئولان کشور شده است. انتقادات و حرکت های اجتماعی و اعتراضات در محدوده قانونی همواره واکنش خاصی را در برنداشته است اما وقتی این اعتراضات با استفاده از این پیام رسان تبدیل به یک جریان سازی عظیم و تبدیل اعتراضات مدنی نرم به درگیری و ترغیب به اعتراضات سخت و خارج از قانون می شود و نتایج آسیب زای آن متوجه مردم می شود و توجهی هم به خواسته های دولت در جلوگیری از این شبکه سازی ها و شایعه سازی ها نمی شود راهی جز این پیش روی دولت ها نخواهد بود، فلذا اینکه بدون علت خاصی و برای تقابل با خواست مردمی و خرید حمایت برای پیام رسان های داخلی این امر صورت می گیرد استدلالی عوامانه است که از هیچ منطقی برخوردار نیست.  آینده سخت پیش روی پیام رسان های داخلی با این تفاسیر و بر فرض خروج تلگرام از دسترس عموم این بازار پیام رسان ها و نمونه های داخلی این نوع شبکه های داخلی است که با سرریز افراد خارج شده از فضای تلگرام داغ می شود. آنها هستند که باید موضوعات گوناگون و مولفه های گوناگونی را مدنظر قرار دهند و کاملا کارآمد و به روز در جهت فتح فضای عمومی کاربران گام بردارند. این که به صرف نبود یک پیام رسان قدرتمند حتما فضای عمومی یک پیام رسان ملی را انتخاب می کند تصور عبثی است و می تواند پاشنه آشیل شکست بازار داخلی در این مسیر باشد، فلذا باید تمام خواسته هایی که تلگرام و پیام رسان های قدرتمندی نظیر آن برای مخاطبان مرتفع می کردند را مدنظر قرار داده و آن را برطرف کنند. یکی دیگر از موضوعاتی هم که باید مدنظر قرار گیرد تقابل صحیح و تعریف دقیق و درست از واقعیت فعالیت شان است، جوسازی های رسانه ای در این زمینه به دروغ در حال القای این مساله هستند که این پیام رسان ها از سوی چندین نهاد و سازمان امنیتی و... رصد می شوند و اطلاعات و داده های شخصی و حریم خصوصی افراد مورد تعرض قرار می گیرد باعث ایجاد فضای بی اعتمادی به پیام رسان های ملی شده است که هم دولت و هم وزارتخانه و مقامات مربوطه و هم مدیران این شبکه ها باید این حداقل خواست و حق مردم، یعنی حفظ حریم شخصی و حقوق شهروندی را تضمین کنند و اطمینان دهند که کمترین تعرضی به اطلاعات شخصی افراد نمی شود. در نهایت همه اینها منوط به عزم جدی و فراهم کردن بستر مناسب و قابلیت رقابت و تقارب بین امکانات این پیام رسان ها با سایر نمونه های داخلی و خارجی است تا مخاطب ترغیب به انتخاب آگاهانه و موجه و استفاده سالم از آنها شود.
همرسانی کنید:
برچسب‎ها : خطوط قرمز

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان