به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، مجتبی مصطفوی امروز در گفت وگو با خبرنگار در شهرکرد در رابطه با مزایا و معایب پیام رسان های داخلی و خارجی، اظهار کرد: ایده آل آن است که در ابتدا تمام شرایط رقابت بین پیام رسان های داخلی و خارجی مساوی باشد، اما پیام رسان های داخلی در اولویت قرار بگیرند؛ چون زمانی که این اتفاق رخ داد، پیام رسان های داخلی تلاش می کنند تا امکانات، سرعت و امنیت خود را افزایش دهند؛ اما متأسفانه در دوره گذشته ما شاهد هیچ گونه حمایتی از پیام رسان های داخلی نبودیم.  

فضا را با شرایط یکسان برای پیام رسان های داخلی باز بگذاریم

وی با بیان اینکه باید در گذشته با یک مطالعات قوی، نیاز به یک پیام رسان قوی را احساس می کردیم، عنوان کرد: باید همانند پیام رسان های خارجی مانند تلگرام، فضا را برای پیام رسان های داخلی باز می گذاشتیم و اجازه می دادیم تا کاربران را به مرور به سمت خود جلب کنند و نواقص خود را برطرف کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: برای حمایت از پیام رسان های داخلی نیاز است تا شرایط یکسانی برای رقابت با پیام رسان های خارجی در نظر گرفته شود و امکاناتی از قبیل پهنای باند، پردازنده های قوی و حافظه مورد نیاز را در اختیار آن ها قرار دهیم تا توان رقابت با سایر پیام رسان های خارجی را داشته باشند.

 

وجود ظرفیت عظیم برنامه نویسان ماهر در کشور

مصطفوی با اشاره به اینکه برنامه نویسان قوی در حوزه اپلیکیشن در کشور وجود دارد، تشریح کرد: نیاز است دستگاه های دولتی زیرساخت های لازم را برای آن ها فراهم کنند و همچنین از اپلیکیشن های تولیدی در حوزه پیام رسان ها حمایت مالی نیز صورت بگیرد.

مدرس رشته امنیت پایگاه داده دانشگاه شهرکرد اضافه کرد: باید تیم های مطالعاتی یک نیازسنجی از کمبودها و ضعف های تلگرام انجام دهند و سپس با رفع این نواقص در پیام رسان های داخلی و افزودن نیازهای بومی مردم به آن، مردم را به استفاده از پیام رسان داخلی سوق دهند.

 

لزوم طراحی یک پیام رسان واحد برای استفاده عموم

مصطفوی در ادامه در رابطه با تعدد پیام رسان های داخلی، گفت: برنامه نویسان ماهر کشور در زمینه طراحی اپلیکیشن، یک نرم افزار جامع و واحدی را طراحی کنند که مزایای تمامی پیام رسان ها را داشته باشد و نقاط ضعف پیام رسان ها را نداشته باشد و تعدد پیام رسان ها باعث سردرگمی مخاطبان می شود و می طلبد به سمت یک پیام رسان واحد حرکت کنیم.

 

تلگرام هم اوایل کار ضعف امنیتی داشت/ پیام رسان داخلی برای هک شدن جایزه تعیین کرده است

وی با اشاره به اینکه ضعف های امنیتی و امکاناتی در تمامی پیام رسان های جدید یک امر کاملاً طبیعی است، بیان کرد: نرم افزار تلگرام نیز در ابتدا با نواقصی در بحث امنیت روبرو بود، اما به  مرور زمان این مشکلات رفع شد و باید بگویم که توسعه یک پیام رسان و برطرف شدن مشکلات آن نیازمند حمایت کاربران است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: یکی از پیام رسان های داخلی مدعی هک ناپذیری اطلاعات در اپلیکشن خود است و ما نباید این قابلیت ها و تجربیات را نادیده بگیریم که می طلبد تیم های قوی تشکیل و در این رابطه تبادل اطلاعات صورت بگیرد.

مصطفوی با تأکید بر اینکه مردم امروزه به دنبال پیام رسان های مردمی و کاربرپسند هستند، خاطرنشان کرد: اگر پیام رسان های داخلی امکانات پیام رسان های خارجی را نداشته باشند این یک ضعف به شمار می رود و پیام رسان های داخلی باید تلاش کنند تا با امکانات بومی، جذابیت آن ها را افزایش بدهند.

شیطنت مدیران کانال های تلگرامی بزرگ در زیر سؤال بردن امنیت پیام رسان های داخلی

وی در رابطه با بحث اعتماد مردم به پیام رسان های داخلی و موضوعاتی که در این رابطه در فضای مجازی مطرح می شود، عنوان کرد: مردم امروزه اخبار خود را از کانال های بزرگ تلگرامی دریافت می کنند و ادمین های کانال های بزرگ تلگرامی نیز به دنبال این هستند که فرصت و مخاطب خود را از دست ندهند، بنابراین سعی می کنند در قالب طنز و مصاحبه با افراد مختلف، امنیت پیام رسان های داخلی را زیر سوأل ببرند.

مدرس رشته امنیت پایگاه داده دانشگاه شهرکرد افزود: یک نوع تناقض در رابطه با اظهارات مردمی در خصوص امنیت پیام رسان های داخلی و خارجی وجود دارد و زمانی که صحبت از قرار گرفتن اطلاعات بر روی سرورهای خارجی صورت می گیرد، می گویند اطلاعات مهمی ندارند، اما همین موضوع در رابطه با سرورهای داخل کشور اهمیت پیدا می کند.

 

تاکنون اطلاعات محرمانه مردم در کشور مورد سوءاستفاده قرار نگرفته

مصطفوی با بیان اینکه تاکنون مشاهده نشده دولت و دستگاه های حکومتی از اطلاعات محرمانه مردم از جمله پیامک و تماس سوءاستفاده کنند، گفت: دولت به راحتی می تواند به اطلاعات شخصی افراد دست پیدا کند، اما تاکنون این کار را انجام نداده است و باید به این نکته توجه کرد که پیام رسان های داخلی نسبت به پیام رسان های خارجی قاعده مندی بیشتری دارند و باید گفت پیام رسان های خارجی تهدیدات بیشتری برای کاربران دارند.

وی ادامه داد: پیام رسان های داخلی می توانند با توزیع و کپی اطلاعات بر روی چند سرور امنیت خود را افزایش دهند، همچنین این موضوع می تواند باعث بالا رفتن سرعت پیام رسان ها شود و می توان تدابیری اندیشید که نهادهای نظارتی بر این سرورها نظارت کنند.

 

امکان فروش اطلاعات محرمانه مردم در پیام رسان های خارجی برای درآمدزایی

این استاد دانشگاه در پایان با اشاره به اینکه در فضای مجازی، افزایش مخاطب موجب درآمدزایی می شود، عنوان کرد: با روش های مختلفی از جمله تبلیغات و فروش اطلاعات می توان از فضای مجازی درآمدزایی کرد و فروش اطلاعات مخاطبان تلگرام به نهادهای امنیتی جهت درآمدزایی دور از ذهن نیست و باید در آینده بتوانیم برای امنیت بیشتر اطلاعات در تمامی زمینه های دیجیتالی از انحصار سایر کشورها خارج شویم و از لحاظ سخت افزار و نرم افزار به خودکفایی برسیم.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان