به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، غلامرضا خانکشی پور شامگاه سه شنبه در گفت وگو با خبرگزاری فارس در رشت با اشاره به افزایش نرخ ارز در چند روز گذشته اظهار کرد: خوب و یا بد بودن تأثیر افزایش و یا کاهش قیمت نرخ ارز قضاوتی کاملاً فنی و تخصصی است.

وی پیش قضاوت ها درباره ارزش دلار و تأثیر آن با افزایش و یا کاهش را غیرعلمی و تخصص دانست و افزود: واکاوی اثرات کاهش و یا افزایش نرخ ارز در کشور وابسته به وضعیت اقتصاد در کشور و رویدادهای پس ازآن است.

کارشناس و محقق اقتصادی با بیان اینکه کشورهای بزرگ و توسعه یافته در تلاش هستند تا ارزش پول ملی آن ها به صورت کنترل شده کاهش یابد گفت: در حال حاضر ارزش دلار در دنیا 10 درصد کاهش یافته و این کاهش عمدی و خودساخته است تا اقتصاد آمریکا رو به بهبود و توان رقابت با دنیا را داشته باشد.

خانکشی پور با تأکید بر اینکه آمریکا برای حفظ و ارزش دادن به پول خود از سلاح نیز استفاده می کند بیان کرد: اگر در حال حاضر کشور ژاپن بخواهد ارزش پول خود را کاهش دهد آمریکا وارد نبرد نظامی و تهدید و مانع از کاهش ارزش پول ژاپن خواهد شد.

پژوهشگر اقتصادی بابیان اینکه کاهش ارزش پول قدرت صادرات را افزایش و انگیزه واردات را کاهش می دهد خاطرنشان کرد: وقتی دلار در ایران افزایش پیدا می کند برای کارخانه های تولیدکننده و با توان صادرات خوشایند است چون مشکلاتشان با صادرات حل می شود.

وی مشکل کاهش ارزش پول در ایران را کاهش ناخواسته آن دانست و گفت: لجام گسیختگی و دخالت بیرون از اقتصاد با عواملی روحی، روانی و اعتراف به خواستگاه اجتماعی و یا به صورت عوامل مافیایی اقتصاد داخل را ضربه می زند.

محقق و کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به نیاز برخی از تولیدکنندگان برای واردات نهاده ها در کشور افزود: واردات نهاده ها نیاز به ارز خارجی دارد و چون ارز خارجی گران و ارزش پول ملی کاهش پیدا می کند، تولید نهایی گران می شود.

خانکشی پور با بیان اینکه اگر کشور منابع نداشته باشد، مخترعین نتوانند اختراع کنند و نبوغ اجازه ابداع به ما ندهد کشور با چالش مواجه می شود تصریح کرد: اگر تولیدکنندگان ما در قبل و پس از برجام نگاهشان به تولید نهاده های خارج از کشور باشد درحالی که نهاده های موردنیاز آن ها در داخل با کمترین ابداع و حمایت از نخبگان تهیه می شود، مشکل ارز در کشور حل نخواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه توجه به ظرفیت ها و نبوغ ابداعات داخل می تواند بازار ارز را به خوبی مدیریت کند افزود: ایران کشوری است که ماهواره به فضا پرتاب کرده و مطمئناً بی آبرویی در تولید خودرو با نبوغ و استعدادهای نهفته در کشور توسعه پیدا می کند و مانع از خروج ارز از کشور می شود.

محقق و پژوهشگر اقتصادی با تأکید بر اینکه رشد اقتصادی و توان رقابت با دنیا نیازمند تحلیل درست از ظرفیت ها و برنامه ریزی بلندمدت در اقتصاد است گفت: باید از ظرفیت ها در داخل کشور به خوبی استفاده شود و افزایش نرخ ارز در کشور زمانی بد می شود که مدیران ما توانایی استفاده از نبوغ و استعداد ایرانی را نداشته باشند.

خانکشی پور داشتن مدیران توانمند و کارا را موجب رشد و بالندگی همه جانبه کشور ازجمله اقتصاد دانست و بیان کرد: باید مدیران باور کنند که خودشان باید بر سر جایشان بنشینند و از نخبگان در اداره امور استفاده کنند نه اینکه خودشان نخبگی کنند و احساس نبوغ و تفکر خلاقیت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه نفوذ تنش های ناشی از نوسانات ارزی در داخل، عدم به کارگیری از نخبگان توسط مدیران است تصریح کرد: چون مدیران از نخبگان برای کنترل اقتصاد استفاده نمی کنند مشاهده می شود که حرف متخصصان و عامه مردم در تخصصی ترین مسائل یکی می شود آفتی بزرگ به وجود می آورد.

محقق اقتصادی بابیان اینکه می توان از نوسانات ارزی اقتصاد پویا و پررونقی را داشت گفت: اگر دولت ادعا می کند که نمی تواند از نوسانات ارزی در کشور استفاده کند و منکر آن می شود می تواند از سیاست های استفاده شده در دولت های گذشته و یا سیاست های فعلی آمریکا استفاده کند.

خانکشی پور فروش ارز 4200 تومانی از سوی دولت را مسکنی در بازار عرضه و تقاضای آن برشمرد و افزود: با توجه به اینکه ذخیره ارزی در کشور محرمانه نگه داشته می شود به عنوان یک دانش آموخته اقتصاد نمی توانم تحلیلی دقیق از سیاست دولت داشته باشم.

انتهای پیام/340

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : بازار ارز

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان