به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، مهرداد لاهوتی شامگاه جمعه در نشست خبری شبکه باران با بیان اینکه حمایت از کالای ایرانی مانند حلقه های به هم پیوسته است اظهار کرد: دولت، مجلس، مردم و تولیدکنندگان باید با یکدیگر همراهی کنند تا شعار سال 97 محقق شود.

 

وی با اشاره به اینکه دولت باید نگاه خود را به واردات کاهش دهد افزود: دولت باید آن دسته از کالاهایی که امکان تولید آن در کشور وجود دارد را وارد کشور نکند.


 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم باید تعصبی که نسبت به کالای ایرانی دارند را بیشتر کنند گفت: مردم باید به خرید کالای ایرانی تعصب داشته و از تولیدکننده ایرانی حمایت کنند.


 

لاهوتی با اشاره به اینکه تولیدکننده نیز باید برای مردم ارزش قائل شود تصریح کرد: تولیدکننده نباید فکر کند که ما بستر را فراهم کرده و مسیر را برای واردات کالای خارجی بستیم و او نیز هر چیزی که می خواهد و با هر کیفیتی تولید کند و مردم نیز مجبور به خریداری باشند.


 

وی با بیان اینکه اختیار وضع تعرفه ها در دست دولت است گفت: اکنون 60 درصد واردات ما 200 قلم کالا است و می توانیم حتی در تعرفه برخی از این کالاها ورود و شرایطی را فراهم کنیم که تولیدکننده قدرت رقابت با کالای مشابه را داشته باشد.


 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه مجلس باید از قانون گذاری خارج شود تصریح کرد: وقتی قوانین به اندازه کافی داریم مجلس باید به بعد نظارت ورود کند زیرا ما به اندازه کافی مخصوصاً در بحث حمایت از کالای داخل، قانون شفاف و روشن داریم و دولت حق واردات کالاهایی که امکان تولید آن در داخل کشور است را ندارد.


 

لاهوتی با اشاره به اینکه تمام تولیدکنندگان با 20 تا 30 درصد ظرفیت خودشان در حال کار هستند بیان کرد: 70 درصد ظرفیت تولیدکنندگان در کشور خالی است که این موضوع باید بررسی شود.


 

وی با اشاره به منفعت واردات محصولات خارجی برای کسانی که در دستگاه های دولتی نفوذ دارند گفت: در دستگاه های دولتی نیز عده ای هستند که منافع خود را بر منافع ملی کشور می فروشند.


 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اذعان به اینکه درگذشته در استان گیلان یک هزار تن نخ ابریشم تولید می کردیم افزود: آن موقع تعرفه واردات نخ ابریشم 200 درصد بود که اکنون به 15 درصد رسیده است.


 

لاهوتی با بیان اینکه اگر این نخ ابریشم در دست چینی ها بود این یک هزار تن را 10 هزار تن می کردند تصریح کرد: مجلس باید از بعد نظارت ورود و این مسائل را بررسی کند زیرا قاچاق کالا حدود 15 تا 20 میلیارد دلار بوده و تمامی کالاها نیز از بندرهای رسمی کشور وارد می شود.


 

وی با بیان اینکه باید سه حلقه تولیدکننده، مردم و دولت روی کیفیت کار کنند گفت: اگر مردم نگاه خود را روی کالای ایرانی داشته و دولت نیز نگاه خودش را به واردات کاهش دهد و مجلس نیز نظارت کند می توان تا پایان سال 80 میلیارد دلار واردات را به 50 میلیارد دلار کاهش داد.


انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان