به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، رشد معاملات مسکن در فصل پاییز و اوایل زمستان سال گذشته باعث شد تا قیمت مسکن در نقاط مختلف تهران افزایش را تجربه کند.

این رشد معاملات در حالی شکل گرفته بود که قیمت ها حدود چهار سال بدون تغییر باقی مانده بود،اما به یکباره روند افزایشی قیمت به حدی بود که باعث شد تا روند معاملات مسکن در اسفند ماه افت قابل توجهی پیدا کند.

البته انتقال سرمایه ها به بازار ارز و طلا نیز دلیل دیگری بر افت معاملات بود.در اسفندماه ۱۳۹۶ به دلیل رشد نرخ ارز سرمایه ها به بازارهای طلا و ارز منتقل شد که باعث افت ۳۰ تا ۳۵ درصدی معاملات مسکن نسبت به ماه قبل شد. میانگین خرید و فروش مسکن در اسفندماه نیز نسبت به متوسط سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۱۱.۳ درصد کاهش نشان می داد که به گفته فعالان مسکن و مشاوران املاک این افت در سال ۹۶ به طور مشخص به دو دلیل رشد قیمت مسکن و انتقال سرمایه ها به بازار ارز بود.

 

* رشد ۲۶ درصدی قیمت مسکن در تهران

این گزارش اضافه می کند: افت معاملات مسکن را می توان در گزارش مستند بانک مرکزی جستجو کرد، به طوریکه بانک مرکزی در گزارش خود اعلام کرد در اسفند ماه سال گذشته متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران 5.76 میلیون تومان بود که نسبت به اسفند 95 بالغ 26.1 درصد افزایش یافته است.

بر اساس اطلاعات معاملات انجام شده در دفاتر مشاور املاک در ۲۸ روز ابتدای فروردین ماه سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۳۳۵۳ مورد خرید و فروش مسکن در شهر تهران انجام شده که نسبت به همین زمان در سال گذشته حدود ۴۰ درصد افت کرده است. بررسی ها از علت سقوط آزاد معاملات به حباب قیمت مسکن، جهش نرخ ارز و کوچ سرمایه های غیرمصرفی از بازار مسکن به سمت بازار ارز مربوط می شود. پس از آن که قیمت مسکن در ماه های پایانی سال قبل دچار جهش شد و تا مرز ۴۱ درصد افزایش قیمت در برخی مناطق تهران پیش رفت، به تدریج از تعداد معاملات به دلیل رشد غافلگیرکننده قیمت ها کاسته شد.

در اسفندماه ۱۳۹۶ متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی شهر تهران حدود پنج میلیون و ۷۶۰ هزار تومان بوده که نسبت به بهمن ماه حدود ۴.۶ درصد و در مقایسه با اسفند سال ۱۳۹۵ تا ۲۶.۱ درصد گران شده است.

پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان معتقد است که قطعا رشد قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید می تواند دلیل اصلی افت معاملات مسکن باشد،اما از سوی دیگر رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز می گوید که رشد قیمت مسکن در حد نرخ تورم در سال جاری یک موضوع عادی و طبیعی و مناسبی می تواند باشد.

حامد مظاهریان معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی نیز سال گذشته به خبرنگار مسکن خبرگزاری فارس گفته بود که برای رشد قیمت مسکن در سال ۹۷ پیش بینی می شود در حد نرخ تورم و حتی دو درصد بیشتر از آن افزایش یابد.

متقاضیان و خریداران مسکن نیز معتقدند قیمت مسکن بالاتر از حد توان آنها افزایش یافته است و اگر اینگونه ادامه یابد قطعا رکود معاملات مجددا به بازار مسکن باز خواهد گشت.

از سوی دیگر سازندگان بر این باور هستند که تمام کالاهای مرتبط با بخش مسکن در سال گذشته و قطعا در سال جاری با رشد نرخ ارز افزایش یافته است، بنابراین چنانچه قیمت مسکن افزایش نیابد ساخت و عرضه مسکن نیز دچار مشکل و افت می شود و در نهایت در آینده باید شاهد عدم توازن میان عرضه و تقاضا و رشد سونامی قیمت مسکن باشیم.

کارشناسان مسکن بر این باور هستند که رشد ۱۵ درصدی قیمت مسکن هم برای متقاضیان و خریداران مسکن و هم برای سازندگان می تواند مناسب باشد.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : سمن زیست محیطی

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان