به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، تابستان سختی برای تأمین برق مورد نیاز روزهای پیک در پیش داریم. ظرفیت عملی تولید برق کشور از ابعاد گوناگون، جوابگوی نیاز مصرفی پیش بینی شده در روزهای پیک مصرف تابستان نیست.

تولید عملی نیروگاههای حرارتی با وجود ظرفیت اسمی حدوداً 63 هزار مگاواتی، در شرایط آمادگی کامل چیزی در حدود 44 هزار مگاوات است.

تولید عملی در بخش نیروگاههای برقآبی با وجود ظرفیت اسمی 11 هزار مگاواتی، امسال به خاطر کاهش شدید بارش ها و به تبع آن کاهش قابل توجه حجم روان آب ها و ورودی سدها، چیزی در حدود 5 هزار مگاوات پیش بینی می شود.

تولید در بخش اتمی حدود 1000 مگاوات (نزدیک به ظرفیت اسمی) و تولید در بخش های تولیدپراکنده و تجدیدپذیر چیزی در حدود 1400 مگاوات (در بهترین حالت) و حدود 400 مگاوات نیز در نیروگاههای کوچک دیزلی تولید خواهیم داشت.

در مجموع چیزی در حدود 51 هزار و 800 مگاوات تولید عملی برق در روزهای پیک سال جاری پیش بینی می شود، در حالی که پیش بینی رسیدن مصرف برق در زمان پیک 97 به بالای 58 هزار مگاوات را داریم.

می توان گفت در صورت تحقق تولید 51 هزار و 800 مگاواتی، نیاز به بیش از 6 هزار مگاوات پیک سایی و مدیریت مصرف داریم تا کشور دچار خاموشی نشود.

اما سؤال اصلی اینجاست که؛ آیا صنعت برق کشور خود را برای تولید حداکثری در سال 97 آماده کرده است و امکان تولید همان 51 هزار و 800 مگاوات وجود دارد؟ تحقق تولید عملی 44 هزار مگاواتی در واحدهای حرارتی به معنای آمادگی 100درصدی در این بخش و همچنین در مدار بهره برداری بودن تمامی ظرفیت شبکه انتقال و توزیع برق به بهترین نحو است.

به منظور استفاده 100درصدی از ظرفیت عملی واحدهای حرارتی، باید تعمیرات دوره ای این واحدها در زمان معین و به صورت کامل قبل از رسیدن به روزهای پیک انجام شود؛ اما بررسی های میدانی از وضعیت نیروگاههای حرارتی کشور از عقب ماندگی در برنامه تعمیرات دوره ای واحدهای مختلف حکایت دارد.

از سوی دیگر وضعیت بهسازی و آماده سازی شبکه انتقال و توزیع برای بهره برداری بهینه در روزهای پیک نیز نسبت به زمان اندکی که تا شروع روزهای گرم و پیک مصرف برق داریم مساعد نیست.

بررسی های بیشتر نشان می دهد که هیچ مشکل عملیاتی یا فنی برای آماده سازی ظرفیت های موجود واحدهای حرارتی و تجهیزات انتقال و توزیع برای پیک تابستان وجود ندارد و مسائل و مشکلات و همچنین عقب ماندگی ها از برنامه های مصوب به علت کمبود منابع مالی است.

به نظر می رسد مسئولان صنعت برق کشور، بر منابع درآمدی خود در نخستین ماه سال 97 برای تسریع در آماده سازی شرایط صنعت به منظور پوشش مناسب نیازهای پیک امسال حساب کرده بودند، اما موانعی برای رسیدن منابع مالی به صنعت برق ایجاد شده است.

آرش کردی مدیرعامل شرکت توانیر در خصوص مشکلات مالی صنعت برق در سال 97 گفت: امسال تابستان سختی را پیشِ رو داریم؛ چرا که نه تنها با افزایش مصرف مواجه هستیم بلکه با کمبود نقدینگی نیز باید دست و پنجه نرم کنیم.

کردی با اشاره به روش تعریف شده در بودجه سال جاری برای تخصیص منابع صنعت برق اظهارداشت: بر اساس قانون بودجه امسال، منابع صنعت برق ابتدا به حساب سازمان هدفمندی واریز خواهد شد و سپس به صنعت برق تخصیص خواهد یافت.

از همین گفته مدیرعامل شرکت توانیر، سرنخ بررسی ها را پیش گرفتیم و به ردپای سازمان برنامه و بودجه در مشکل مالی ایجادشده برای صنعت برق رسیدیم.

طبق شنیده ها و بررسی های غیررسمی، سازمان برنامه و بودجه به ریاست محمدباقر نوبخت، بدون اعلام قبلی به صنعت برق، 190 میلیارد تومان از بودجه این صنعت را برداشت کرده است که به نظر می رسد برداشت این رقم برای تأمین یارانه نقدی بوده است.

این نتیجه گیری از آنجا منطقی به نظر می رسد که در سالهای 94 و 95، ماهانه 183 میلیارد تومان از منابع مالی صنعت برق برای تأمین یارانه نقدی برداشت می شد که در میانه سال 95 به علت عقب ماندگی های توسعه ای برق تصمیم بر آن شد که دیگر از صنعت برق بابت یارانه نقدی پولی برداشت نشود. در طول سال 96 نیز معافیت صنعت برق از تأمین منابع مالی یارانه نقدی به صورت نصفه و نیمه ادامه داشت به طوری که در 9ماهه ابتدایی سال 96 این صنعت از تأمین منابع یارانه نقدی معاف بود اما طی سه ماه پایانی سال گذشته 1100 میلیارد تومان از منابع مالی صنعت برق برداشت شد که شنیده های غیررسمی حاکی است برداشت این مبلغ قرار نبود به منزله بازگشت صنعت برق به پروسه تأمین یارانه نقدی باشد چرا که گویا به متولیان این صنعت گفته شده بود که این رقم از محل دیگری جبران می شود.

تا اینکه دوباره در نخستین ماه سال 97، شاهد برداشت 190 میلیارد تومانی از حساب صنعت برق هستیم، منابع مالی ای که می بایست صرف تعمیرات دوره ای واحدهای حرارتی و بهسازی و تعمیرات دوره ای شبکه انتقال و توزیع می شد.

در صورت عدم تحقق این برنامه ها و ادامه عقب ماندگی آماده سازی بخش تولید و عرضه صنعت برق برای تابستان 97، برآورد 51 هزار و 800 مگاواتی تولید عملی برق در پیک تابستان نیز محقق نخواهد شد و به طور قطع کشور دچار خاموشی می شود.

انتهای پیام/*

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان