به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، عصر یکشنبه و در تماس تلفنی امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه با اشاره به اینکه ایران برای تحکیم  روابط با فرانسه اهمیت ویژه ای قائل است، گفت: با توجه به ظرفیت های بسیار خوب برای همکاری دو کشور در مسایل سیاسی ، فرهنگی ، اقتصادی  و همچنین مسایل مرتبط با منطقه ، مصمم هستیم روابط خود را با فرانسه در همه زمینه ها تقویت کنیم.

رئیس جمهور در این گفت وگو که بیش از یک ساعت به طول انجامید،  اظهارداشت: پایداری برجام موجب تحکیم امنیت و همکاری منطقه ای است. اساس روابط ما بر اعتماد است و برجام اولین پایه مهم برای اعتماد میان ایران و کشورهای غربی است.

روحانی با بیان اینکه مواضع آمریکایی ها علیه برجام صریحا ناقض توافق میان هفت کشور است ، گفت: ایران در روزهای اخیر تصمیمات بسیار مهمی در زمینه روابط بانکی ، ارز و دیگر مسایل اقتصادی اتخاذ کرده است و برای هر تصمیمی که آمریکا در دوازدهم ماه می(22 اردیبهشت) بگیرد ، اقدامات متنوعی را طراحی کرده ایم.

رئیس جمهور با بیان اینکه رفتار فعلی آمریکا، نقض برجام و ایجاد ترس و ابهام برای کشورهای مختلف و بنگاه های اقتصادی برای رابطه با ایران است، تاکید کرد: حتی اگر در 22 اردیبهشت( 12 می) آمریکا اعلام کند در برجام می ماند و شرایط دو سال گذشته را بخواهد ادامه دهد، برای ما قابل قبول نیست.

روحانی با تاکید بر اینکه آینده برجام بعد از 2025 را مقررات بین المللی تعیین می کند و ایران هیچ محدودیتی را فرای تعهداتش نمی پذیرد، گفت: برجام و هر موضوع دیگری به بهانه آن ، به هیچ وجه قابل مذاکره نیست.

 رئیس جمهور همچنین به موضوع همکاری های منطقه ای اشاره و اظهارداشت:ایران همانگونه که تاکنون نشان داده ، آماده گفت و گو در جهت تامین ثبات و امنیت منطقه ای بویژه مبارزه با تروریسم است.

رئیس جمهور فرانسه نیز در این تماس تلفنی با تاکید مجدد بر ضرورت گسترش همکاری های تهران – پاریس در همه عرصه های مورد علاقه اظهارداشت: اتحادیه اروپا و بویژه فرانسه کاملا از برجام دفاع کرده و ما صددرصد در برجام باقی می مانیم.

امانوئل مکرون پایبندی به برجام را باعث تقویت اعتماد سازی و ثبات امنیت در منطقه دانست و گفت: موضع مشخص فرانسه و اروپایی ها  باقی ماندن در چارچوب برجام است و از شما هم می خواهیم که در این توافق بمانید .

وی تاکید کرد: اتحادیه اروپا و فرانسه برجام را همان طور که هست قبول دارند.

رئیس جمهور فرانسه افزود: فرانسه پیوسته خواهان خاورمیانه ای با ثبات است و معتقد است که برجام مدل مهمی برای حل مشکلات این منطقه است و باید حفظ شده و همه طرفها به آن پایبند بمانند و این نکته مهمی بود که در کنگره آمریکا نیز صریحا آن را اعلام کردم.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان