به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر،مهرداد لاهوتی اظهار کرد: مدیریت آب در گیلان با محوریت استاندار که شخصاً ورود کرده، در حال انجام است و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولان نیز پای کار بوده و نقاط ضعف و قوت مدیریت می شود.
وی با بیان اینکه حدود 2 میلیارد و 800 مترمکعب آب برای مزارع استان گیلان نیاز است، خاطرنشان کرد: از این میزان، یک میلیاد و 800 مترمکعب آب متعلق به سد سفیدرود بوده که از ارتفاعات زنجان و کردستان است.
لاهوتی با یادآوری اینکه اکنون ذخایر آبی ما نسبت به سال گذشته کم شده، تصریح کرد: در زمان حاضر، حداقل بین 600 تا 700 میلیون مترمکعب کمتر از سال گذشته آب داریم که با این وضعیت، مدیریت بهینه آب در سال زراعی جاری بایستی مورد توجه قرار گیرد.
به گفته نماینده مردم شهرستان لنگرود در مجلس، طبیعی است که همین وضعیت را در آبخورهای سنتی نیز داریم که بایستی در این بخش هم اقدامات لازم برای احیاء این آبخورها انجام گیرد.
وی با تاکید بر لزوم احیاء مجدد آب بندان های گیلان با توجه به تغییر شرایط جوی اظهار کرد: این آب بندان ها، علاوه بر استفاده در مزارع کشاورزی، می توانند مکان های زیبایی برای بهره مندی مردم باشند.
لاهوتی خاطرنشان کرد: در توزیع و رهاسازی آب بایستی دقت های لازم انجام گیرد و هدررفت آب نیز مدیریت شود.
وی همکاری کشاورزان را نیز برای پشت سرگذاشتن سال زراعی موفق، دارای اهمیت دانست و تصریح کرد: کشاورزان بایستی با همکاری یکدیگر، در مصرف آب برای مزارع مراعات تا سال زراعی خوبی را سپری کنند.
نماینده مردم شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت شخم زمستانه بیان داشت: اگرچه عده ای از کشاورزان برای انجام شخم زمستانه همت کردند، اما انتظار این است که کشاورزان بیشتر از قبل، به این مهم توجه داشته باشند.
لاهوتی با بیان اینکه جهاد کشاورزی استان نیز بایستی قوی تر پای کار بیاید، اظهار کرد: دست اندرکاران این سازمان بایستی روستا به روستا می رفتند، با مردم صحبت می کردند و آموزش های لازم را به آنان در زمینه های مختلف از جمله حفر چاه می دادند.
نشاء عمومی برنج در مزارع استان گیلان آغاز شده است.
گیلان دارای 238 هزار هکتار شالیزار است که از این میزان، 180 هزار هکتار آن از طریق کانال های آبرسانی از آب سد سفیدرود آبیاری می شوند و بقیه نیز از آب بندان ها و رودخانه های داخلی استان استفاده می کنند.
آب گذاری کانال های آب رسانی مرکز ، شرق و غرب گیلان برای آبیاری شالیزارهای استان از طریق رهاسازی آب سد سفیدرود، از شنبه هشتم اردیبهشت ماه جاری آغاز شد.
برای انجام کشت برنج در استان گیلان ابتدا 2 مرحله شخم ( زمستانه و بهاره ) از ابتدای دی ماه در زمین های شالیزاری تا اواخر فروردین ماه انجام می شود. پس از انجام 2 مرحله شخم، عملیات خزانه گیری از فروردین ماه آغاز می شود و از پنجم تا هفتم اردیبهشت ماه به بعد نیز زمان انتقال نشاء برنج به زمین های آب تخت شده است. از این مرحله تا نیمه دوم تیرماه نیز زمان داشت برنج است و از این زمان تا نیمه شهریورماه ، کار برداشت محصول برنج انجام می شود.
استان گیلان دارای 238 هزار هکتار شالیزار است که هر سال از تبدیل یک میلیون و 200 هزار تن شلتوک برداشتی آنها ، حدود 750 تا 850 هزار تن برنج سفید به دست می آید.
انتهای پیام /
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان