به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، کاظم لطفی شامگاه شنبه در نشست خبری شبکه باران با بیان اینکه میزان ظرفیت مخزن سد سپیدرود یک میلیارد و 50 میلیون مترمکعب است اظهار کرد: سد سپیدرود در سال گذشته در ۲۵ فروردین به سرریز رسید و رهاسازی آب را شروع کردیم.

وی با اشاره به اینکه با وضعیتی که امسال داشتیم هشت اردیبهشت رهاسازی آب را انجام دادیم افزود: پشت سد 940 میلیون مترمکعب آب داشتیم که نسبت به نقطه سرریز 110 میلیون مترمکعب کاهش نسبت به سال گذشته داریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان تصریح کرد: میزان آب ورودی به حوزه و مخزن سد سپیدرود از سرشاخه های قزل اوزن و شاهرود نسبت به سال گذشته یک سوم است، اکنون میزان آب ورودی به سد تقریباً 60 مترمکعب در ثانیه است که سال گذشته 200 مترمکعب در ثانیه بود که این برای ما هشدار و زنگ خطر است.

لطفی با بیان اینکه در بحث آب گذاری باید کاملاً مدیریت کنیم که بتوانیم خودمان را به پنج مرداد برسانیم گفت: باید مدیریت آب در بحث کشاورزی، خدمات و آب شرب در اراضی جلگه ای داخل و خارج شبکه کاملاً علمی، فنی و مدیریت شده باشد.

وی با بیان اینکه مناطقی در استان که در بالادست قرار دارند و آبخور سد سپیدرود هستند خودشان را به تقویم کشت جلگه ای نزدیک کنند تصریح کرد: اراضی رستم آباد و رودبار که دیر کشت می کنند امسال اساساً نیز شخم زده اند در بحث کشت امسال توصیه می کنیم خودشان را به تقویم کشت جلگه ای نزدیک کنند تا بتوانیم از میزان آب رهاشده از سد کاملاً استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با اشاره به مناطقی که در زیر سد سپیدرود هستند افزود: میزان آبی که وارد این مزارع می شود از خود رودخانه خواهد بود و توصیه می کنم که تقویم کشتشان را زودتر شروع کنند که بتوانیم از آب رهاشده سد به این عزیزان برسانیم.

لطفی با بیان اینکه در فصل زراعی امسال نزدیک به 600 هزار مترمکعب کمبود آب نسبت به سال گذشته خواهیم داشت گفت: در ده روز اول اردیبهشت حدود 250 هزار مترمکعب صرفه جویی کردیم و 350 هزار مترمکعب دیگر را هم تا ده مردادماه باید به صورت مدیریت شده صرفه جویی کنیم.

وی با اشاره به شیوه صرف جویی در سال های گذشته تصریح کرد: صرفه جویی این طوری است که در سال های گذشته از ایستگاه های پمپاژ، آب زهکش ها و منابع آب زیرزمینی زمانی استفاده می کردیم تا آب سد سپیدرود کاهش پیدا می کرد و تمامی ایستگاه های پمپاژ در مدار هستند و هشت هزار هکتار آب بندان در سطح استان داریم که 90 درصد آبگیری شده است و پایه کار هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با بیان اینکه هم زمان با رهاسازی آب همه ایستگاه ها وارد مدار شدند گفت: یکی از پتانسیل های خوب ما در استان علاوه بر سد سپیدرود آب بندان های ما هستند که راندمان بسیار بالایی دارند و همچنین استفاده از زهکش ها است.

لطفی با اشاره به اینکه تمامی تدابیر اندیشیده شده و در حال انجام پروژه های زودبازده نیز هستیم افزود: مایکی از استان های موفق در بحث آبگیری سد بودیم زیرا 90 درصد ظرفیت سد سپیدرود آبگیری شده درحالی که خیلی از استان های دیگر به این عدد نتوانستند برسند و این نشان دهنده این است که پیش بینی ما در اول سال زراعی کاملاً منطقی و علمی بوده و عملکردمان نیز در بحث مدیریت آب استان بسیار خوب بود.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : کاظم لطفی

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان