به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت صبح امروز در نشست خبری صبح امروز با اصحاب رسانه اظهارداشت: دولت جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت شدید جنایات غزه و شهادت ۵۹ نفر و مجروحیت ۲۷۷۱ نفر و انتقال خلاف قانون سفارت آمریکا به قدس از مجامع بین الملل انتظار دارد نسبت به این اقدامات و همچنین خروج آمریکا از برجام واکنش نشان دهند.

وی در ادامه این نشست تصریح کرد: راجع به برجام دو نظریه وجود دارد، برجام همه مراحل قانونی را طی کرده چه در مجلس و چه نکاتی که رهبری مطرح کردند، همه آنها رعایت شد؛ نکته دیگر اینکه برجام تصمیم درستی بود، در سال ۹۲ ما با یک اتهام واهی توسط رژیم صهیونیستی پرونده ما به شورای حکام و سپس به شورای امنیت ارجاع شد و این شورا چند قطعنامه علیه ما مصوب و کشورهای دوست ما هم هیچکدام آن را وتو نکردند و تحریم های آمریکا تبدیل به تحریم شورای امنیت شد که برای همه کشورها لازم الاجرا بود.

نوبخت در ادامه با بیان اینکه برجام اجماع جهانی علیه ایران از بین رفت، بیان کرد: عدم همراهی اروپا با ترامپ آیا ارزش ندارد؟ نوع مقابله اتحادیه اروپا و از جمله فرانسه و انگلیس با آمریکا از دستاوردهای برجام بوده است. اکنون مردم جهان می دانند مواضع آمریکا درست نیست و این بزرگترین دستاورد ما است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی پیرامون اظهار نظرهایی در خصوص خروج آمریکا از برجام، تصریح کرد: در بیانیه دولت با صراحت و شفافیت به نکاتی که مطرح می شود پاسخ داده شد. الان به هیچ وجه وقتی برای این نیست تا ذهن مسئولین دیپلماسی کشور را که همکنون در کشورهای دیگر در حال رایزنی هستند را مشغول کنیم.

وی اضافه کرد: ما بعد از برجام توانستیم ایران را از محاصره اقتصادی نجات دهیم، هر مقدار که نفت خواستیم صادر کنیم و تحریم هواپیمایی را شکستیم.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: هزینه هایی که در زمان تحریم وجود داشت که باید پرداخت می کرد و من از گفتن آن پرهیز می کنم، اما چه کسی پرداخت می کرد؟  ملت باید هزینه ها را پرداخت کنند.

نوبخت افزود: به محض اینکه ترامپ موضوع خروج برجام را مطرح کرد توقع داشت ما هم از برجام خارج شویم و برای اولین بار بعد از صحبت های ترامپ خانم موگرینی مواضع مخالف با او می گیرد، صحبت های رئیس جمهور فرانسه را شنیدید، موضع انگلیس را دیدید، این بزرگترین دستاورد برجام بود.

وی در ادامه تأکید کرد: اگر منافع ما محقق نشود از برجام خارج می شویم و غنی سازی را تا ۲۰ درصد و هر عددی که بخواهیم به دور از چشم آنها انجام می دهیم.  می خواستند ایران هم مثل آمریکا از برجام خارج شود اما مشاهده کردید که ما ماندیم و اتحادیه اروپا کنار ما ماند و این دستاورد بزرگی در عالم سیاست است.

نوبخت یادآورشد: مباحث مربوط به برجام در شورای عالی امنیت ملی بحث و رأی گیری شد، رهبری بر اساس بصیرت آگاهی و نکته سنجی از ماهیت رژیم صهیونیستی همیشه ما را به این نکته توجه می دانند که آمریکا مورد اعتماد نیست. رهبری بارها از رهبران دیپلماسی ما به نیک نامی یاد کرده اند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: ما در برجام چیزی از دست ندادیم بلکه منافع زیادی به دست آورده ایم. تاریخ هم روحانی را به  خاطر شجاعت و خدمت به مردم تکریم می کند. رهبر انقلاب هم به عنوان یک رهبر زیرک و بصیر همیشه مورد احترام جامعه و تاریخ خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه برجام براساس اعتماد به طرف مقابل امضا نشد، تصریح کرد: تصویب برجام کار سختی بود. این سند باید به امضای هفت کشور میرسید. ما هر آنچه که توانستیم در برجام انجام دادیم و آن را در مذاکرات گنجاندیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در بانک ها ارائه دلار بالای ۴۲۰۰ تومان غیرممکن است، گفت: مبنای طلا و ارزهای دیگر بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومان است.

نوبخت در پاسخ به بازگشت تحریم ها بعد از خروج آمریکا از برجام با تاکید بر اینکه رویکرد ما اصلاح طلبانه و صلح دوستانه است، گفت: حال اگر طرف مقابل نخواهد قطعا مقاومت خواهیم کرد و می توانیم با هر شرایطی کشور را اداره کنیم.

سخنگوی دولت در خصوص گزارش کمیسیون تحقیق و تفحص مجلس در مورد دو تابعیتی ها، اظهار داشت: وزارت اطلاعات از سوی دولت موظف به پیگیری این مسئله بود. دولت با توجه به قانون، اقدام خودش را انجام می دهد و هر موردی هم وجود داشته باشد برابر قانون با آن برخورد خواهد کرد. نوبخت در مورد این سوال که در گزارش تحقیق و تفحص دو تابعیتی های مجلس تاکید شده که وزارت اطلاعات همکاری لارم را نمی کند، وزارت هم می گوید ما نهایت همکاری را داشته ایم آنها اینطوری می گویند اینها هم اینطور می گویند.

وی در مورد وجود نام فرزندان برخی از مسئولین در لیست دو تابعیتی ها، گفت: سربسته می گویم که بخشی از ابزارهایمان را سوزاندیم. وقتی در تحریم هستیم از مسیر اصلی نمی توان کاری از پیش برد و گاهی به علت بغضی که عده ای نسبت به دولت دارند به منافع ملی ضربه می زنند.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که در صورت لغو قرارداد با شرکت های خارجی از این شرکت ها غرامت دریافت خواهد شد، اظهار کرد: باید قرارداد به قرارداد و شرکت به شرکت بررسی کنیم. همه تلاش ما در زمان عقد این قراردادها این بود که این قراردادها به گونه ای تنظیم شود که اگر تحریم ها بازگشت، متضرر نشویم.

نوبخت در پاسخ به سوالی در رابطه با طرح دولت برای استفاده از آب دریای عمان برای استان های شرق کشور بیان داشت: مطالعه در مورد استفاده از آب های ژرف انجام شده است، کار گروهی برای تامین آب در حال انجام کار است.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اقدام دولت در مقابل احتمال تحریم نفت و تاثیر آن در بودجه کشور خاطر نشان کرد: ما بودجه در سایه و بودجه اضطراری هم داریم و اگر نیاز به مصوبه جدیدی باشد، از مجلس اخذ می کنیم.

نوبخت در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا با خروج آمریکا از برجام، FATF نیز متوقف خواهدشد بیان کرد: در این زمینه باید موضع آمریکا و اتحادیه اروپا را از هم جدا کنیم. FATF فقط مختص آمریکا نیست. قانون مبارزه با پولشویی ایجاب می کند که ما مسیری را طی کنیم و این مسیر را نباید را رفتار آمریکا گره بزنیم. در این مرحله لازم است FATF را به پایان برسانیم و مجلس هم همکاری خوبی در این موضوع دارد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: مباحث مربوط به برجام در شورای عالی امنیت ملی بحث شد و رای گیری شد، رهبری همیشه ما را توجه می دادند و می دند که آمریکا مورد اعتماد نیست آنچه در برجام تصویب شد، سند ایده آل ما نبود همانطور که شاید برای اروپایی ها ایده آل نباشد، اما یک سند برد برد بود، این سند بر پایه اعتماد نبود.

نوبخت خاطر نشان کرد: جهان همه امروز موضع ایران را تایید می کند و حرف موگرینی در مورد تضمین آقای روحانی به او برای خارج نشدن از برجام بدون آمریکا صحیح نیست وقت آن را نداریم هم با دشمنان خارجی دست و پنجه نرم کنیم هم مراقب باشیم دوستان داخلی از پشت به ما خنجر نزنند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص مصوبه مجلس برای عدم تامین هزینه افطاری از بودجه عمومی، اظهار داشت: مصوبه قانونی را ابلاغ کردند تا دستگاه ها برای صرفه جویی از برگزاری مراسمات افطاری در هتل ها و صرف هزینه از بودجه کشور خودداری کنند. در طول سال درخواست های مختلفی از سوی گروه ها و اقشار می شود که با رئیس جمهور قراری داشته باشند، برخی از این ملاقات ها در ماه مبارک رمضان برگزار می شود. امسال نیز به جهت ضرورت اجرا می شود اما به هیچ وجه از منابع دولتی مورد نظر مجلس شورای اسلامی استفاده نخواهد شد.

سخنگوی دولت در خصوص کوچک سازی دولت، گفت: بر اساس قانون خدمات مدیریت کشوری، می توانیم یک سوم افراد بازنشسته را استخدام کنیم که نفس این کار یعنی دو سوم افراد را استخدام نخواهیم کرد.

سخنگوی دولت در پایان گفت: استعفای سیف صحت ندارد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان