به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، شرکت نفتی «توتال» فرانسه روز چهارشنبه اعلام کرد در صورتی که نتواند از آمریکا معافیت تحریمی دریافت کند، از پروژه توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی کناره گیری می کند.

در بیانیه توتال با اشاره به تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته ای با ایران و احیای تحریم های ثانویه پس از یک مهلت چند ماهه، آمده است: «در نتیجه و همانطور که پیش از این توضیح داده بودیم، توتال در موقعیتی نخواهد بود که پروژه فاز 11 پارس جنوبی را ادامه دهد و مجبور خواهد بود تمام فعالیت های مربوطه را پیش از 4 نوامبر 2018 متوقف کند، مگر آنکه مقام های ایالات متحده با حمایت مقام های فرانسوی و اروپایی یک معافیت تحریمی ویژه این پروژه، به توتال اعطا کنند. این معافیت تحریمی پروژه ای باید از شرکت در برابر هر تحریم ثانویه مربوط به قانون ایالات متحده، محافظت کند.»

این بیانیه می افزاید: «توتال همواره به صراحت اعلام کرده که قادر نیست در معرض تحریم های ثانویه ای قرار گیرد که می توانند به از دست دادن مبادلات مالی با بانک های ایالات متحده برای عملیات هایمان در سرتاسر جهان (بانک های ایالات متحده در 90% عملیات های مالی توتال دخیل هستند)، از دست دادن سهامداران آمریکایی (30% سهام توتال در اختیار سهامداران آمریکایی است) یا ناتوانی در ادامه فعالیت در یالات متحده منجر شود (بیش از 10 میلیارد دلار از دارایی ها، متعلق به ایالات متحده است).»

در ادامه بیانیه آمده است: «در چنین شرایطی، توتال دیگر تعهد تازه ای در ارتباط با پروژه فاز 11 پارس جنوبی نخواهد گرفت و پیرو تعهدات قراردادی که با مقام های ایرانی داشته، در حال رایزنی با مقام های فرانسوی و آمریکایی است تا امکان دریافت یک معافیت تحریمی پروژه ای، را بسنجد.»

بنا بر اعلام توتال، این شرکت تاکنون در ارتباط با قرارداد فاز 11 پارس جنوبی کمتر از 40 میلیون یورو هزینه کرده و معتقد است که با توجه به فرصت های تجاری دیگری که در ماه های اخیر یافته، خروج از پارس جنوبی «بر هدف رشد 5 درصدی تولید بین سال های 2016 تا 2022، اثری نخواهد گذاشت.»

قرار داد شرکت ملی نفت ایران با کنسرسیومی متشکل از شرکت توتال، «سی. ان. پی. سی» و شرکت پتروپارس برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی بود که در تاریخ 12 تیر ماه سال 96 به امضای دو طرف رسید.

این قرارداد چهار میلیارد و 879 میلیون دلاری با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت، میان «علی کاردر» مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به عنوان کارفرما و «پاتریک پویان» مدیرعامل توتال به عنوان رهبر کنسرسویم ایرانی-فرانسوی- چینی توسعه دهنده فاز 11 پارس جنوبی و «سید حمید اکبری» مدیرعامل پتروپارس و لو مدیرعامل شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین (CNPCI) امضا شد.

سهم توتال در این سرمایه گذاری 50,1 درصد، سهم سی ان پی سی 30 و سهم پتروپارس ایران 19.9 درصد تعیین شد و توتال به عنوان اپراتور کنسرسیوم تعیین شد.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان