به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، اعتراضات اخیر کامیون داران در برخی استان ها که امروز وارد نهمین روز خود شده است، چند دلیل عمده دارد که در این باره می توان به نرخ های غیرواقعی کرایه حمل، افزایش قیمت لوازم یدکی پس از نوسانات ارزی، عدم محاسبه قیمت های حمل بار به صورت تن بر کیلومتر و نه توافقی و مهم تر از همه رانت خواری و واسطه گری و دریافت کمیسیون های سنگین از رانندگان در پایانه های بار و توسط شرکت های حمل و نقل ، اشاره کرد.

اغلب راننده ها و مالکان کامیون معتقد هستند، در پایانه های بار به آنها اجحاف می شود، بار های خوش قیمت با دریافت حق واسطه گری و زیرمیزی ارائه می شود و شرکت های حمل و نقل کمیسیون های سنگین و زیرمیزی دریافت می کنند.

پیش از این، یکی از همین راننده ها به عنوان نماینده قشری از رانندگان استان کرمان از تخلفات گسترده شرکت های حمل و نقل در بارنامه انتقاد کرد و به فارس گفت: سهم خواهی زیاد شرکت های حمل و نقل در بارنامه ها و دریافت های غیرقانونی برای راننده ها و کامیون داران مشکل ساز شده است.

به گفته این راننده کامیون، متأسفانه بر عملکرد شرکت های حمل و نقل نظارت کافی وجود ندارد، شرکت های حمل و نقل ضوابط تأسیس سختی دارند، اما سودجویان این ضوابط را با روش های قانونی دور می زنند، تا در قالب واسطه گری، سود های کلان به جیب بزنند.

وی گفته بود، باید حتماً در کنار ضوابط تأسیس شرکت های حمل و نقل،  «ضوابط بهره برداری شرکت های حمل و نقل» هم قرار گیرد و نظارت سخت گیرانه وجود داشته باشد؛ یعنی در همه عمرِ این شرکت حمل و نقل، باید ضوابط جاری و نظارت وجود داشته باشد.

به گفته این راننده کامیون ، در حال حاضر متأسفانه به محض تأسیس شرکت حمل و نقل این ضوابط بی رنگ می شود؛ باید طوری باشد که نیازمندی های اولیه برای تأسیس شرکت حمل و نقل جاری باشد و در غیر این صورت مجوز فعالیت شرکت حمل و نقل لغو شود که متأسفانه این اتفاق نمی افتد؛ دو بند اصلی تأسیس شرکت های حمل و نقل در مراکز استان، این است که تأسیس کننده باید 12 دستگاه کامیون ملکی و 5000 مترمربع زمین ملکی یا اجاره ای ارائه دهد؛ حال عده ای سودجو و واسطه گر از 12 کامیون دار خواهش می کنند که اسناد کامیون را به نام مؤسس شرکت کنند و 5000 مترمربع زمین هم قانون اجازه داده است در دوره 5 ساله اجاره کند، حال آنها قرارداد اجاره هم در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می کنند، اراضی را به نمایندگان سازمان راهداری معرفی می کنند و پس از اخذ مجوز از سازمان راهداری، قرارداد زمین را فسخ می کنند و اسناد کامیون ها را هم با نام مالک اصلی بر می گردانند.

این راننده کامیون می گوید، در این شرایط این فرد پس از اخذ مجوز، دلال می شود و در پایانه ای بار، واسطه گر می شود و این از مشکلات اصل راننده ها است؛ راننده ها می گویند، شرکت های حمل و نقل فقط دلالی می کنند، هیچ اهمیتی هم به سرمایه راننده نمی دهند، هر روز در کرایه توافقی نرخ را می شکنند، نرخ کف را می شکنند و مناقصه ای که هرگز نرخ پایه ای در آن وجود نداشته باشد، هر روز تکرار می شود و راننده زیان آن را می بیند؛ دلال بار هرگز کف قیمت را ارائه نمی دهد، فقط قیمتی ارائه می دهد و بر اساس عرضه کم و تقاضای بالا، مدام قیمت های کرایه شکسته می شود.

این راننده کامیون، فرسودگی تشکل های صنفی را از دیگر مشکلات راننده ها عنوان می کند و می گوید: اصناف ما نتوانسته اند ارتباط درستی بین ما و دولت ایجاد کنند ، نتوانسته اند گلایه ها و نظرات ما را به دولت منتقل کنند، بنابراین ضرورت دارد ، کسانی که مایل به شرکت در انتخابات هیئت مدیره و بازرسان انجمن هستند ، دارای تحصیلات دانشگاهی باشند و در صورت انتخاب حداکثر دو دوره متوالی متصدی شکل صنفی کارگری یا کارفرمایی باشند.

وی گفت: ما رانندگان، از کانون انجمن های صنفی کارگری رانندگان سراسر کشور به شدت گله داریم، اینها در همین شرایط سخت اقتصادی مردم، با مدیران دو تابعیتی خود، هیچ گاه به فکر رفع مشکل راننده ها نبوده اند.

* دلال ها بازار بار در پایانه های بار را می چرخانند

یکی دیگر از رانندگان استان هرمزگان در این باره می گوید: دلال ها، بازار بار در پایانه های بار را می چرخانند، پول های گزاف می گیرند و بار می فروشند و مسئولان هم هیچ نظارتی ندارند؛ ما خود اعتراضات خود را به صورت مکتوب به همه ارگان های متولی، نماینده های مجلس، استاندار، اداره راه و غیره فرستاده ایم، اما جوابی نشنیده ایم.

به گفته این راننده کامیون با 50 درصد جانبازی که دکتر هم گفته است، هرگز نباید پشت ماشین سنگین بنشیند، این همه ظلم را تحمل کند، تا فقط عده ای واسطه گر این وسط خون راننده ها را در شیشه کنند؛ «ما که می دانیم با این درآمدهای کم و هزینه های سنگین، آخرش هم از پس قسط های سنگین این تریلی ها بر نمی آییم و باید بفروشیم و بزنیم به دریا تا زن و بچه هایمان گرسنه نمانند».

این راننده کامیون می گوید: ما آماده خدمت رسانی به کشور هستیم، اما اجازه خدمت نمی دهند، ولی دلالان بدون هیچ مشکلی در حال کسب درآمدهای کلان و غیرمشروع از این محل هستند.

بنابراین گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به عنوان حاکمیت صنعت حمل و نقل جاده ای کشور وظیفه نظارت بر شرکت های حمل و نقل و پایانه های بار را بر عهده دارد، اما طبق گفته اغلب راننده ها و کامیون داران، نظارت های سازمان راهداری فراموش شده است، تا دلالان به خوبی در پایانه های بار رشد کنند و جیب راننده های زحمت کش را با سودجویی مطلق خالی کنند.

در این باره سازمان راهداری وظیفه دارد، در کنار رسیدگی به شکایات راننده ها و کامیون داران در مورد تخلف شرکت های حمل و نقل و پایانه های بار، نسبت به اجرای نظارت های محسوس و نامحسوس تلاش بیشتری داشته باشد و شرکت های متخلف را بدون اغماض در کمیسیون ماده 12 جریمه و اعمال قانون کند.

خبرگزاری فارس منتظر دریافت توضیحات وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درباره نحوه رسیدگی به قانون شکنی پایانه های بار است .

انتهای پیام/

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : کامیون پایانه

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان