مرمت پل خشتی لنگرود آغاز شد

۱۳۹۷/۰۳/۱۹ ۱۳:۱۷ چاپ کد خبر: 96796
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، ولی جهانی با تشریح وضعیت این پل اظهار کرد: در زیر پایه های پل خشتی لنگرود در نمای غربی، با توجه به طغیان های رودخانه ای مقادیر زیادی شاخه درخت جمع شده است. همچنین در پایه اصلی پل در قسمت آب بر، در اثر رطوبت تصاعدی و رشد جلبک و خزه در هر دو نمای شرقی و غربی، آثار سیاهی در آجرها و ریختگی بخشی از موج شکن مشهود است که پاکسازی ، مرمت و بازسازی این قسمت پل در دستور کار میراث فرهنگی قرار گرفته است.



وی با اشاره به اقلیم گیلان و روند بالای نفوذ رطوبت و انتقال آن به اجزای بنا نسبت به سایر نقاط کشور بر لزوم جداسازی مصالح پوسیده از اصل بنا و جلوگیری از آسیب های ناشی از گلسنگ و خزه در سطح مصالح تاکید و بیان کرد: مسلما این گونه فعالیت ها باعث تغییراتی در ظاهر اثر نسبت به قبل از آن می شود که همین امر از عمده نگرانی های مردم لنگرود بوده است.



دکتر جهانی ادامه داد:با توجه به مرمتهای غیر اصولی که در دورانهای گذشته روی این بنا انجام شده موجب شده ساختار فضای بنا در سطح عرضی با مشکلات روبرو شود که در این فاز مرمتی سعی خواهد شد کالبد بنا در سطح به حالت اولیه برگردد تا عبور و مرور روی این پل به آسانی صورت گیرد.



معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: از عمده ترین فعالیت های مرمتی این دوره خالی کردن بندهای فرسوده قبلی و اجرای بند کشی دوباره پل خشتی است که مقرر شده در این فاز مرمتی کل بنا بر اساس اعتبارات در نظر گرفته شده انجام شود.



وی اضافه کرد: تاکنون برای مرمت این بنا تجهیز کارگاه شده و داربست بر تمامی جوانب پل زده شده است و مرمت آن با نظارت دفتر فنی میراث فرهنگی گیلان آغاز شده است. مدت اجرای این پروژه 4ماه در نظر گرفته شده است و محل اعتبارات در نظر گرفته استانی و ملی بصورت اوراق بوده است. همچنین هرچند اعتبارات در نظر گرفته شده برای این امر کافی نیست ولی سعی خواهیم کرد مرمت این پل به بهترین نحو انجام شود.



انتهای پیام/
همرسانی کنید:
برچسب‎ها : لیلاکوه

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان