مهناز علی پور که به عنوان نخستین سونولوژیست و رادیولوژیست زن کار خود را در استان خراسان شمالی آغاز کرده است، با استقبال خوب بانوان استان مواجه شده است.







به گزارش لنگرنیوز ، خبرنگار ساجده با مهناز علی پور به گفتگو پرداخته است که در ادامه تقدیم حضورتان می شود:





خودتان را  معرفی کنید؟



مهناز علی پور، متولد 1356، متاهل و صاحب یک فرزند پسر هستم.



فارغ التحصیل کدام دانشگاه هستید؟



رشته پزشک عمومی در سال 82 از  دانشگاه علوم پرشکی مشهد و هم چنین مدرک دکترای تخصصی رادیولوژی و سونوگرافی را در سال 91 از دانشگاه علوم پزشکی مشهد  دریافت کردم.



چند سال است که مشغول به کار هستید؟



در مقطع پزشک عمومی: یک سال در لنگرود، یک سال در مشهد، شش ماه در روستای غلامان خراسان شمالی به عنوان پزشک خانواده، و یک سال هم در اورژانس در شهر اهواز و بعد از اخذ مدرک دکترای تخصصی به مدت دو سال است که در  زایشگاه بنت الهدی بجنورد و عصر هم در مطب کار می کنم.





1



*************************************



اصالتا اهل کجا هستید و دلیل انتخاب بجنورد جهت خدمتتان چه بوده است؟



 بومی خراسان نیستم من اصالتا گیلانی، شهر لنگرود هستم و به خاطر اینکه همسرم هم در شاخه پزشکی و هم اکنون در بجنورد مشغول به کار است من هم اینجا را انتخاب کردم.



چطور شد که این تخصص را انتخاب کردید؟



رادیولوژی رشته پاراکلینیک است و هم چنین رشته هایی از قبیل جراحی، قلب، مغزو اعصاب از آن جهت که خیلی استرس دارد انتخاب نکردم مهم تر از آن، این بود که من ترجیح دادم برای اینکه بتوانم در زندگی برنامه ریزی کامل داشته باشم و اجازه ندهم تا کارم و زندگی ام بر هم تاثیر بگذارند این رشته را برای گرفتن تخصص انتخاب کنم.



کار در بجنورد را از چه زمانی و با چه انگیزه ای شروع کردید؟



از دی ماه سال 91 به دلیل عدم وجود رادیولوژیست و سونولوژیست خانم در استان از طرف معاونت درمان به من پیشنهاد شد و من هم قبول کردم.





*************************************





خلاصه ای از سونوگرافی را بیان کنید؟



روش تصویر برداری از کل ارگان های بدن است که با توجه به مهارت رادیولوژی و سونوگرافی به تشخیص بیماری کمک می کند، اصول بقیه دستگاه های رادیولوژی با امواج ایکس و میدان مغناطیسی کار می کندو سونوگرافی با امواج صوت کار می کند که با توجه به دستگاه های کامپیوتری تصاویر را ارائه می دهد و هیچ گونه عوارض و خطری برای بدن ندارد.



چقدر در پیشگیری از بیماری ها موثر است؟



در واقع در پیشگیری از بیماری موثر نیست ولی می توان به عنوان یک اثر پیشگیری کنندگی در جنین در نظر گرفت، با استفاده از تست غربال گری در سه ماهه اول و سه ماهه دوم با تشخیص یکسری ناهنجاری جنینی می توان ختم حاملگی را انجام داد و از به دنیا آمدن نوزادان ناهنجار ژنتیکی با توجه به دریافت مجوز از مراکز مربوطه  جلوگیری کرد.



برای شروع کار چقدر سرمایه داشتید ؟



مطب اجاره ای است ولی هزینه خرید دستگاه ها حدود 150 میلیون تومان بوده که از طریق هزینه های شخصی پرداخت می شود، چون دستگاه سونوگرافی را در زمان تحصیلم در دانشگاه به صورتی اقساطی از طرف دانشگاه خریداری کردم.





*************************************





در بجنورد با توجه به اینکه پزشکان دیگر با تجربه کار بالایی هستند استقبال از کار شما چگونه بود؟



خیلی عالی بود با توجه به سابقه کار کمی که در بجنورد داشتم مطبم را از طریق متخصص زنان معرفی کردم و آنها نیز بانوانی که جنسیت پزشک برایشان مهم است به من ارجاع دادند، تقریبا استقبال عالی بوده است.



آیا در بین بیماران شما کسانی هستند که فقط به صرف اینکه شما یک متخصص خانم هستید شما را انتخاب کرده اند؟



بله موارد از این قبیل زیاد بوده است خیلی از بیمارانم زمانی که به من مراجعه می کنند رضایت خودشان رااعلام می کنند چرا که می گویند اکثر اوقات به استان های هم جوار مراجعه می کردند و حتی پزشکان هم می گفتند در خیلی از موارد که سونوگرافی داخلی بود به غیر از شرایط حاد تجویز نمی کردند.



آیا تا به حال بیماری داشته اید که توان مالی پایین داشته باشد در برخود با او چگونه رفتار کرده اید؟



بله، در صورتی که بدانم از نظر مال خیلی ضعیف است از او هزینه ای دریافت نمی کنم و اگر در حد متوسط بوده گاهی اوقات مبلغی از هزینه را به او بر می گردانم.





*************************************





و در پایان اگر هر مطلب خاصی دارید را بیان کنید؟



با توجه به اینکه همسرم هم جراح هستند وشغل او حساسیت های خاص خود را دارد هر دو سعی می کنیم تا در حرفه مان رضایت کامل از انجام کار را داشته باشیم و طوری برنامه ریزی می کنیم که شغل بر زندگی ما تاثیر نگذارد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان