به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر،روز گذشته (جمعه) دونالد ترامپ در یادداشتی به کنگره، کره شمالی را «تهدیدی غیرمعمول و فوق العاده» علیه کشورش خواند و تحریم ها علیه پیونگ یانگ را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد.

انتشار این خبر که تنها چند روز پس از دیدار تاریخی رهبران آمریکا و کره شمالی در راستای تنش زدایی میان دو کشور می گذرد، این سؤال را مطرح می کند؛ آیا موضوعی بین المللی وجود دارد که ترامپ به خلاف رویکرد خود به آن پایبند بماند؟

با ورود ترامپ به کاخ سفید به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا، تنش میان واشنگتن و پیونگ یانگ تا حدی بالا گرفت که رهبران دو کشور را به جنگ اتمی تهدید کردند و در سخنانشان، یکدیگر را با الفاظی غیردیپلماتیک مانند پیر یاوه گوی خرفت و مرد موشکی مورد خطاب قرار دادند.

در ادامه این روند در 24 ژانویه 2018 (6 بهمن 96) دولت آمریکا تحریم های جدیدی را علیه کره شمالی وضع کرد. در این راستا وزارت خزانه داری ایالات متحده با هدف افزایش فشارهای اقتصادی بر پیونگ یانگ، وزارت صنایع نفت خام کره شمالی را تحریم کرد؛ همچنین 16 مقام این کشور که در روسیه، چین و منطقه جدایی طلب آبخازیای گرجستان فعالند، کنار 6 کشتی باربری کره شمالی و دو شرکت چینی نیز مشمول این تحریم ها شدند.

علاوه بر این وزارت خزانه داری آمریکا در راستای جلوگیری از هرگونه رابطه تجاری پیونگ یانگ اعلام کرد این تحریم ها 27 کمپانی و 28 کشتی مستقر، ثبت شده و یا با پرچم کره شمالی، چین، سنگاپور، تایوان، هنگ کنگ، جزایر مارشال، تانزانیا، پاناما و کوموروس را نیز هدف می گیرد.

بیشتر بخوانید: آمریکا تحریم های بیشتری علیه کره شمالی اعمال کرد

اما در کمتر از پنج ماه بعد از هجمه های رسانه ای، دیپلماتیک و اقتصادی آمریکا علیه کره شمالی، اخباری در مورد دیدار ترامپ و کیم جونگ اون منتشر شد. این نشست که البته تا آخرین روزها با فرافکنی های توئیتری رئیس جمهوری آمریکا احتمال لغوشدنش می رفت، در نهایت با میزبانی سنگاپور برگزار شد.

هدف اصلی و نخست این دیدار خلع سلاح کره شمالی بود، لذا پیش از این دیدار پیونگ یانگ برای نشان دادن حسن نیت خود در ماه مه بخش های مختلفی از سایت اتمی پانگی ــ ری را منفجر و پست های امنیتی و دیگر تأسیسات را نابود کرد.

در همین راستا ترامپ پس از بازگشت از سنگاپور ضمن بزرگ نمایی در خصوص برداشته شدن تهدید کره شمالی مدعی شد روند خلع سلاح کامل کره آغاز شده و این کشور چهار مورد از سایت های بزرگ خود را منهدم کرده است. البته ترامپ مشخص نکرد کدام سایت ها تخریب شده اند و مقامات آمریکایی آگاه به اطلاعات هسته ای کره شمالی نیز اعلام کردند هیچ مدرکی مبنی بر اقدام جدید کره شمالی برای برچیدن هرکدام از سایتهای هسته ای پس از دیدار ترامپ و رهبر کره شمالی وجود ندارد.

لذا میان شک و تردیدها و گمانه زنی های کارشناسان درباره روند اجرایی شدن خلع سلاح پیونگ یانگ و تضمین های امنیتی به این کشور، به یک باره ترامپ کره شمالی را به عنوان یک تهدید غیرمنتظره معرفی کرد، در واقع این موضع گیری رسمی رئیس جمهور آمریکا در کمتر از یک ماه از دیدارش با کیم جونگ را باید پایانی بر امید افرادی دانست که انتظار داشتند پس از نشست سنگاپور میان پیونگ یانگ و واشنگتن روابط عادی برقرار می شود.

در این شرایط به نظر می رسد به واسطه تمدید تحریم ها و سابقه ترامپ در زیرپا گذاشتن عهدنامه هایی بین المللی مانند توافقنامه آب وهوایی پاریس، برجام، نفتا، شورای حقوق بشر سازمان ملل، کره شمالی دلیلی برای ادامه روند نمایش حسن نیت خود نداشته باشد.

تا پیش از یادداشت روز گذشته ترامپ به کنگره، طبق اظهارات یک مقام آمریکایی به رویترز، قرار بود کره شمالی سایت پرتاب ماهواره ای سوهایی در استان پیونگان تخریب شود. اهمیت این سایت از آن رو است که گمان می رود از آنجا موشک دوربرد هوآسونگ ــ15 که  قادر است خاک ایالات متحده را هدف قرار دهد، آزمایش شده است. اما صحت و سقم این خبر، با توجه به ادامه خصومت و تنش میان دو کشور، دور از ذهن خواهد بود رهبر کره شمالی چنین ابزار بازدارنده ای را نابود کند.

براین اساس آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ بیش از گذشته غیرقابل اعتماد شده است، زیرا در حال حاضر فردی رهبری این کشور را به عهده دارد که هیچ احترام و ارزشی برای توافقات، گفتگوها و عهدنامه های مصوب بین المللی قائل نیست و این مسئله گویای نقشه راه کشورهایی خواهد بود که امیدوار بودند پشت میز مذاکره مسائل را با ایالات متحده حل وفصل کنند.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان