به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، لیل روستایی در جنوب شهر لاهیجان و جنوب غربی شهر لنگرود واقع شده که شغل اصلی مردم آن کشاورزی و شالی کاری است این دهستان تا اوایل دهه ٧٠ از توابع شهر لاهیجان بود و از آن تاریخ در تقسیمات جدید کشوری به شهر لنگرود پیوست و ضمن آنکه این الحاق هیچ اتفاق مثبتی به همراه نداشت تنها محلی برای جولان سوء مدیریت بعضی از مدیران شهر لنگرود شد.

اولین تصمیم مدیران وقت، انتقال زباله های شهری و پسماند بیمارستانی لنگرود به کوهپایه های دهستان لیل بود که ضمن تخریب محیط زیست منطقه، بیماری هایی را نصیب مردم این دهستان کرد که البته کشاورزان به دلیل آنکه زبان رسایی نداشتند مقاومت چندانی در این خصوص ننموده و تنها عده قلیلی به این امر اعتراض نمودند و توانستند ظرف چند ماه جلوی این سوء مدیریت را بگیرند.

و اما این بار تصمیم بعضی از مدیران لنگرود و در رأس آن پیگیری های نماینده شهر لنگرود، محیط زیست و حتی فراتر از آن منبع ارتزاق کشاورزان این منطقه را هدف قرار داده و آب رودخانه لیل را از سرچشمه آن با لوله با قطر بالا مستقیماً به اطاقور و کومله انتقال می دهد.

این پروژه شبیه به انتقال آب زاینده رود به یزد و البته درمقیاس کوچک تری است با این تفاوت که هیچ منبع آبی نزدیک به شهر یزد نیست ولی لنگرود و کومله و اطاقور در فاصله ۷ تا ٢٠ کیلومتری دریای خزر قرار دارند و با طراحی و نصب دستگاه های آب شیرین کن می توان این مشکل را حل نمود.

لذا درخواست اول از نماینده محترم شهر لنگرود است که حداقل برای سر زدن به محل کار فرزند خود که شهرداری شهر ساحلی چمخاله را برعهده گرفته است همراه با متخصصین امر به این محل برود تا در خصوص شیرین سازی آب و انتقال به لنگرود و کومله و اطاقور امکان سنجی نماید.

درخواست دوم نگارنده به وزیر محترم کشور و استاندار محترم گیلان، دستور بررسی الحاق مجدد دهستان لیل به شهر لاهیجان بوده تا بیش از این مورد بی مهری مدیران لنگرود قرار نگیرد.

درخواست سوم از رئیس محترم سازمان محیط زیست است که موضوع مذکور را پیگیری نموده تا این منطقه خوش آب وهوا و بکر به دلیل این تصمیمات غلط دستخوش ویرانی نگردد چون این امر باعث خواهد شد در آینده نزدیک مزارع منطقه به محلی برای ساخت ویلاهاى افراد تبدیل شود.

درخواست چهارم از رئیس محترم سازمان میراث فرهنگى و گردشگرى است که به دلیل جلوگیرى از چهره سرسبز و توریستى این منطقه، پیگیرى لازم را در جهت توقف پروژه آب رسانی مذکور به عمل آورد چون با توجه به ذخیره ارزی محدود کشور در توصیه های حدود یک ماه قبل رئیس کل بانک مرکزی و همچنین در توصیه های رهبری در روز عید فطر ۹۷ عدم الزام به سفرهای خارجی توریستی بوده و لذا نابود کردن چهره زیبای این منطقه، توریست داخلی را نیز کاهش خواهد داد.

درخواست پنجم از وزیر محترم کشاورزی است که در راستای حمایت از کشاورزان و تولید برنج داخلى پیگیری لازم را در خصوص توقف این پروژه آب رسانی به عمل آورد و همان گونه که مقاله حدود ١٥ سال قبل تحت عنوان «کشاورزان دیروز، سمند داران امروز و سرایداران فردا« یکى از عوامل تلنگر به استاندار وقت گیلان بود تا جلوی تخریب بی رویه مزارع را بگیرد و در اخذ مجوز ساخت در مزارع و تغییر کاربرى مزروعی به مسکونى سختگیرى کند انتظار می رود به عنوان بلندپایه ترین متولی حامى کشاورزان، پیگیرى لازم به عمل آورد.

درخواست ششم از رئیس جمهور محترم و رئیس دولت تدبیر و امید آن است که دستور پیگیرى ویژه را به مسئولان دست اندرکار مربوطه جهت بررسی و اقدام سریع در جهت رفع مشکل حتمى آتى صادر فرمایند چون یکی از مضرات این امر، ضعیف تر شدن اقتصاد نیمه جان مردم این دهستان و بالطبع فقر و مهاجرت به کلان شهرها و حاشیه نشینی خواهد بود. گرچه که دولت کنونی متعلق به تمام ملت هست حتی آن هایی که رأی نداده اند و یا به این دولت رأی نداده اند ولی بالای نود درصد مردم این منطقه به دولت تدبیر و امید رأی داده اند و حال انتظار دارند تدبیر لازم برایشان اندیشیده شود تا امیدشان از بین نرود.

وقتى رهبری بر حمایت از تولید و کالاى داخلى تأکیددارند انتظار می رود تمامى مسئولین مخاطب فوق الذکر نسبت به این امر توجه جدى نمایند.

و اما پیشنهاد در صورت محقق نشدن هیچ کدام از درخواست ها و توصیه ها و پیشنهادهای فوق الذکر،

تعبیه مخزن فصلی است بدین صورت که در محلی مثل اطاقور مخزن بزرگی تعبیه شود و در شش ماهه دوم سال توسط این خط لوله جمع آوری آب صورت گیرد ولی در شش ماهه اول سال این خط لوله بسته شده و صرفاً آب رودخانه لیل مثل صدها سال قبل جهت آبیاری مزارع روستائیان لیل استفاده شود.

شایان ذکر است در برهه ای که نخست وزیر رژیم صهیونیستى ادعاى کمک به رفع بحران آب ایران را به رخ مردم ایران می کشد شایسته است از نظرات کارشناسان و متخصصان در سطح کشور و یا محلی در خصوص رفع مشکلات این منطقه استفاده شود.

نویسنده: مهدی علیپور لیلی فرزند یکی از کشاورزان لیل و کارشناس ارشد انرژی

لنگرخبر: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.
همرسانی کنید:
برچسب‎ها : هنری لیل

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان