خبرگزاری مهر - گروه ورزش: انتخاب کیمیا علیزاده به عنوان پرچمدار کاروان ایران در بازی های آسیایی ۲۰۱۸ اندونزی در شرایطی انجام شد که پیش از این و در اداوار مختلف حضور ایران در این رویداد، تنها یک بار این مسئولیت به بانوان ورزشکار داده شده بود. 

حالا بعد از گذشت دو دهه از بازی های ۱۹۹۸ تایلند که زهرا محروقی پرچمدار کاروان اعزامی به آن بود، مجددا مسئولیت بزرگ پرچمداری کاروان آسیایی ایران به یک خانم داده شده این در حالی است که دو سال گذشته این مسئولیت در تمام رویدادهای برگزارشده مانند بازی های المپیک و پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو (زهرا نعمتی و عشرت کردستانی)، بازی های کشورهای اسلامی (مه لقا جام بزرگ) و بازی های داخل سالن (سارا خادم الشریعه) بر عهده بانوان بوده است. حتی برای بازی های پاراآسیایی اندونزی نیز ساره جوانمردی به عنوان پرچمدار کاروان ایران انتخاب شده است. 

«آیا انتخاب متوالی بانوان به عنوان پرچمدار کاروان های اعزامی به رویدادهای آسیایی و جهانی به نوعی باعث لوث شدن موضوع نشده است؟»، فریبا محمدیان معاون وزیر ورزش در امور بانوان در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار مهر به این پرسش پاسخ داد. وی همچنین در مورد اینکه «وضعیت کاروان بازی های آسیایی به لحاظ تعداد بانوان»، «پیش بینی مدال آوری بانوان در این بازی ها»، «شاحصه های مورد نظر برای انتخاب پرچمدار و اینکه فاکتوری مانند قد و قامت چقدر تاثیرگذار بوده است؟» و اینکه «آیا صرفا انتخاب پرچمدار از میان بانوان نشان دهنده توجه به شان و جایگاه بانوان در ایران خواهد بود؟» توضیح داد. 

* خبرگزاری مهر: ۱۰۵ نفر از کاروان ۳۸۰ نفری اعزامی به بازی های آسیایی بانوان هستند. این تعداد حضور را چطور ارزیابی می کنید؟

- فریبا محمدیان: ۴ سال از بازی های آسیایی کره جنوبی می گذرد. طی این مدت فدراسیون ها تلاشهای زیادی داشتند تا براساس آن بتوانند در بازی های آسیایی اندونزی حضور موفق تری داشته باشند. خوشبختانه تلاش ها به ثمر رسیده و به خصوص در بخش بانوان شاهد رشد قابل توجهی در تعداد ورزشکاران اعزامی هستیم. برای بازی های آسیایی پیش رو کاروانی داریم که یک سوم آن را ورزشکاران زن تشکیل می دهند و به همین تناسب در بخش کادر فنی و پشتیبانی نیز شاهد حضور قابل توجه بانوان هستیم.

* این افزایش تعداد حضور بانوان چقدر بر عملکرد کاروان ایران تاثیرگذار خواهد بود؟

- به هر حال افزایش تعداد بانوان در عملکرد کلی کاروان میزان مدال آوری بی تاثیر هم نیست. بر اساس نظارت های انجام شده و تحلیل های صورت گرفته قطعا در اندونزی و نسبت به دوره گذشته بازی های آسیایی شاهد افزایش قابل توجه تعداد مدال ها خواهیم بود و به همان نسبت کیفیت مدال ها هم بهتر خواهد شد. در کل اینکه اعتقادم بر این است که حضور بانوان در بازی های آسیایی نشان می دهد به این سطحی از شایستگی رسیده اند که فاصله حرفه ای و قهرمانی خود را با حریفانشان کم کرده اند. بنابراین همین حضور یک موفقیت و پیروزی به حساب می آید. من به عنوان نماینده ای از حوزه ورزش بانوان بابت این موضوع خوشحالم.

* تا چه زمان قرار است به صرف حضور ورزشکاران زن در چنین میادینی دل خوش باشیم و از آن به عنوان توجیه و سرپوشی برای عدم مدال آوری احتمالی استفاده کنیم؟

- اجازه دهید که این بحث را تکمیل کنم؛ گاهی وقت ها حضور صرفاً یک حضور عادی نیست. پیش از این ورزشکاران زن به واسطه وایلدکارت (سهمیه اعطایی) فرصت حضور در میادین رسمی آسیایی و جهانی را به دست می آوردند اما الان مشارکت ورزشکاران زن و حضور آنها در چنین میادینی بر مبنای شایستگی حرفه ای آنها انجام می شود. این دو حضور تفاوت زیادی با یکدیگر دارد. البته آن زمان هم حضور بانوان به نوبه خود ارزشمند بود به خصوص اینکه نیرو محرکه قوی به حساب می آمد برای اینکه با حضور در میادین رسمی خود را باور کنند اما به هر حال در نظر داشته باشیم امروز بانوان ورزشکار ایران از حضور در تورنمنت های آسیایی و جهانی صاحب رنکینگ و سهمیه می شوند و براساس آن برای اعزام انتخاب می شوند.

* البته حضور در بازی های آسیایی مانند بازی های المپیک نیازمند کسب سهمیه نیست؟

- درست است، اعزام ها به بازی های آسیایی براساس بررسی های انجام شده در ستاد عالی انجام می شود. در این ستاد که متشکل از نمایندگان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک است، وضعیت ورزشکاران در تمامی رشته هایی که شرایط حضور در بازی های آسیایی را داشتند بررسی شد و براساس شاخص های مورد نظر انتخاب ها برای اعزام ورزشکاران انجام شد. البته یک سری ملاحظات هم وجود داشت مثلا اینکه در بخش بانوان نگاه توسعه ای در برخی رشته ها وجود داشت اما در مجموع ۹۹ درصد رشته هایی که بانوان در آنها به بازیهای آسیایی اعزام می شوند،  شایستگی مبنای انتخاب بوده است و اینکه بتوانند جایگاه خودشان را نسبت به دوره قبل ارتقاء دهند.

* یعنی برای شما هم صرفِ حضور، مدنظر نیست؟

- نه؛ توجه داشته باشید وزارت ورزش مقید است که منابع صرف اعزام افرادی شود که بیشتری بهره وری را داشته باشند. بنابراین به دنبال این نیستیم که صرفا حضور داشته باشیم. در ۲۵-۲۶ رشته، بانوان ورزشکار مجوز حضور در بازی های آسیایی را گرفته اند. این مجوزها بر اساس شایستگی و با تائید ستاد عالی داده شده است. 

* چه پیش بینی از مدال آوری بانوان در این دوره بازی های آسیایی دارید؟

- اجازه دهید من درمورد تعداد مدال صحبت نکنم اما شک نکنید که تعداد مدال ها قطعاً نسبت به دوره قبل افزایش خواهد داشت.

* چرا نمی خواهید در مورد تعداد مدال ها صحبتی داشته باشید؟

- پیش بینی یعنی اعلام عدد و رقم در مورد تعداد مدال ها در حالی که عملکرد ورزشکاران در میدان مسابقه بعضاً متأثر از متغیرهای زیادی است که می تواند زحمات ورزشکاران و کادر فنی را خدشه دار کند. در مجموع ترجیح این است که بحث پیش بینی توسط اعضای کادر فنی انجام شود. با این همه اما تاکیدم همچنان بر این است که طبق تجزیه و تحلیلی که داشتیم قطعاً در بحث مدال آوری بانوان به جهت کیفی و کمی شاهد افزایش قابل توجه خواهیم بود.

* شنیده ام که شخصِ شما در نشست های ستاد عالی بازی های المپیک و آسیایی به شدت پیگیر پرچمداری بانوان برای کاروان بازی های آسیایی بودید. چرا نسبت به این موضوع اصرار داشتید؟

- من فکر می کنم به این واسطه تصویری از ایدئولوژی و فرهنگ یک کشور منعکس می شود. علاوه بر این باور دارم با حمایت های شخص رئیس جمهور که در رأس قوه مجریه دولت تدبیر و امید قرار دارد و وزیر ورزش، اقدامات موثری برای توسعه ورزش بانوان انجام شده و گام های بزرگی برداشته شده است. حیف بود این زحمات و تلاش ها در ویترین افتتاحیه بازی های آسیایی و به هنگام رژه کاروان ایران منعکس نشود. جا دارد از رئیس و دیگر اعضای هیات رئیسه و اجرایی کمیته ملی المپیک قدردانی کنم که این سهم را برای ورزش بانوان در نظر گرفتند. همچنین از وزیر ورزش که متأثرانه و متعهدانه، فضا و عرصه را برای بانوان باز گذاشته اند و این شرایط فراهم شد تا یک بانو پرچمدار کاروان ایران باشد.

* از انتخاب یک بانو برای پرچمداری کاروان ایران چه هدفی دنبال می شود؟ 

- تکریم بانوان و مشارکت آنها کنار مردان در عرصه های مختلف از جمله ورزش از جمله موارد مهمی است که با این انتخاب می تواند در فضایی که سیاسی، ورزشی و فرهنگی است به خوبی منعکس شود. ضمن اینکه اینگونه به جامعه جهانی اثبات می شود که یک دختر محجبه المپین ایرانی واقعا نمادی از فرهنگ، عدالت اجتماعی و تلاش و سخت کوشی است. 

* الهه احمدی هم مانند کیمیا علیزاده کاندیدای پرچمداری بود. در کل چه شاخصه هایی موردنظر بود که باعث کاندیدا شدن این دو نفر و در نهایت انتخاب کیمیا شد؟

- البته بعد از معرفی علیزاده به عنوان پرچمدار کاروان ایران، از طرف دبیرکل کمیته ملی المپیک (شهنازی) شاخصه های مورد نظر برای این انتخاب اعلام شد اما در کل طی صحبت هایی که در ستاد عالی داشتیم، نظرهمه بر این بود که ورزش بانوان به شکوفایی قابل قبولی در حوزه فراملی رسیده و وقت آن است که از بین بانوان پرچمدار انتخاب شود. همه مدال آوران در حوزه های مختلف رصد شدند و در نهایت رای به کیمیا علیزاده داده شد. 

* البته خیلی از بانوانی که در کاروان اندونزی حضور دارند، جزو مدال آوران به حساب می آیند؟

- بله؛ همه بانوان این کاروان باوقار هستند و بارها پرچم ایران را در میادین مختلف به اهتزاز درآورده اند اما یکی از موارد مهمی که باعث شد رأی قطعی به پرچمداری کیمیا داده شود، مدال آوری وی در المپیک ریو بود اگرچه از نظر من همه ورزشکاران خانم در کاروان ایران شایسته پرچمداری هستند. کاش واقعا فرصتی پیش می آمد تا همه بانوان ورزشکار ایران بتوانند به عنوان پرچمدار در افتتاحیه بازی های آسیایی رژه بروند. اما از این خوشحالم وقتی قرار بر انتخاب کیمیا شد، الهه هم از وی حمایت کرد. من شک ندارم که اگر الهه رأی نهایی را می گرفت، کیمیا از او حمایت می کرد.

* در انتخاب کیمیا علیزاده به عنوان پرچمدار، شاخصه های فیزیکی مانند قدبلند چقدر تاثیرگذار بود؟ 

- قطعاً شاخصه ای مثل فیزیک و قد، شاخصه اول نبود به خصوص اینکه همه ورزشکاران ما از قد و قواره ناب برخوردارند اما  این موضوع ملاک اول برای انتخاب پرچمدار نبود.

* در هر صورت انتخاب یک بانو برای پرچمداری کاروان ایران، اتفاق تازه ای طی دو سال گذشته نیست. این موضوع لوث نشده  است؟ 

- من این گونه فکر نمی کنم؛ طی ادوار گذشته بازی های آسیایی که کاروان ایران در ۱۴ دوره آن حضور داشته، به غیر از یک دوره در سایر ادوار پرچمدار از جمع ورزشکاران مرد انتخاب شد. آیا این موضوع باعث لوث شدن پرچمداری مردان شده بود؟ طی ادوار گذشته فقط یک بار پرچمدار از جمع بانوان انتخاب شد. آیا کسی به این موضوع انتقاد داشت که چرا فقط مردان به عنوان پرچمدار انتخاب می شوند!؟

* اما از المپیک ریو تا به امروز مسئولیت پرچمداری کاروان های اعزامی به تمام رویدادها به عهده خانم ها بوده است. 

- رویدادها با یکدیگر متفاوت هستند همانطور که نامشان متفاوت است. بازی های آسیایی پیش رو در اندونزی برگزار می شود که یک فضای کاملاً اسلامی دارد. به نظر من از هر نظر به جا بود تا یک پرچمدار خانم برای این بازی ها استفاده شود تا از این فرصت برای انتقال پیام فرهنگی به درستی استفاده شود.

* به نظر می رسد انتخاب پرچمدار از میان بانوان به خاطر انعکاس جهانی که دارد، راهکاری است برای نمایش ورزش زنان در ایران؛ آیا با این انتخاب حق مطلب در مورد ورزش زنان و کارهایی که باید برای آنها انجام شود، ادا می شود؟ 

- قطعاً این نیست؛ تلاشمان این است که از تمام فرصت های پیش رو برای ارائه پیام های مختلف در دیپلماسی ورزشی و فرهنگی، بهره می بریم. در این مبحث حضور بانوی شناخته شده و شایسته در ورزش فقط یک پیام نیست. اصلاً این موضوع به این معنا هم نیست که با حضور مردان، پیامی منتقل نمی شود اما من فکر می کنم در این زمان که معاندین به دنبال این هستند اثبات شود حجاب برای زنان محدودیت است و هر اقدامی برای خدشه دار کردن حجاب و عفاف انجام می دهند، لازم بود پرچمداری خانم انتخاب شود تا خلاف این را اثبات کنیم. 

* همه اینها درست اما ۲۰ سال پیش، بانویی (زهرا محروقی) برای اولین بار پرچمدار کاروان بازی های آسیایی شد که تا همین چند روز پیش کسی از او و مسئولیتش خبر نداشت. 

- البته شیوه کاری من از وقتی آمده ام، این بوده که ورزشکارانی که در زمان های مختلف به شایستگی در توسعه ورزش بانوان اثربخش بوده اند به نوعی معرفی شوند. این اتفاق سال ۱۹۹۸ افتاد. اینکه آن زمان یک خانم به عنوان پرچمدار انتخاب شد کار پسندانه ای بود که با تحلیل دوستان مان در آن دوره انجام شد. در واقع ما هم با انتخاب کیمیا، انتخاب دو دهه پیش محروقی را مجدد روایت کردیم. امیدوار هستم که بتوانیم به نوبه خود همچنان نام این عزیزان را زنده نگه داریم.

* مرسی که با وجود مشغله و البته بعد از پیگیری های زیاد، وقتی را به خبرگزاری مهر اختصاص دادید. صحبت خاصی ندارید؟

- سپاسگزارم از شما که متعهدانه در حوزه ورزش و از جمله ورزش بانوان برای انعکاس تلاش های آنها فعالیت می کنید تا تصویری شفاف و درست از فعالیت های ورزش بانوان توسط ورزشکاران، مربیان و مدیران این حوزه منعکس شود. 


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان