به گزارش خبرنگار مهر، رشته های پایه مانند شنا نقش تاثیرگذاری در افزایش کمی مدال هایِ کاروان های ورزشی در رویدادهای بزرگ مانند المپیک و بازی های آسیایی داشته اند. موضوعی که مسئولان ورزشی کشور به سادگی از کنارش عبور می کنند، توجهی ندارند و تنها به دادن شعار و برگزاری جلسات اکتفا می کنند.

بازی های آسیایی در پیش است و تیم ایران با ترکیب مهدی انصاری، علیرضا یاوری، سینا غلام پور و بنیامین قره حسنلو و با هدایت خشایار حضرتی راهی اندونزی خواهد شد. ترکیبی که غیبت آریا نسیمی شاد به خوبی در آن حس می شود. استعدادی که پس از کسب سهمیه المپیک ریو همه صحبت از آینده درخشان او کردند اما حال به راحتی او را در یک دوره بازی های آسیایی از دست می دهیم!

پس از پایان رویدادهای بزرگ تا مدت ها صحبت از اهمیت رشته های پایه و پرمدال می شود اما با گذر زمان به دست فراموشی سپرده می شود و دریغ از سرمایه گذاری و برنامه های بلند مدت.

مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان در مصاحبه ای اعلام کرده بود: در برنامه ششم توسعه در زمینه استعدادیابی خیز خوبی برداشته ایم تا بتوانیم جمع بیشتری از استعدادهای جوانان را تحت پوشش قرا ر دهیم. از ابتدای دولت یازدهم با این رویکرد که زمان آن رسیده که در ورزش های مادر، پایه و پرمدال از جمله شنا، ژیمناستیک، دوومیدانی، تیراندازی و قایقرانی تمرکز ویژه داشته و سرمایه گذاری کنیم تا علاوه بر کمک به توسعه ورزش همگانی و سالم سازی جامعه سهمی در مدال ها جهانی در این رشته ها داشته باشیم.

مسعود سلطانی فر در حالی صحبت از استعداد ها می کند که حال آریا نسیمی شاد یکی از نوابغ شنا ترجیح داده است یک دوره از بازی های آسیایی دور باشد و به تحصیل بپردازد تا آیند مالی اش تامین شود! شنای ایران پر از استعدادهای شناخته شده و شناخته نشده است که با مهری و بی توجهی مسئولان از رشته خود فاصله می گیرند چرا که آینده ای در آن نمی بینند.

اجاره های سرسام آور استخرهای شنا عامل دیگری از فاصله گرفتن مردم و استعدادها از شنا می شود و همین روز به روز شنا ایران را از کسب مدال در محافل بین المللی دورتر و دورتر خواهد کرد. رشته ای که یکی از بیش ترین سهم های مدال آوری در بازی های آسیایی و المپیک را دارد و با بی توجهی مسئولان و مدیران ورزشی کشور به راحتی از دست می رود.

نه تنها استعداد پروری در شنا صورت نمی گیرد بلکه باعث دلزدگی استعدادها و فراری دادن آن ها نیز می شوند. بازی های آسیایی اندونزی نزدیک است و شنا ایران از چهار سال گذشته تا به امروز توجهی ندیده است و مربی تیم ملی در آستانه اعزام می گوید: برای موفقیت در بازی های آسیایی باید دیدارهای تدارکاتی بیش تری داشته باشیم. همیشه نواقص وجود دارد،  همیشه صحبت از توجه و حمایت از رشته های پایه و پرمدال وجود دارد اما توجهی ندیدیم. اگر نگرش موجود نسبت به رشته های پایه و پرمدال تغییر کند این رشته توانایی کسب مدال های بسیاری در المپیک و بازی های آسیایی دارد. تنها می شنویم که جلسه و کمیته هایی برای رشته های پرمدال برگزار می شود اما حتی خروجی این جلسات را هم نمی گویند. شرایط استخرها روز به روز بدتر می شود و استخرها با قیمت های سرسام آور اجاره داده می شوند که مردم توان پرداخت شهریه را ندارند، شاید خیلی ها استعداد در شنا داشته باشند اما به خاطر گران بودن شنا نمی توانند از پس هزینه ها برآیند.

 نسیمی شاد شناگر جوانی که با ۱۷ سال موفق به کسب سهمیه المپیک شد و اهالی شنا به شرط سرمایه گذاری بر روی او، امید زیادی به کسب موفقیت در بازی های آسیایی داشتند به دلیل نداشتن امید در شنا مدتی از شنا فاصله گرفت و در پاسخ به سوال خبرنگار مهر که چرا کنکور را به بازی های آسیایی ترجیح داده است؟ گفت: قطعا برای این تصمیم دلیل داشتم. در ایران خیلی از ورزشکاران به جز فوتبالیست ها و والیبالیست ها از نظر مالی تامین نمی شوند. ترجیح دادم یک سال درس بخوانم تا در رشته ی مورد علاقه ام قبول شوم و آینده مالی ام را تامین کنم. دیدم ارزش ندارد بخواهم یک سال تمام آینده ام را وقف ورزش کنم تا در یک دوره بازی های آسیایی شرکت کنم، بازی هایی که قبلا در آن حضور داشتم و اگر مشکلی پیش نیاید باز هم می توانم در آن شرکت کنم.

گلایه شناگر جوان ایران درباره توجه به فوتبال به حق است زمانیکه شاهد است تیم ملی فوتبال حتی در صورت صعود نکردن از مرحله مقدماتی جام جهانی رقم قابل توجهی را از وزارت ورزش دریافت می کند! و فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو که سه رشته مهم و پایه را زیر نظر دارد  بودجه قالب توجهی  دریافت نمی کند.

با این رویه که در پیش است سهم مدال های کاروان ایران در بازی های آسیایی به همان چند مدال گذشته در تعداد رشته مشخص، محدود خواهد ماند و دست شنا همچنان از مدال کوتاه خواهند ماند. مسئولان ورزشی اگر کاشتی در شنا نداشته باشند قطعا نباید انتظار برداشت نیز داشته باشند! شاید معجزه ای در اندونزی رخ دهد و طلسم بی مدالی  شنا ایران شکسته شود.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان