به گزارش لنگرخبر، یکی از مباحث مطرح در اقتصاد بین الملل،مبحث نهادهای بین المللی پولی و بانکی است که در مورد کارکرد و تبعات آن بین اقتصاددانان دنیا نظرات متفاوت و گاه متناقضی وجود اما چیزی که مشخص است کارکرد سیاسی و نه اقتصادی برخی از این نهادهاست که هر شخصی اگر بدون جهتگیری ذهنی به سراغ این نهادها برود و بررسی عالمانه ای داشته باشد به این مطلب اذعان خواهد کرد.

یکی از این نهادها FATF است که عملکرد سیاسی و نه اقتصادی در مواجهه با کشورها باعث شده است حتی کارشناسانی که تحت شرایطی  موافق نهادهای بین المللی هستند به شدت با آن مخالفت کنند، در این رابطه با دکتر الله مراد سیف گفت وگو کردیم:

وی با هشدار به اینکه در این زمینه یک بحث کلی وجود دارد و آن نهادسازی هایی است که صورت می گیرد گفت: نهادسازی ها  از اساس به وسیله مجامعی است  که تحت تأثیر نظام سلطه جهانی هستند.

این استاد دانشگاه با تصریح به اینکه عموماً نهادسازی و کنوانسیونها با هدف تثبیت کنترل سیطره بر اقتصاد جهانی و سایر ملتها شکل می گیرند گفت: بنیانگذاران نهادها از آن به دنبال پیاده سازی سیاستهای نظام متبوعشان با استفاده ابزاری از این نهادها و کنوانسیونها  هستند تا سلطه خود را در جهان نهادینه کنند.

الله مراد سیف با تذکر به اینکه غایت این نهادسازی ها تثبیت قدرت سلطه جهانی بر دنیا است گفت، و الّا به لحاظ دیدگاه منفعت پرستی حاکم بر نظام سلطه این نهادسازی ها بر اساس چه مبنایی باید صورت بپذیرد.

وی افزود: اینکه هدف اساسی نظام سلطه از نهادسازی سیطره بر جهان است حرفی نیست که فقط صرف ادعای دانشمندان شرقی باشد بلکه خود اندیشمندان و اقتصاددانان غربی نیز در آثار مختلف خود به این موضوع ادغان کرده اند.

این کارشناس اقتصادی افزود: در واکنش به این خواست نظام سلطه جهانی دو نوع واکنش می توان از خود بروز داد یکی اینکه مثل برخی از کشورها با پذیرش این سلطه و حاکمیت بی چون وچرا در نظام سلطه جهانی ادغام شد، اقدامی که برخی از کشورهای دنیا همچون کشورهای شرق آسیا انجام داده اند و یا اینکه ملتها خواهان استقلال باشند تا بتوانند بدون سیطره سلطه برای تبدیل شدن به قدرت جهانی و به تحت سیطره بودن یک قدرت جهانی پایان دهند؛ برای چنین ملتهایی یعنی ملتی که خواستار استقلال اقتصادی است این نهادها همواره ایجاد مزاحمت خواهد کرد و به دنبال راهی برای جلوگیری از استقلال کشور مورد نظر خواهد بود.

* FATF برای کنترل پیشرفت کشورها در محدوده سلطه جهانی

وی با انتقاد از رویه تحکم آمیز و سلطه جویانه نهادهایی همچون FATF گفت: این نهادها ملتهای مستقل را اجبار به عضویت در خود می کنند به این صورت که اگر عضویت این نهادها را کشوری قبول نکند ادعای تحریم کشور را مطرح می کنند و به سایر کشورها خط می دهند که "با آن ملت دادوستد نداشته باشید" و اگر کشوری عضویت آنها را بپذیرد آنها را مجبور می کنند که تمامی اطلاعات مالی و اقتصادی خود را به صورت شفاف در اختیار آن نهادها قرار بدهند تا این نهادها در جهت کنترل این کشورها از آن استفاده کنند.

این کارشناس اقتصادی با اظهار تعجب از ابراز تمایل برخی از کارشناسان به FATF گفت: گذشته از این پشت پرده نهادسازی ها، چیزی که بدیهی است تفاوت مفاهیم موجود در ادبیات فرهنگی کشور ما با ادبیات FATF است و اکنون سؤال این است که آیا تعریف ما از مفاهیم مختلف همچون تروریسم با تعریف FATF یکی است که بخواهیم با عضویت در این گونه نهادها خود را به دردسر بیندازیم.

الله مراد سیف با تذکر به اینکه "هرچقدر هم فکر کنیم می توانیم تحت لوای این کنوانسیونها تعریف مستقلی داشته باشیم این در عمل امکان پذیر نیست" گفت: چرا که سازوکار را، آنها تعریف کرده اند و باید در زمینی که آنها مشخص کرده اند بازی شود.

وی افزود: حتی اگر برخی مفاهیم همچون تروریسم و غیره را تعریف نیز نکرده باشند آن قدر امکان عمل برای خود باقی گذاشته اند می توانند بر اساس اطلاعاتی که از کشور خواهند خواست آن را بر اساس  تفسیر خود بر موردی تطبیق خواهند داد.

* امضای FATF یعنی نیاز به اجازه گرفتن از دشمن برای هر تراکنش مالی

* امضای FATF یعنی دادن اطلاعات و ابزار مورد نیاز دشمن برای محکومیت کشور

این استاد دانشگاه با ابراز اینکه نتیجه پذیرش این چنین کنوانسیونهایی دادن اطلاعات و ابزار لازم برای محکومیت کشور خواهد بود گفت: دشمن می تواند با امضای FATF به راحتی در امور مالی کشور دخالت کند و برای هر تراکنش مالی خواهد گفت "چرا این تراکنش مالی را انجام داده اید؟" و "چرا فلان تراکنش مالی را انجام نداده اید؟" و به این ترتیب شما را هدایت خواهند کرد به سمتی که خودشان می خواهند که آنها خواستشان تثبیت نظام سلطه است و حفظ ترتیبات نهادی است که خودشان ساخته اند.

الله مراد سیف با هشدار به اینکه نظام سلطه ساختارهای نهادی را که شامل همین کنوانسیونها است می سازد تا  ترتیبات نهادی را که به صورت یک جانبه بسته شده است حفظ کند گفت: برای کشورهایی که بخواهند ترتیبات مستقل سیاسی اقتصادی و فرهنگی داشته باشند این نهادها چیزی جز ابزار سلطه برای محدودیتشان نخواهد بود.

این کارشناس اقتصادی افزود: به همین جهت کشورهایی چون ایران که خواهان استقلال هستند تا جایی که ممکن است نباید خود را در این چهارچوب ها قرار بدهند و حتی اگر در مواردی به ناچار مواجه شدیم باید همانند خودشان با آنها مواجه شد و همان گونه که آنها ما را دور می زنند بر مبنای بازی آنها به صورت ظاهری پذیرفت و در واقع مسیر مستقل خود را ادامه بدهیم.

وی افزود: باید همان گونه که خودشان این نهادها را جدی نمی گیرند ما هم با آنها این گونه برخورد کنیم نه اینکه نهادهای داخلی را ملزم به پاسخگویی به آنها کنیم چرا که پاسخگویی به آنها پاسخگویی به نظام سلطه است.

الله مراد سیف با تذکر به اینکه در تجربه عملی نشان داده اند که آنها به هیچ حدی قانع نخواهند شد و مرتب جلو خواهند آمد و قیود محکم تری را تحمیل خواهند کرد و می توانند حرکتهای مستقل را به نوعی عقیم کنند گفت: اگر ملتی بخواهد سیاستهای مستقلی را دنبال کند این ساختارها اجازه چنین کاری را نخواهد داد و به نوعی آن را عقیم خواهد کرد، ولو به ظاهر مستقل سر جای خود است اما آن کارکردش از دست خواهد رفت و به معنای واقعی کلمه استقلال خود را از دست خواهد داد.

این استاد دانشگاه با یادآوری انجام تمامی تعهدات در برجام در مقابل بی تعهدی طرف مقابل گفت: امضای FATF یعنی گزیده شدن از یک سوراخ برای دوبار، چرا که برای پیوستن به FATF باید تعهداتی را می پذیرفتیم تا طرف مقابل روی خوش به ما نشان دهد و کشور را از لیست سیاه خارج کند و این نوع برخورد یک راهبرد برای نظام سلطه است که یک پاشنه آشیل پیدا کند و در مقابل آن انواع و اقسام تعهدات را به طرف مقابل دیکته کند در حالی که خود را هیچ گاه ملزم به انجام تعهدات خود نمی بیند.

وی با تذکر به اینکه تجربه مشخص بحث هسته ای را  دیدیم که نتیجه اش این شد وقتی به تمامی تعهدات خود در مقابل طرف مقابل عمل کردیم آنها بدون مواجه با هیچ مشکلی زیر همه تعهدات خود زدند گفت: علتش این است که در  املای نهادهای بین المللی هیچ تعهد الزام آوری برای نظام سلطه وجود ندارد که اگر شما با نظام سلطه همکاری کردید آنها ملزم به تعهدی شوند و صرفاً تعهد برای کشورهایی است که می خواهند مستقل باشند.

* FATF مثل برجام است که باید  نقد را در برابر نسیه داد

الله مراد سیف اضافه کرد: FATF مثل برجام می ماند که باید نقد را در برابر نسیه داد، این در حالی است که هیچ تضمینی وجود ندارد اگر امروز همه تعهدات طرف مقابل را پذیرفتید فردا در سرمایه گذاری خارجی به سوی کشور گشوده خواهد شد یا در صادراتی به سوی کشور باز خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی همچنین متذکر شد: هدف آنها صرفاً این استکه به اطلاعات مالی کشور به صورت شفاف دسترسی پیدا کنند و در فضای سلطه برای کشور ایجاد محدودیت کنند.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان