سرمایه گذار بخش خصوصی در شهر چاف گفت: هیچ کس دلش برای سرمایه گذاران بخش خصوصی نمی سوزد.

به گزارش لنگرنیوز به نقل از «لاهیجان» ، شاید کمتر کسی در گیلان باشد که اسم چاف را نشنیده باشد، شهری بین رودبنه و لنگرود و البته متعلق به لنگرود که به لحاظ سواحل بسیار زیبایش،ماهی و هندوانه اش به قطبی در عرصه کشاورزی تولید شده است.

روستای چاف که الان به شهر ارتقاء یافته تا اوایل دهه ۷۰ شمسی بخشی از لاهیجان بوده که با تصمیماتی به شهرستان لنگرود واگذار شد.

شاید فکرش را هم نکنید که میزان نقدینگی در فصل فروش هندوانه در این شهر به ۱۰ میلیارد تومان می رسد و نصف این مقدار کافی است تا شامه دلالان را تیز کرده و آنها را از سرتاسر کشور به این شهر کوچک ساحلی سوق دهد.

شاید فکرش را نکنید که هندوانه ای با قیمت  ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان،چند دست چرخیده تا به این قیمت در بازار شهرخودمان عرضه می شود.

پس از تماس برخی از کشاورزان شهر چاف با دفتر پایگاه خبری لاهیجان و دغدغه های آنان از عدم رسیدگی مسئولین به این محصول در زمان تولید و ایجاد بازارهای سیاه در هنگام فروش آن به این شهر رفتیم تا از نزدیک با مشکلات آنها آشنا شویم.

در ابتدا به میدان بار تازه تاسیس چاف رفتیم و با تنها سرمایه گذار بخش خصوصی این شهر گفتگو کردیم تا این بار درد سرمایه گذاران که به گفته خودشان هیچ کس دلش برای پولدارها نمی سوزد را نیز به گوش مسئولین رسانده باشیم.

1 (2)

استوار پور سرمایه گذار بخش خصوصی در گفتگو با خبرنگار «لاهیجان» با بیان اینکه محصولات چاف هندوانه و ماهی است گفت : در گذشته شهر چاف مرکز فروشی نداشته و از موقع تاسیس شهرداری چاف و چمخاله ، فروش به صورت دستی و بی نظم در کنار خیابان انجام می شده و چندین سال نیز به همین منوال ادامه داشته است.

وی با بیان اینکه شهرداری برای فروش محصولات کشاورزی درخواست جایگاهی داشته و بنده هم یک هکتار و نیم زمین را برای میدان بار آماده کردم افزود: مغازه هایی را برای این کار آماده کردم ، که با شروع فعالیت بنده یک سری مخالفت ها ایجاد شد و سه سال است که درگیر این مشکلات هستیم.

استوار پور از سرمایه گذاران بخش خصوصی با بیان اینکه مخالفت ها به هرصورت انجام می شود چون تغییر مکان فروش همیشه برای کاسبان سخت است افزود:ولی من معتقدم که این مشکلات باید به دست مسئولین باید حل شود.

وی با اشاره به اینکه یک سری مخالفت ها صورت گرفت و مجوز دیگری به بعضی افراد دیگر داده شده تا در نقطه دیگری از شهر به فروش سنتی هندوانه بپردازند افزود:با وجود تاسیس میدان و سرمایه گذاری برای این کار همچنان شاهد این قضیه هستیم که در فصل فروش محصول روند کار به شیوه گذشته صورت می گیرد و با یک باسکول که حکم تخریب آن هم آمده است فروشندگان به کار خود ادامه می دهند.

این سرمایه گذار بخش خصوصی با بیان اینکه خیلی از کاسبان مرکز شهر مغازه های خود را به امید سامان دهی و خرید مغازه ای در میدان بار فروختند و در این میدان مغازه خریدند افزود: آنها به امید آنکه همه کاسبان و محصولات در یک مکان تجمیع شوند این کار را انجام دادند که متاسفانه این طور نشد.

وی با طرح این سوال از مسئولین شهرستان لاهیجان که آیا شهر چاف ظرفیت دومیدان فروش هندوانه و ماهی را دارد یا نه افزود: اگر این ظرفیت وجود داشته چرا زودتر اعلام نکردند تا من این همه ضرر مالی نکنم و از چهل مغازه ساخته شده نصف آن را هم نتوانم بفروشم.

وی با اشاره به اینکه تجمیع محصول در یک نقطه باعث مدیریت قیمت و عرضه کالا به روش اصولی می شود افزود:چند دستگی و بی نظمی چیزی جز ایجاد بازار سیاه برای دلالان نیست و دود این کار فقط به چشم مردم و کشاورزان خواهد رفت.

استوار پور با اشاره به اینکه مسئولین نگاه پر مهری به چمخاله دارند افزود:در هنگام فروش محصولات نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان نقدینگی در این منطقه وجود دارد که باعث تیزکردن دندان طمع دلالان می شود.

اما فروشندگان سنتی هندوانه نیز نظر دیگری داشتند.

یکی از ساکنین شهر چاف با بیان اینکه شاید این حرف من ربطی به هندوانه نداشته باشد به خبرنگار ما گفت: ماهی گیران سر پره ، برق ندارند و مشکل برق رسانی برای آنان وجود دارد.

آنها معتقدند که مغازه ها در میدان قیمت بالایی دارند و برای ۴۰ روز فروش هندوانه ،خرید یک باب مغازه ارزش مالی ندارد.

2

یکی از فروشندگان با بیان اینکه عوارض شهرداری،پول صنف و هزینه های دیگر را باید با خرید مغازه ها پرداخت کنیم گفت:به نظر شما ، برای افرادی که در یک ماه هندوانه می فروشند ارزش خرید مغازه وجود دارد یا نه؟

یکی دیگر از کاسبان سنتی در میدان چاف با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد خانواده های چافی هندوانه می کارند افزود:برای همه مغازه وجود ندارد و برخی هم دوست دارند هندوانه خود را بیشتر از نرخ تعیین شده بفروشند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان