تناقض آشکار مدعیان دروغین آزادی بیان

۱۳۹۷/۱۰/۲۷ ۱۱:۱۷ چاپ کد خبر: 102971

به گزارش لنگرخبر، روزنامه «جوان» در یادداشتی به موضوع دستگیری خبرنگار پرس تی وی در آمریکا پرداخت و نوشت:


خانم «مرضیه هاشمی» مجری امریکایی الاصل شبکه انگلیسی زبان پرس تی وی که پس از گرویدن به دین مبین اسلام این نام را برای خود برگزیده است، دیروز از سوی مأموران امریکایی در واشنگتن دی سی بازداشت و به صورت ویژه و تحت الحفظ به واشنگتن منتقل شد گفته می شود او در شرایط نامناسبی به سر می برد، با آنکه تاکنون هیچ اتهامی به صورت رسمی علیه خانم هاشمی مطرح نشده است. این روزنامه نگار و مجری شبکه انگلیسی زبان پرس تی وی، متولد امریکاست و برای دیدار با برادر بیمار و بستگان خود به امریکا سفر کرده بود که روز یک شنبه در فرودگاه بازداشت و سپس مأموران اف. بی. آی او را به مرکز بازجویی منتقل کردند.
بستگان وی طی۴۸ ساعت گذشته نتوانسته اند اطلاعات دقیقی از دلایل قطعی بازداشت وی کسب کنند. خانم هاشمی در گفت وگویی کوتاه با اعضای خانواده خود از بدرفتاری با او در بازداشتگاه خبر داده و گفته که مأموران امریکایی به وی اهانت کرده و به اجبار حجاب را از سرش برداشته و عکس بدون حجاب از ایشان گرفته اند، همچنین دست و پا های او را با زنجیر بسته و با وی همانند یک مجرم رفتار کرده و در محل عمومی زندان نگه داشته اند. طرز برخورد با این خانم مؤمن شیعه آن قدر وخیم است که در مکان کنونی تنها لباسی که به ایشان داده شده، تی شرت آستین کوتاه بوده که وی با یک تی شرت اضافه سرخود را پوشانده است. تنها غذایی که در اختیار ایشان گذاشته اند، گوشت خوک بوده که ایشان از خوردن آن امتناع و درخواست نان خالی بدون تماس با گوشت را کردند.
خانم مرضیه هاشمی پس از گرویدن به دین مبین اسلام و برگزیدن مذهب تشیع و علاقه مندی به آرمان ها و اهداف نظام اسلامی، به جمهوری اسلامی ایران مهاجرت کرد و به دلیل فعالیتی که در زمینه خبرنگاری و مستندسازی و داشتن توانمندی لازم در عرصه رسانه داشت، فعالیت در شبکه خبری پرس تی وی را برگزید تا از این طریق بتواند گامی مؤثر در شکستن سلطه انحصاری غرب بر رسانه برداشته باشد. علاوه بر این، ایشان با اعتقادی که به مبارزه با سلطه رسانه ای غرب و افشاگری علیه اقدامات آنان علیه نظام اسلامی داشت، به بررسی افشاگرانه اقدامات آنان در مسائل و حوادث تهدیدکننده نظام اسلامی پرداخت که بارزترین آن، ساخت مستندی راجع به فتنه ۸۸ و یکی از مهم ترین موضوعات رسانه ­ای آن که دستاویز شبکه های معاند شده بود، یعنی قتل ندا آقاسلطان بود.
دستگیری خانم هاشمی بدون شک بی ارتباط با فعالیت رسانه ­ای و سیاسی ایشان و همکاری با شبکه های خبری که مرتبط با جمهوری اسلامی ایران و در راستای اهداف ضدرسانه ­ای غربی و امریکایی فعالیت می کنند، نمی­ باشد. به همین دلیل این حادثه علاوه بر اینکه نقض آشکار حقوق شهروندی و اجتماعی شهروندان این کشور است، به دلیل اینکه خانم هاشمی شهروند این کشور محسوب می شود، نقض آشکار آزادی بیان و آزادی فعالیت های رسانه ­ای در کشوری است که ادعا می کند مهد دموکراسی و آزادی بیان است؛ حادثه­ ای که بار ها اتفاق افتاده و از سوی نهاد های مختلف همچون سازمان خبرنگاران بدون مرز بر آن تأکید شده است. بر اساس گزارش این سازمان «امریکا هم اکنون در میان ۱۸۰ کشور دنیا از نگاه فهرست آزادی مطبوعات دنیا در سال ۲۰۱۶ در مقام چهل و یکم قرار دارد.» این درحالی است که آزادی بیان و مطبوعات، اصلی است که در قالب «متمم قانون اساسی» امریکا به آن اشاره شده و همه و حتی دولتمردان امریکایی ملزم به رعایت آن هستند.
باتوجه به نقض هایی که در این زمینه تاکنون انجام شده و بر خلاف ادعا هایی که از سوی محافل حقوقی، سیاسی و رسانه ای امریکا مطرح می شود- که این کشور به آزادی بیان و مطبوعات اهمیت می دهد- امریکا در عمل هیچ اعتقادی به اصل آزادی بیان و مطبوعات ندارد و آن را رعایت نمی کند و عملکرد دولتمردان امریکایی در چند سال اخیر نشان می دهد که آزادی مطبوعات در امریکا صرفاً یک شعار است که جامعه امریکایی به آن دست نیافته است و قواعد و مقررات مربوط به آن نیز قوانین متروکه ­ای هستند که دولت آن را اجرا نمی کند و فقط درجایی که به نفع دولت باشد، به این قوانین استناد می گردد.
براین اساس، شواهد نشان می دهد، نقض آزادی بیان و رسانه و مطبوعات در امریکا نه تنها رویه معمول است بلکه با آغاز هجمه های رئیس جمهور جدید امریکا تشدید نیز شده است. رئیس جمهور امریکا از همان ابتدا، رسانه ها را هدف انتقاد شدید قرارداد و ابتدا در گردهمایی هم حزبی های خود آنان را دروغگو، فریبکار و متقلب خواند و سپس کاخ سفید از ورود نمایندگان برخی رسانه ها به نشست پرسش و پاسخ مطبوعاتی رئیس جمهور ترامپ جلوگیری کرد. حتی دونالد ترامپ در نشست نو محافظه کاران در مریلند تأکید کرد: «باید با رسانه ها بجنگیم دوستان، باید با آنان بجنگیم. اصحاب رسانه بسیار باهوش، نیرنگ باز و متقلب هستند و من می خواهم همه شما این را بدانید که ما داریم با رسانه های دروغگو می جنگیم. آن ها ساختگی هستند و ریاکارند.» پس از سخنان ترامپ بود که سخنگوی کاخ سفید، شان اسپایسر، نمایندگان برخی رسانه های مطرح را از حضور در نشست پرسش و پاسخ مطبوعاتی منع کرد.
باتوجه به این رویه دولت امریکا و نیز سخنان ترامپ می توان دریافت که دستگیری خانم هاشمی و برخورد اهانت­ آمیز و ضد­حقوق بشری با او، از یکسو نشان از موفقیت­ آمیز بودن فعالیت های ایشان در راستای مبارزه با سلطه رسانه ­ای و دروغ پردازی امریکایی ها علیه نظام جمهوری اسلامی و از سوی دیگر، اعلام مبارزه رسانه­ ای علیه فعالیت های جمهوری اسلامی است.
در این خصوص سزاوار است علاوه بر دستگاه دیپلماسی کشور، سازمان های مردم نهاد داخلی و جهانی که همواره در راستای رسالت خبری و اطلاع رسانی شفاف و واقعی تلاش می کنند، برای آزادی ایشان حداکثر ظرفیت خود را به کار انداخته و با محکوم کردن این اقدام غیرقانونی، آزادی این خبرنگار متعهد را خواستار شوند.


انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان