به گزارش لنگرخبر، میزگرد چالش حوزه های خبرنگاری با حضور معاون امور فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، رئیس گروه امور فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و نمایندگان خبرگزاری های گیلان در دفتر خبرگزاری فارس گیلان برگزار شد.

ارزیابی مدون رسانه ها برای توزیع عادلانه یارانه مطبوعاتی

معاون امور فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در این میزگرد با بیان اینکه نکات ضعف ما عدم توجه به فعالیت های صنفی است، اظهار کرد: متأسفانه از فرصت های موجود در بخش رسانه به درستی استفاده نمی شود.

حسین ابراهیمیان با اشاره به اینکه خانه مطبوعات باید کارشناسی های لازم را انجام دهد، افزود: خانه مطبوعات باید به دغدغه خبرنگاران توجه کند و درصدد رفع مشکلات اصحاب رسانه باشد.

وی با بیان اینکه خانه مطبوعات صندوق قرض الحسنه ای ندارد که از طریق آن صندوق برخی از مشکلات خبرنگاران را مرتفع کند، گفت: از حدود 200 عضو خانه مطبوعات تعداد 114 نفر خبرنگار هستند.

معاون امور فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اذعان به اینکه فضای مجازی را نمی شود نادیده گرفت، بیان کرد: جوانان امروز توجه زیادی به فضای مکتوب ندارند و به همین دلیل باید در فضای مجازی برای آن ها برنامه داشت.

ابراهیمیان با بیان اینکه باید بودجه خاصی برای بخش فضای مجازی در نظر گرفت، افزود: باید برای هزینه کرد در بخش های مختلف رسانه معیار بندی داشته باشیم.

وی با اشاره به توزیع یارانه 235 میلیون تومانی سال گذشته بین نشریات گیلانی گفت: باید مشارکت ها در بخش رسانه بیشتر شود تا بازدهی بهتری داشته باشد.

معاون امور فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه مدیر نشریات باید خود را مدیر تشکل صنفی بدانند، افزود: حق بیمه فعالان حوزه رسانه 27 درصد است که این مسئله از دیگر مشکلات حوزه رسانه است.

ابراهیمیان با اشاره به برگزاری دوره آموزش خبرنگاری در سال گذشته، بیان کرد: سعی می کنیم دوره های خبرنگاری را بیشتر برگزار و برای سواد رسانه ای برنامه ریزی کنیم زیرا برخی از مدیران به این بخش توجه نکرده اند.

وی با بیان اینکه معیار مدونی برای ارزیابی نشریات الکترونیکی و مجازی وجود ندارد، گفت: ارزیابی درست رسانه ها موجب ارتقای سطح کیفی آن ها و توزیع عادلانه یارانه مطبوعاتی می شود.

اهمیت ارتباط دوسویه خبرنگاران و خانه مطبوعات گیلان

رئیس گروه امور فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز در این میزگرد با بیان اینکه خانه مطبوعات یک تشکلی صنفی است اظهار کرد: خبرنگاران ارتباط چندانی با خانه مطبوعات ندارند و این یکی از دغدغه های ما است.

محمد نیک بخش با اشاره اینکه ما آمادگی برگزاری دوره های آموزش خبرنگاری را داریم گفت: رسانه ها می توانند پیشنهاد ها و انتقادات خود را از طرق مختلف به ما منتقل می کنند.

خبرنگار باید پرسشگر و مطابه گر باشد

مدیر خبرگزاری فارس گیلان نیز در این میزگرد با بیان اینکه نگاه به خبرنگاری نباید صرف خبرنویسی باشد، اظهار کرد: خانه مطبوعات باید همگن و برنامه محوز باشد.

ابراهیم افشاری با انتقاد از سکوت رسانه ای در حوزه های اولویت دار استان ازجمله موضوع بایوجمی و درمان افزود: برخی از چالش های موضوعات مختلف ازجمله بایوجمی تا نسل ها سلامت مردم گیلان را تحت شعاع قرار می دهد.

وی با اشاره به اینکه برخی از خبرنگاران با اطلاعات به مراسم ها و نشست های خبری نمی روند، گفت: خبرنگاران باید اطلاعات خود را در حوزه های مختلف بیشتر کنند تا از طریق پرسشگری به مطالبه گری برسند.

مدیر خبرگزاری فارس گیلان با تأکید بر اهمیت پرداختن به موضوع سواد رسانه در رده پایه و خانواده ها تصریح کرد: ازآنجایی که پرسشگری در ذات کودکان است خانواده ها برای پاسخگویی به سؤالات فرزندانشان مجبور به مطالعه در موضوعات مختلف می شود که این موضوع باعث افزایش آگاهی والدین می شود.

وی با تأکید بر تدریس سواد رسانه ای در مدارس گفت: آموزش وپرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز باید روی مسئله سواد رسانه در مدارس بیشتر تلاش کنند.

افشاری با اشاره به اینکه باید روی نشریات و پایگاه های خبری نظارت شود، گفت: اگر نظارتی وجود دارد باید مدون، کاربردی و با خروجی مناسب باشد.

عدم احترام به هویت و شأن اجتماعی خبرنگاران

سردبیر خبرگزاری فارس گیلان نیز در این میزگرد با اشاره به شرایط سخت حوزه خبرنگاری اظهار کرد: یکی از دلایل چربش حضور بانوان خبرنگار نسبت به آقایان، استفاده ارزان از کار آن ها است.

فاطمه احمدی ماشک با انتقاد از عملکرد نهادهای مربوط به مسائل خبرنگاران گفت: خانه مطبوعات، ارشاد و سایر نهادهای مربوط به امور خبرنگاران، دردی از خبرنگاران دوا نمی کنند.

وی با بیان اینکه خبرنگاران بدون داشتن بیمه و سابقه کاری، پشت و پناهی ندارند، افزود: نداشتن بیمه و سابقه کاری یعنی نداشتن هویت و آینده شغلی که موجب می شود تمام امور زندگی این افراد دچار چالش شود .

سردبیر خبرگزاری فارس گیلان با اذعان به اینکه برخی از مدیران حوزه خبری، خبرنگاران را رها کرده و مسؤولیت این افراد را نمی پذیرند، تصریح کرد: این مسائل موجب می شود هویت و شأن اجتماعی خبرنگار سؤال برانگیز شود، بنابراین؛ مسؤولان باوجوداینکه وظیفه پاسخگویی دارند خود را برای پاسخگویی به سؤالات خبرنگاران که صدای شهروندان و مردم استان خود هستند، متعهد نمی بینند.

احمدی با تأکید بر اینکه خانه مطبوعات با برگزاری نشست های تخصصی می تواند خبرنگاران حرفه ای و کارآزموده ای پرورش دهد، بیان کرد: لزوم ورود خبرنگاران حرفه ای به مسائل و موضوعات مهم استانی ازجمله طرح بایوجمی تالاب انزلی، زمین خواری و طرح های اجتماعی دیگر استان حائز اهمیت است و برای این امر نیازمند همکاری مسؤولان و تعهد آن ها برای پاسخگویی به این قشر زحمت کش جامعه هستیم که به دنبال درد مردم هستند.

وی یکی از دلایل عدم رغبت افراد برای ورود به شغل خبرنگاری را پایین بود حق التحریرها عنوان کرد و افزود: متأسفانه امروزه به دلیل دستمزد کم خبرنگاری آقایان کمتر تمایل به خبرنگار شدن دارند و نشریات و خبرگزاری ها برای استفاده ارزان از بانوان جویای کار بیشتر در این حوزه استفاده می کنند که این امر نیازمند بازنگری است.

مسؤولان حامی خبرنگاران باشند/رسانه ها به جامعه امید تزریق کنند

سردبیر خبرگزاری فارس گیلان نیز در این میزگرد با اشاره به اینکه روز خبرنگار، آغاز سال کاری خبرنگاران است، اظهار کرد: نگاه خبرنگاران همیشه روبه جلو بوده و خبرنگاران همیشه با تمامی سختی ها درصحنه هستند.

حسن غلامپور با بیان اینکه بی تفاوتی بین مسؤولان به موضوع رسانه اصلاً قابل هضم نیست، گفت: عرصه خبر گستردگی فراوانی دارد و این گستردگی باید به نفع مردم باشد.

وی با اشاره به اینکه باید رسانه ها برای مردم تلاش کنند، افزود: خبرنگاری که به فکر دغدغه مردم است ارزش فروانی دارد و باید مسؤولان حامی چنین خبرنگارانی باشند و با حمایت از این رسانه ها و خبرنگاران در پیش برد کمک به اهداف خدمت به مردم نیز پیشگام باشند.

سردبیر خبرگزاری فارس گیلان با بیان اینکه رسانه ها نباید تنها منعکس کننده خبرهای ناامیدکننده در جامعه باشند، تصریح کرد: رسانه ها می توانند خبرهای خوب جامعه را به سمع و نظر مردم برسانند تا امید و نشاط در جامعه تزریق شود ولی این به معنای عدم انتقاد از ضعف ها و ارائه پیشنهاد ها نیست.

غلامپور با بیان اینکه هنوز هم وظیفه رسانه در جامعه به خوبی تبیین نشده است، گفت: رسانه کارکردی اجتماعی و فرهنگی دارد که به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسؤولان سعی در حل مشکلات جامعه و انتقال درخواست های مردمی و اعلام خدمات دولت ها به جامعه دارد.

وی با اشاره به عدم رغبت خبرنگاران برای عضویت در خانه مطبوعات افزود: متأسفانه خانه مطبوعات برنامه مدون و مشخصی برای خبرنگاران ندارد و تاکنون نیز کارها به صورت روتین و عادی انجام شده و شاید همین موضوع و عدم وجود فهرست و برنامه در خانه مطبوعات دلیل بی رغبتی خبرنگاران برای عضویت در این صنف باشد.

سردبیر خبرگزاری فارس گیلان با بیان اینکه خانه مطبوعات و ارشاد باید در شکایت مسؤولان از رسانه ها حامی خبرنگاران باشند، گفت: خبرنگار و رسانه باید خبر دقیق و کامل همراه با نقد درست را در خروجی رسانه قرار دهد ولی نباید موضوع آزادی رسانه به این معنا باشد که هرکسی در قالب رسانه هر چیزی را منتشر کند و در این خصوص نیازمند نظارت بیشتری هستیم.

غلامپور با بیان اینکه خانه مطبوعات برنامه خاصی برای خبرنگاران ندارد، خاطرنشان کرد: باید فعالیت خانه مطبوعات در حوزه برگزاری کلاس های آموزشی برای خبرنگاران بیشتر شود.

داشتن بیمه حق خبرنگاران است

نماینده خبرگزاری شبستان نیز در این نشست با اشاره به اینکه بهترین نوع بیمه، خبرنگاری است، اظهار کرد: در حال حاضر اکثر خبرنگاران بیمه شده با عنوان نویسنده و هنرمندان از خدمات بیمه ای استفاده می کنند.

حمیدرضا علیپور با اشاره به اینکه در عصر ارتباطات، سرعت انتشار اخبار در پایگاه های خبری بیشتر از نشریات مکتوب است، بیان کرد: حمایت های مالی و یارانه ای باید علاوه بر نشریات به پایگاه های خبری و تحلیلی هم برسد.

وی با اشاره به ضرورت برگزاری دوره های خبرنویسی و سواد رسانه در سطح استان افزود: این دوره ها در افزایش کیفیت اخبار و محتوای انتشاریافته در رسانه ها کمک کرده و تأثیرگذاری اخبار را افزایش می دهد.

خبرنگاران قشر مظلوم جامعه هستند

نماینده خبرگزاری مهر گیلان نیز در این میرگزد با بیان اینکه خبرنگاران مظلوم ترین قشر جامعه هستند، اظهار کرد: خبرنگاران برخی مواقع هزینه های ایاب و ذهاب برای تهیه خبر را خودشان پرداخت کرده و خسارت آسیب هایی که به ملزومات خبری آن ها وارد می شود نیز خودشان باید متحمل شوند.

زینب شهبازپور با اشاره به موضوع اخلاق رسانه ای خبرنگاران گیلانی افزود: خبرنگاران باید اخلاق محوری را مدنظر کار خود در بخش رسانه و خبر قرار دهند.

وی با اشاره به وجود مشکلات ابزاری کار رسانه گفت: عدم در اختیار قرار دادن ابزار ارتباط جمعی به رسانه ها و خبرنگاران یکی از مشکلات خبرنگاران است.

آموزش سواد رسانه ای باید از مدارس آغاز شود

سردبیر خبرگزاری بسیج گیلان نیز در این میزگرد با تأکید بر ضرورت برگزاری چنین نشست هایی در فصول مختلف سال اظهار کرد: شیوه بحث امروز باید لزوم اهمیت سواد رسانه ای برای خانواده ها را تبیین کند و مشخص کند که خانواده در این چارچوب کجا واقع می شود و چطور می تواند به بالا رفتن سواد رسانه ای فرزندش کمک کند.

محمد جمشیدی چناری با اشاره به اینکه آموزش سواد رسانه ای باید از مدارس آغاز شود، افزود: متأسفانه سواد رسانه ای در میان خانواده های ایرانی مغفول مانده است درحالی که ما باید کاری کنیم که سواد رسانه ای تبدیل به یک مطالبه و جنبش پرانرژی گردد و این امر نیازمند فرهنگ سازی عمومی است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه برخی از افراد از فضای مجازی، درک اجتماعی صحیحی ندارند، گفت: در ایران سواد رسانه ای چندان  خوب شناخته نشده است و خانواده ها با ظهور رسانه های نوین و فضای مجازی درگیر آن شدند و خلط مباحث مطرح شده در این فضا، برای خانواده ایجاد ابهام کرده است.

سردبیر خبرگزاری بسیج گیلان با درخواست از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نشستی مشترک را با خانه مطبوعات با حضور اصحاب رسانه جهت مطالبه گری برگزار کند.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان